Beantwoorden
AllanBEL
Freshman Weetjesweter
It's your ninth party! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Heeft het nog een voordeel om een modem only te houden?

Hallo,

Ik gebruik nog altijd een 24*8 Doc 3 Emta(docsis) modem only. Hier haal ik max 190 Mbps download en 19 Mbps upload mee.

Af en toe krijg ik een telefoontje van telenet om te vragen mijn modem te wisselen naar een nieuwer en vooral vlugger model en natuurlijk om mijn oude Whoppa formule om te zetten naar 

Aan portforwarding doe ik al een tijdje niet meer, maar ik heb nogal een ingewikkeld thuisnetwerk en ben een beetje bang dat niet alles nog zal werken als ik van modem verander.

(3 externe routers aangeschakeld, één per verdiep, aan elke router een (of 2) switch(es) met toch in totaal een 30-tal toestellen vast verbonden, waaronder 3 Synology NAS)

Een overstap naar de 1 Gbps downloadsnelheid formule zou mij all-in €14 per maand meer kosten.

Kan ik op relatief eenvoudige wijze mijn netwerk zo behouden met de komst van een nieuwe modem, of offer ik de snelheid op voor het huidige gebruiksgemak?

15 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Heeft het nog een voordeel om een modem only te houden?

@AllanBEL  schreef:

Ja en neen 😀, effectief 3 routers. 
1 onmiddellijk achter de modem verbonden met 2 andere via een utp kabel die als “slave” zijn ingesteld. Dus DHCP server uitgeschakeld en een vast Ip-adres. En zo worden ze inderdaad access points. 

• De informatie in je eerste post (waar je schreef dat er 3 routers verbonden met je modem) was een beetje misleidend. Een router die ingesteld is als access point is in mijn ogen geen router meer, want je hebt de router functie uitgeschakeld 😲.
  • In een volgende bericht schreef je dan dat de 3 routers in bridge mode (= AP) stonden, wat ook misleidend is. Want als je 3 AP's aansluit op een modem-only, dan heb je geen router (DHCP server) in je thuisnetwerk 😯 ...

Ik wil niet muggenziften, maar hoe correctter info je geeft over je thuisnetwerk hoe betere feedback wij kunnen geven.

Je hebt dan - zoals ik al had aangenomen - één router, direct verbonden met de Modem-only, en 2 Access points, waarop ook toestelen per UTP kabel op aangesloten zijn (dus één lokaal netwerk)

Met het vervangen van de modem-only door één van de nieuwe modems, zijn er 2 mogelijke oplossingen:

1. Je sluit de eerste router aan op de nieuwe Telenet router, en je gebruikt deze in bridge (CV8560E/F@ST5685LGB-TN).
  2. Maar gezien de Telenet modem ook een router bevat, kan je zelfs jouw eerste router volledig wegnemen, en jouw lokaal netwerk en AP's direct aansluiten op de Telenet modem. Dat spaart jouw nog één toestel uit (minder stroomverbruik), en wat minder kabel wir-war 😊.