Beantwoorden
Lansa-be
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Deel je netwerk setup!

Ik vindt het misschien wel interessant om eens te kijken wat iedereen voor configuraties heeft.

Hoe het bij jullie gemonteerd etc.

 

Ik zal beginnen:

 

abonnement(en)
-Telenet Oneup + tv iconic met topline (dank u voor de aanrader)

modem: CV8560VE

Router: Unifi Dream Machine Base

Netwerk switch(en): Unifi US 24 & 3x flex mini 5's

Acces points: 3x Unifi AP AC LITES

Telefoon: AVM Fritz!box 7590

 

Reden voor eigen router is dat ik graag de upload QOS wil regelen, 40 mbps is nogal laag.

Alsook DNS op netwerk level (zodat we niet elke PC appart moeten instellen), static IP's, VLANS voor IoT's & digicorders.

 

Helaas is elke kamer in ons huis maar voorzien van 1 ethernet poort, dus moeten we VLANS gebruiken om de digicorders rechtstreeks te laten verbinden met de telenet router.

Zodra we de nieuwe TV boxen hebben, dan is dit niet meer nodig. Deze zouden achter je eigen netwerk moeten werken.

 

Ons huis is net tien jaar oud geworden, dikke isolatie maakt wifi & telefoon signaal een groot probleem. De locatie waar onze kabel binnenkomt is vreselijk, dus hebben we besloten om ons eigen AP's door het huis te hangen.

 

De telefoons in ons huis worden geregeld door de FritzBox 7590, Deze kan je in de telefoon poort van de Telenet modem steken. Reden hiervoor is omdat we erg veel last krijgen van spam telefoontjes (Microsoft India, je kent ze wel :D).

Dingen zoals je eigen antwoord apparaat, voicemail naar email, begroetingen, intercom etc is allemaal mogelijk met deze fritz!boxen.

 

Nog een groot voordeel is dat je elke spotgoedkope DECT telefoon hier op kan aansluiten van elk merk.

 

 

Ik denk wel dat ik de Telenet topline ga opzeggen en terug overstap op VOIP, ik heb helaas veel last van ruis op de modem aansluiting.

 

IMG_20210530_173317.jpgIMG_20210530_173313.jpg

 

 

Wat voor buitennorm configuraties hebben jullie thuis? Ik ben benieuwd!

 

5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Deel je netwerk setup!

Bij mij begint het met de E-router van Telenet. En een Accespoint in mijn living en een wifi powerline in mijn bureauruimte.

Een 3-tal POE switches. Eentje nabij de modem router, eentje in mijn losstaande garage en nog eentje in mijn losstaande schuur. Die dien voornamelijk om een aantal POE camera's te connecteren.

Verder een Synology NAS die voor verschillende onderdelen via aparte poorten te bereiken is van buitenaf. Met ongeveer 2 TB aan muziek en foto en andere bestanden.

Een netwerkprinter, bedraad aangesloten.

Zonnepanelen, bedraad aangesloten.

Yamaha versterker en LG TV, bedraad aangesloten, allemaal cat5e en de langste verbinding is +- 40 - 45 meter onder de grond naar de verschillende afzonderlijke gebouwen.

Het enige die hier via WiFi werkt zijn mijn Ipad en mijn smartphone en deze van de kinderen en kleinkinderen als ze op bezoek komen.

Ik gebruik geen Spotify of iets dergelijks omdat ik genoeg muziek staan heb op mijn NAS en er voldoende radiokanalen zijn die mij verrassen met hun aanbod aan muziek.

Op mijn NAS staan een aantal mappen met bestanden die ik deel met gebruikers van buitenaf.

Videostreaming doe ik ook niet, ik heb nu al tijd tekort om alles te zien wat ik wil zien via de gewone TV kanalen.

Dus kom ik toe met 125 GB volume per maand.

En ik heb als abonnement Wigo met 2 mobieltjes en vaste telefoonlijn, met 2 dect telefoons. En speedboost. En Streamz maar dat heb ik eigenlijk maar omdat dit de enige manier was om 7 dagen terugkijk TV te hebben. Dus overweeg ik nu om naar One Up over te stappen zonder Streamz want ik gebruik dit toch niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lansa-be
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Deel je netwerk setup!

De goeie tijd van MP3's, flacs.

 

Ik ben nooit fan geweest van zo'n streaming diensten.

Als ze falliet bent, ben je alles kwijt.

 

Qua printer heb ik enorm spijt gehad, ik heb zo'n wifi/USB printer maar dat werkt maar triest. Ik had iets meer moeten spenderen en eentje met een netwerk poort moeten kiezen.

 

Verbruik is hier maandelijks circa 2 tot 2.5TB. hier woont 9 mensen in ons huis, allemaal gamers, 4k tv streams, torrenting en dergelijk. 

 

 

0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Deel je netwerk setup!

Hi,

 

Voilà onze netwerk!

 

HomeNetwork.jpg


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
Lansa-be
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Deel je netwerk setup!

De WRT3200, toch wel vet dat ze die klassieke router design gebruiken.

 

De oude WRT54 waren legendarisch, zeker als je er OpenWRT op pleurde!

 

 

KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Deel je netwerk setup!


@Lansa-be  schreef:

De WRT3200, toch wel vet dat ze die klassieke router design gebruiken.

 

De oude WRT54 waren legendarisch, zeker als je er OpenWRT op pleurde!

 

 


Hei @Lansa-be,

 

Ja dat is een leuk en sterk toestel, en idd ik heb OpenWrt 19.07.5

 

Grtz,

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes