Beantwoorden
headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Duidelijkheid gewenst rond ipv6 subnets

Hallo,

 

Graag had ik duidelijkheid gewenst rond het gebruik van ipv6 subnets bij telenet. Het lijkt erop dat ik tegenstrijdige informatie vindt op verschillende fora, en dan weer andere informatie die niet lijkt te kloppen met mijn eigen experimenten.

 

Even mijn setup toelichten:

 

Ik heb op dit moment een Business Fibernet en gebruik een modem-only setup (modem type CV6181E). Ik draai een Unifi setup met de Unifi security gateway.

 

 

 

De prefix-size, hier begint het al... Volgens de ene is de prefix size /56, volgens de andere is het /64, en volgens nog iemand anders is het /56, maar mag je enkel prefix id 0 gebruiken.

 

Dan maar even getest, en met prefix size /64 had ik geen success. Dan maar met /56 geprobeerd, en nu krijgt mijn router wel een ipv6 adres.

 

Tijd voor de volgende stap, ipv6 op mijn locale netwerken configureren. Ik heb twee VLANS, en heb op mijn main-lan heb ik prefix-id 0 ingesteld. Dit lijkt te werken, mooi! Op mijn tweede test VLAN heb ik prefix-id 1 ingesteld, en verwachtte eigenlijk dat dit niet ging werken (enkel prefix-id 0 mag gebruikt worden volgens sommigen). Echter... raar maar waar.. dit werkt ook perfect! Ik kan perfect Internet verbinden en zie op elke ipv6 test site dat mijn IPv6 IP zich in het gedefineerde subnet

met juiste prefix bevindt. 

 

Maar nu, ik heb gisteren de 1Gbps speed-boost geactiveerd, en wordt binnenkort de modem vervangen (zal een CV8560E in bridged mode worden neem ik aan). En nu begin ik schrik te krijgen, en zit ik met vele vragen:

 

- Waarom is er zoveel tegenstrijdige informatie over de juiste prefix-size en welke id mag of moet gebruikt worden.

- Waarom zou Telenet een /56 geven als je maar 1 subnet hierin mag gebruiken? Waarom zou Telenet liever hele subnets verloren latengaan, ipv dat is ze zou mogen gebruiken om mijn lokaal netwerk in meerdere subnets op te delen?

- Waarom werken meerdere IPv6 subnets bij mij dan wel? 

- Gaan die meerdere IPv6 subnets nog blijven werken als mijn modem vervangen is?

- Waarom is er op de Telenet geen eenduidige informatie te vinden hierover?

- Zijn er verschillen tussen home- en business-abbonementen ivm IPv6, vandaar de tegenstrijdige informatie?

 

 

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Duidelijkheid gewenst rond ipv6 subnets

@headincloud  Zoals je zelf hebt gemerkt kan je meerdere subnetten gebruiken mits je een juiste router hebt daarvoor. Dit zou normaal moeten kunnen met subnet 00 (standaard) tot ff.

Maar nu komt de kat op de koord. Met deze nieuwe e-modem waarbij je via uw macadres uw router kunt aanmelden om een direct publiek IPadres te krijgen is er momenteel een probleem. IPv4 werkt maar IPv6 heeft nog altijd problemen. Ze zijn er mee bezig en voor een aantal mensen is er afzonderlijk een oplossing gekomen in testfase.

Ik zou aanraden om zolang mogelijk je huidige modem te behouden en af te wachten tot je hier (op Netweters) bevestiging krijgt dat de problemen i.v.m. IPv6 op die modem zijn opgelost.

Wees er maar zeker van dat ze hier op het forum als eerste zullen op de hoogte zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Duidelijkheid gewenst rond ipv6 subnets

@igvfer Alvast bedankt voor je uitleg 🙂

 

Ik had echter al een afspraak gemaakt om mijn modem te vervangen (ze komen die half november vervangen) zodat ik de volle snelheid van mijn abonnement kan benutten.

 

Nu ja, spijtig als IPv6 nog niet direct werkt, ik overleef nog wel even zonder. Maar eenmaal die problemen met de modems zijn opgelost, zou ik zonder problemen meerdere subnets met IPv6 kunnen gebruiken zoals voorheen? 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Duidelijkheid gewenst rond ipv6 subnets

@headincloud   Jazeker, Ik ben ook iemand die de voorlopige patch heeft gekregen en op mijn router heb ik verschillende subnets. Voorlopig maar 16 dacht ik (o tot f). Ik gebruik deze enkel om te experimenteren met VLAn en dergelijke omdat ik daar nog lerend bent.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Duidelijkheid gewenst rond ipv6 subnets

@igvfer Ok, leuk om te horen dat het werkt! 🙂 Ik heb max. 3 of 4 VLAN's nodig, dus 0 tot f is voldoende voor mij.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Duidelijkheid gewenst rond ipv6 subnets


@headincloud  schreef:
  1. Waarom is er zoveel tegenstrijdige informatie over de juiste prefix-size en welke id mag of moet gebruikt worden.
  2. Waarom zou Telenet een /56 geven als je maar 1 subnet hierin mag gebruiken? Waarom zou Telenet liever hele subnets verloren latengaan, ipv dat is ze zou mogen gebruiken om mijn lokaal netwerk in meerdere subnets op te delen?
  3. Waarom werken meerdere IPv6 subnets bij mij dan wel? 
  4. Gaan die meerdere IPv6 subnets nog blijven werken als mijn modem vervangen is?
  5. Waarom is er op de Telenet geen eenduidige informatie te vinden hierover?
  6. Zijn er verschillen tussen home- en business-abbonementen ivm IPv6, vandaar de tegenstrijdige informatie?

Telenet deelt per klant (of per modem) één /56 prefix uit

  • Indien je een modem-only hebt (CV6181E, CV7160E) met eigen router, heb je de volledige beschikking over de volledige prefix. Je kan dus alle 256 subnets gebruiken.
  • Indien je een HGW hebt (vb CH7465LG), dan krijgt de Telenet router een /56 prefix. Via IPv6 PD krijgt jouw eigen router hiervan één /60 subnet, die je dan verder kan opdelen in 16 /64 subnets
  • In het geval van de Docsis 3.1 E-router (CV8560E) zijn er echter problemen met de IPv6 implementatie, zoals de vorige poster beschreef. Deze problemen slepen al één jaar aan, en we wachten met zijn allen ongeduldig op de uitrol van de fix ☹️.

Als ik jou was, zou ik van de technieker eisen dat hij een CV7160E plaatst, dit is de Docsis 3.0 24*8 modem-only. Je kan dan later altijd beslissen om over te gaan naar de Docsis 3.1 E-router.

Met de CV7160E zal je wel (bijna) de gigabit snelheden halen (in de praktijk ca 860 Mbps).

 

Let wel dat Telenet in principe géén CV7160E modems meer plaatst, maar als business klant kan je toch hogere eisen stellen, vind ik. Er zijn ook nog altijd Telenet winkels die ze in huis hebben.

 

Volgens mij zijn er, wat betreft IPv6, geen verschillen tussen residentiële of business abonnementen, alles hangt af van de modem, zoals hierboven uitgelegd.

 

headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Duidelijkheid gewenst rond ipv6 subnets

En waar gaat het juist mis met de huidige IPv6 implementatie? Het werkt totaal niet, of slechts gedeeltelijk?

0 Likes

Duidelijkheid gewenst rond ipv6 subnets

Ik stel voor dat we hierover niet uitwijden in deze topic, gezien hierover reeds zeer uitgebreid geschreven is in een aparte post:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/m-p/96759#M16...

 

In het kort komt het erop neer dat IPv6 PD niet werkt ..

Meer info in de bovenvermelde link