Beantwoorden
Lifesvr
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Eigen website niet meer van buitenaf bereikbaar

Hallo,

 

Ik heb een Synology NAS staan waarop ik buiten mijn backupdata ook een eigen website op host. 

Onlangs kreeg ik een nieuwe modem van Telenet, waardoor mijn IP adres veranderde. Toen was de NAS ook niet bereikbaar maar kon het opgelost worden door de juiste IP bij DNS in te geven. 

Nu stapte ik recent over naar One en kreeg een ander beveiligingspakket (althans, dat geef ik mee omdat ik denk dat het daar aan kan liggen). De website is sindsdien niet meer van buitenaf bereikbaar, maar mijn IP is wel hetzelfde gebleven. Wat ik hiervoor geleerd had, werkt nu dus niet. Vanop mijn eigen netwerk is de site wel perfect te bereiken. 

 

Wat nazicht hier leert me dat het kan liggen aan port forwarding, alleen vind ik daar totaal mijn weg niet in terug. 

Bij Mijn Telenet kan ik een DMZ adres ingeven, wat "nodig is als je een server hebt staan die vanop het internet bereikbaar moet zijn". Alleen, daar kan ik enkel het laatste getal van het lokale IP aanpassen, en blijft het derde een nul. Dat is in mijn geval niet correct - voor zover ik kan zien. (Het derde is hier een ander getal)

 

 

 

Hardwarematig zit het hier zo in mekaar: de modem is bekabeld gekoppeld aan een Deco wifi mesh, en de NAS is ook bekabeld verbonden aan een andere Deco, elders in huis. Dit omdat ik de NAS niet bij de modem zelf kan plaatsen.

Omdat het hier zo in mekaar zit, kan Telenet mij niet verder helpen, zegt de helpdesk. 

Men stuurde me hierheen. 

 

Beetje moeilijk uit te leggen zonder IP adressen en poorten te verklappen, indien meer info nodig is, hoor ik het graag. 

 

Alvast dank voor jullie hulp!

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen website niet meer van buitenaf bereikbaar

Synology een eigen IPadres geven ergens tussen 192.168.0.10 en 192.168.099. Je kan dit alvast nakijken.

In mijn.telenet.be ga je uw portforwaring na kijken. Voor uw website op de NAS zal je poort 80 (HTTP) en 443 (Https) moeten forwarden (TCP maar je kan ook beiden doen)

Als je met een DDNS werkt moet je kijken of je extern IP adres nog correct is. Normaal gezien kan je in uw Synology uw DDNS provider instellen zodat het extern IPadres automatisch wordt geupdated naar uw DDNS provider.

Maar ik lees dat je een Mesh router systeem hebt. Dus uw IPadres van uw Synology zal dus in een andere range liggen. Adressen die beginnen met 192.168.x.x mag je gerust online zetten iedereen gebruikt die.

De vraag is dan krijgt uw Mesh router een IPadres van de Telenet modem router (dus 192.168.0.x) aan de wan zijde of staat die in Bridge en heeft die een eigen publiek IPadres?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lifesvr
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Eigen website niet meer van buitenaf bereikbaar

Dank voor het bericht. 

 

Het is vermoedelijk opgelost, de site is terug bereikbaar. 

Volgens mij lag het toch aan Telenet - in tegenstelling tot wat ze zeiden. Alle poorten en forwards stonden goed, pas toen de firewall eens afgezetten terug geactiveerd werd, was de toegang wel ok. 

 

Ik vermoed dus dat de nieuwe firmware die voor Safespot geïnstalleerd werd de bestaande configuratie niet kon lezen. Wellicht kleine glitch bij TN 😉