Beantwoorden
BjornL
Freshman Beetjesweter
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

FIBER via FIBERKLAAR (afgesloten deal juni 2026)

Ivm de recent afgesloten en goedgekeurde deal tussen Telenet/Wyre en Proximus/Fiberklaar:

Zijn er al tijdlijnen gekend voor wanneer Telenet via het Proximus fiber netwerk beschikbaar zal komen?

(ik woon in een wijk waar al 7 jaar proximus fiber ligt, geen grootstad. Beringen)

13 reacties
VanLeemhuyzen
Experienced Beetjesweter
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Oei, al 7 jaar? Dat is nogal lang geleden, hé! Dan gaat het zeker om een fiber-netwerk dat buiten die deal valt.

Gaat het om fiber van Proximus zelf in een nieuwbouwwijk? Dan mag je er gerust van uitgaan dat Telenet daar nooit beschikbaar zal komen op zo’n Proximus fiber "eilandje".

Die pas goedgekeurde fiberdeal, mijnheer, is beperkt tot gemiddeld bevolkte zones waar Fiberklaar of Wyre pas de laatste paar jaar vollenbak in alle straten fiber zijn beginnen uit te rollen. En die uitrol, die loopt nog tot 2037-2038! Tegen dan zou fiber op maximaal twee miljoen adressen beschikbaar moeten zijn, dacht ik. Er blijven ook nog 700 000 adressen over in Vlaanderen die nooit fiber zullen krijgen.

Wanneer precies jouw adres aan de beurt is? Dat weet natuurlijk niemand, hé! Als je pech hebt, zelfs nooit!

Dus als je snel fiber wilt, dan zit er maar één ding op: nemen wat er beschikbaar is.
Voilà, simpel!

dannyro
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

@BjornL  2 jaar geleden heeft proximus zijn fiber aansluitingen hier in de straat aangelegd. Ik heb in Juli een mail gekregen van Telenet dat ze, door de samenwerking met Proximus binnenkort hier fiber gaan aansluiten. (als ik dit wil). Ik ga daar bericht over krijgen wanneer dat mogelijk zou zijn. Prijzen weet ik ook nog niet.

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@VanLeemhuyzen  schreef:

Oei, al 7 jaar? Dat is nogal lang geleden, hé! Dan gaat het zeker om een fiber-netwerk dat buiten die deal valt.

Gaat het om fiber van Proximus zelf in een nieuwbouwwijk? Dan mag je er gerust van uitgaan dat Telenet daar nooit beschikbaar zal komen op zo’n Proximus fiber "eilandje".

De titel staat duidelijk "Fiberklaar". Het gaat dus niet over zo'n "Proximus fiber eilandje 🤔

@VanLeemhuyzen  schreef:

Die pas goedgekeurde fiberdeal, mijnheer, is beperkt tot gemiddeld bevolkte zones waar Fiberklaar of Wyre pas de laatste paar jaar vollenbak in alle straten fiber zijn beginnen uit te rollen. 

Waar haal jij de info dat de deal beperkt is tot zones waar Fiberklaar of Wyre pas de laatste paar jaar fiber zijn beginnen uit te rollen? Indien de woning van de TS ....

1. in het gebied ligt van de fiberdeal 
  2. en de zone is toegewezen aan Fiberklaar (40% van "zone B")

.... dan zal de TS aansluitbaar zijn op Fiberklaar, en zal Telenet diensten kunnen aanbieden op het Fiberklaar netwerk.

De timing is niet bekend, maar er zullen nog wel enkele technische zaken moeten gebeuren (vb Telenet apparatuur installeren in de Fiberklaar POP's), dus ik schat tegen einde 2026 / in de loop van 2027

Telenet heeft er alle belang bij om zo vlug mogelijk van het FIBERKLAAR netwerk gebruik te maken waar beschikbaar, toch?

@VanLeemhuyzen  schreef:

Dus als je snel fiber wilt, dan zit er maar één ding op: nemen wat er beschikbaar is.
Voilà, simpel!

Dat is waar. Ik raad iedereen aan om over te schakelen op fiber waar beschikbaar. Van zodra Telenet fiber kan aanbieden op jouw adres kan je altijd teruggaan naar Telenet zonder kappen of breken (het enige wat dan moet gebeuren is jouw individuele fiber in de Fiberklaar POP omswitchen naar een Telenet OLT 😊

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@dannyro  schreef:

2 jaar geleden heeft proximus zijn fiber aansluitingen hier in de straat aangelegd. Ik heb in Juli een mail gekregen van Telenet dat ze, door de samenwerking met Proximus binnenkort hier fiber gaan aansluiten. (als ik dit wil). Ik ga daar bericht over krijgen wanneer dat mogelijk zou zijn. Prijzen weet ik ook nog niet.

De prijs is dezelfde als voor coax, het enige wat verandert is

• je krijgt symmetreische snelheiden, dus een hogere upload (vb Telenet "Standard" wordt 500/500 in plaats van 500/30).
  • je krijgt een nieuwe modem (de oude modem en de NIU verdwijnen).
Brilsmurf
Freshman Beetjesweter
De kop is eraf!

Fiberklaar is vijf jaar geleden in 2011 opgericht.
Zeven jaar geleden zal een Proximus greenfield zijn en de Proximus-greenfields vallen buiten het samenwerkingsverband.

Curiosity
Experienced Beetjesweter
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

In welke mate is de kaart van het BIPT met de geplande glasvezeluitrol accuraat en actueel?
Volgens die kaart staat dit in mijn regio gemarkeerd als gepland, alleen val ik 2 straten buiten de markering.

BjornL
Freshman Beetjesweter

Vanwaar heb je de info “Greenfields”?

het zou mij inderdaad ook straf lijken als men deze niet in de samenwerking zou steken.

Beringen behoort zeker niet tot de grootsteden en is verder een Fiberklaargebied. 
Hier ligt Proximus fiber omdat het een nieuwbouwwijk is.

Telenet en eigenlijk de andere partijen ook hebben er idd alle belang bij zo snel als mogelijk over te schakelen.

aangezien fiberklaar een 100% dochter van proximus is, zie ik ook niet direct een punt in het onderscheid prox fiber vs fiberklaar fiber. Het kind moet een naam hebben…

Motief van mij is inderdaad de upload en het verwijderen van apparaten (niu, modem en router kunnen dan alleen in 1 via eigen router met sfp module)

Dus al wie tijdlijnen kent zoals men hierboven aanhaald (de mail die persoon heeft gekregen), graag…

(verder geen interesse in de discussie of mening van ieder omtrent het al dan niet ‘tot de deal behorend’)

BjornL
Freshman Beetjesweter

Heb je deze mail soms nog ergens?

Zou handig zijn, zo te lezen zijn ze er dus mee bezig al…

kost voor hier = nihil. Prox fiber ligt tot in de woning. Enkel modem dan te switchen en hup

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Fiberklaar heeft deze kabel alleen getrokken de aanbieders deze willen gebruiken kunnen dit perfect , gewoon de maandelijkse bijdrage betalen 

Kan Telenet ook op deze ja ze kunnen dit alleen als ze de maandelijkse bijdrage betalen

De samenwerking Tussen Telenet en Prox is gemaakt om op plaatsen waar ze niet uit de kosten  gaan geraken om de kabel te legen (platteland.....)

Daar zal de coax kabel die binnen ligt in de huizen hergebruikt worden 

Enkel de Fiber zal tot de kast (wyre)  van van coax kabels samen komen daar zal hij aangesloten worden 

Daarmee moeten ze niet alles open graven en kan de Vdsl uitgeschakeld worden en de klanten overgezet worden op de coax

Bij mij in de buurt is een straat waar ze de fiberkabel gelegd hebben maar niet aangesloten aan de grote fiberkast ,(omdat hij er nog niet is )

De straten er rond is nu Wyre de coax kabels aan het vervangen door nieuwe coax kabels dus zij zullen zelfde houden en de fiber tot de grote Wyre kast trekken 

Er zal ook een kabel naar de straat getrokken worden om de fiber op de fiber die bij de mensen nu ligt aan te sluiten 

Hier zal het 1 situatie worden omdat de fiber kabel nog niet aangesloten is zullen enkel deze straat de echte fiber snelheid 8,5 krijgen de rest van de straten zal de 2.5 krijgen via de coax 

Het is nogal een soep door de verschillende soorten aansluitingen 

dannyro
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

@BjornL Ja hoor, in Antwerpen Noord. Nu niet direct het platteland he 🙂 Fiber Proximus loopt hier over de gevel...Mijn buren hebben juist de Fiber van Mobile Vikings binnen, werkt zeer goed.

netweters1.jpg

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Ja die gevels die alles krijgen zelf Digi gaat zijn kabel hangen vlug gezet en geen graaf werken 

flip1953
Experienced Meesterweter

@BjornL  schreef:

Vanwaar heb je de info “Greenfields”?

het zou mij inderdaad ook straf lijken als men deze niet in de samenwerking zou steken.

Ik zou dat niet sraf vinden.

In Greenfields heeft Telenet dezelfde kansen gekregen als Proximus om Fiber aan te leggen en geen coax. Nu draagt Proximus hiervan de vruchten 🤗

@BjornL  schreef:

aangezien fiberklaar een 100% dochter van proximus is, zie ik ook niet direct een punt in het onderscheid prox fiber vs fiberklaar fiber. Het kind moet een naam hebben…

Er is een wel een verschil in TOPOLOGIE tussen een Proximus eigen glasvezel netwerk en Fiberklaar

• Bij FIBERKLAAR is het Point-to-Point tot in de POP: Elke woning heeft een eigen dedicated glasvezel tot in de POP (lokale centrale of Point-of-Presence). Daar kunnen de alternatieve providers hun apparatuur installeren en jouw glasvezel overnemen.
  • Bij Proximus worden er passieve splitters in de straat of in de straatkasten geplaatst. De glasvezel vanuit de POP wordt gesplitst naar meerdere woningen (vaak 1 op 32 of 1 op 64)

Hoewel de netwerk topolgie verschillend is, is de technogie dezelfde, namelijk XGS-PON. Bij Fiberklaar stopt Proximus al die aparte vezels terug in een passieve splitter, zodat je ook de PON poort deelt met de buren ...

Het samenwerkings akkoord tussen Proximus en Telenet gaat volgens mij vooral over het FIBERKLAAR gebied?

flip1953
Experienced Meesterweter

@luc55  schreef:

Het is nogal een soep door de verschillende soorten aansluitingen 

Sorry, maar jouw uitleg maakt er nog een groter soep van 😮