Beantwoorden
PatriceDLT
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Mijn PC is verbonden met internet via de Wireless Modem 3.0 van Telenet.

Ik heb een abonnement Wigo Fiber 9 GB.

Op mijn PC heb ik een TCP server die wacht op inkomende connecties.

Deze connecties komen van een module die ik zelf heb gemaakt. 

Deze module doet metingen en maakt op regelmatige basis contact met de sever via een IoT module.

Zolang deze IoT verbonden is met mijn lokaal wireless netwerk gaat alles goed.

 

Het is nu de bedoeling om de IoT te connectoren met internet via TELENETHOMESPOT.

Dit lukt: de IoT krijgt een IP adres.

Maar vanaf dan kan de IoT geen verbinding meer maken met mijn TCP server.

 

Wat is de oplossing? Een domeinnaam? Een vast IP adres? Moet de Modem dan worden aangepast?

0 Likes
14 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Is dat uw eigen modem waarop je via Homespot wil verbinding maken? Of wil je dat op verschillende locaties doen?

Eender hoe, je zal ergens software matig via een of ander script een extra login procedure moeten kunnen volbrengen. Via Homespot en Wifree krijg je wel een verbinding maar je moet je op een webpagina nog eens indentificeren via een login en paswoord? Meestal uw Telenet email adres en paswoord. Dus een of ander scriptje die automatisch die inlogpagina invult. Maar hoe je dat doet dat is mij een raadsel.

Dus de stappen zouden zo moeten zijn:

Automatisch de Homespot als AP kiezen

Vervolgens de inlogpagina invullen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
PatriceDLT
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

De "modem" die ik gebruik is een ESP8266 module.

Het is niet de bedoeling om naar een webpagina te gaan, maar enkel een verbinding te maken met de TCP server op mijn PC.

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?


@PatriceDLT  schreef:

De "modem" die ik gebruik is een ESP8266 module.

Het is niet de bedoeling om naar een webpagina te gaan, maar enkel een verbinding te maken met de TCP server op mijn PC.

 


Maar als je verbinding wil maken met een Telenet Homespot, dan zal je, zoals @igvfer al stelde, moeten inloggen via de webpagina.

 

TELENETHOMESPOT.png

 

 

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?


@PatriceDLT  schreef:

De "modem" die ik gebruik is een ESP8266 module.

Het is niet de bedoeling om naar een webpagina te gaan, maar enkel een verbinding te maken met de TCP server op mijn PC.

 


Het is misschien niet uw bedoeling maar het werkt wel zo. Je maakt verbinding met homespot en dan moet je u nog registreren via de login pagina dat is nu eenmaal de procedure waar je niet naast kunt. Dit in tegenstelling met een WiFi AP bij u thuis, als dat zonder wachtwoord zet zit je zo op het internet. Home spots, hotspots zijn vrij toegankelijk maar vragen een toegang op het 2e niveau via een webpagina.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Om even verder te gaan op iOT. Dat is ook de reden waarom ze proberen een "apart" iOT netwerk te maken via straatverlichting e.d.. Daar zal je dan automatisch op verbonden worden zonder login ofzo maar zal enkel werken voor iOT toepassingen. Daar zal je dan bvb geen video op kunnen streamen (yelo, youtube enz.)of sites bezoeken. iOT is beperkt data verkeer van commando's sturen en ontvangen. Als ik iOT netwerk in tik in Google zie ik dat alle providers daar mee bezig zijn.

Je hebt mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt. En ik ben beginnen zoeken en kwam hier terecht: https://tttapa.github.io/ESP8266/Chap07%20-%20Wi-Fi%20Connections.html

En dan ben ik verder gaan kijken. Thuis zal je ook als AP WiFree zien staan. Als je daarop verbinding maakt moet je eigenlijk inloggen op de manier van een gewoon WiFi AP met login en paswoord net zoals je nu doet op je thuisnetwerk. Dus het script dat je nu daarvoor gebruikt zal bruikbaar zijn enkel de SSID en login en password aanpassen. Je zal wel nog een hindernis moeten overwinnen. Er wordt dan gevraagd om een certificaat te accepteren. Hoe je dat dan moet aanpakken in het script laat ik aan jou wijsheid over. 

Kortom neem een tablet of smartphone en kijk hoe de procedure verloopt als je inlogt via WlFree.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PatriceDLT
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Op uw aangeven ben ik ook eens gaan googelen met "Telenet Internet of Things".

Zij zijn daar inderdaad mee bezig. Dit is volgens mij dé oplossing.

Maar ik heb geen bedrijf noch BTW nummer (meer), zodat ik geen vraag kan stellen.

 

Wij zijn een klein buurtcomité die, naar aanleiding van helse bouwwerken in de buurt, de kwaliteit van de lucht in onze buurt wil monitoren. De IoT module meet namelijk fijn stof (PM 2,5) en NO2.

 

Zou het niet mogelijk zijn om toch eens met iemand van Telenet Business over ons project te spreken?

Wij wonen in Mechelen, de thuisstad van Mechelen.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?


@PatriceDLT  schreef:

Zou het niet mogelijk zijn om toch eens met iemand van Telenet Business over ons project te spreken?

Wij wonen in Mechelen, de thuisstad van Mechelen.


Dat zal je dan zelf moeten doen, vrees ik. Er zijn hier wel mensen van Telenet actief, o.a. mods, maar in wezen is dit forum bedoeld voor en door klanten/gebruikers.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Ik heb ondertussen contact gehad met iemand van Telenet, die goed op de hoogte is.

Zijn antwoord komt hier op neer:

Via uw eigen Wifi is dit geen probleem omdat je dan in hetzelfde subnet zit. Via Wifree zou mogelijk zijn maar dan moet je via een script ofzo dat certificaat accepteren. Via Home spot hetzelfde probleem je moet automatisch kunnen inloggen op de authentificatiepagina. Bovendien moet je als je op meerdere plaatsen wil sensoren zetten alle data naar 1 centrale server sturen. Dus iedereen die aansluit zou op zijn eigen wifi netwerk moeten aansluiten.

Het iOT waar het bij bedrijven om gaat is dat ze kleine sensoren (genre WiFi AP) plaatsen werkend op heel lage frequentie voor een groter bereik en dit dan aansluiten op het internet.

Ik denk dat je  moet gaan zoeken in de richting van Rasperry Pi verbonden met een sensor die de gegevens meet en een Python script die alles regelt van connectie maken tot gegevens doorsturen. Ofwel op Wifi AP's van mensen thuis aangesloten of in het beste geval op WiFree.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
PatriceDLT
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Voor de verbinding module - server, begin ik stilaan te denken aan een GPRS modem.

De module verzend slechts 40 bytes per meting * 5 per uur * 24 uur = 4800 bytes per dag.

Er is een SIM kaart waarbij je 0,10 euro per MByte betaald.

 

De oude 2G GPRS OEM's kan je aan een redelijke prijs kopen.

Maar hoelang zal 2G nog worden ondersteund door Telenet?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Wat is eigenlijk het probleem om dit via je eigen wifi te doen? Of wil je dat op verschillende plaatsen installeren?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PatriceDLT
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Het is inderdaad de bedoeling om verschillende meetmodules bij de buren te plaatsen.

 

De meetmodule is een standalone unit (zie foto onderaan) waarin het IP adres van de server vast is geprogrammeerd.

Ook de  naam en het paswoord van de router is geprogrammeerd.

Dit wil dus zeggen dat:

1. iedere module moet een aparte SW hebben met oa het paswoord van de buren;

2. vanaf het moment dat de computer, waar de server op staat , om de een of andere reden herstart en een ander IP adres krijgt er niets meer werkt.

 

Vandaar mijn oorspronkelijke vraag om een domeinnaam en een vast IP adres.

IMG_0413.jpg

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Je kan eventueel werken met een No_IP of dynddns adres dat is tenslotte ook een domeinnaam. Jij moet eralleen voor zorgen dat het hulprogrammatje dat die providers gratis ter beschikking stellen op uw server is geinstalleerd zodat je variabel publiek IP adres  constant geupdate wordt naar het domein toe. Dan heb je geen probleem. Ikzelf heb een betalend abonnement bij NO-IP dat we met een aantal mensen delen. Kost niet zoveel., maar ik heb er geen omkijken naar. Bij een gratis abonnement moet je elke maand bevestigen dat je de service nog gebruikt.

Intern moet je natuurlijk een vast IPadres aan je server geven iets tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 om uit de DHCP range van Telenet te blijven. Uw server ontvangt ook op een bepaalde poort. Deze moet je dan natuurlijk forwarden in "mijn telenet" naar dit vast IP adres. Data stuur je dan naar mijnDDNSnaam dubbelpunt poortnummer bvb http://monitor.hopto.org:poortnummer

Dan blijft je enig probleem nog dat je voor elke module de login en het paswoord moet instellen op de wifi van de persoon waar de module staat. Iets meer werk maar dat lijkt me niet onoverkomelijk. Ik heb er geen idee van hoe je die instellingen doet. Moet je daarvoor zelf een scriptje schrijven of heb je daar een soort HTTP pagina voor.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
PatriceDLT
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

Op uw aanraden heb ik bij NO-IP een (voorlopig) gratis abonnement genomen.

Heb een domeinnaam gekozen en geactiveerd.

 

Op "mijn telenet" heb ik via de "IPv4 Firewall & Port forward" het IP adres van mijn PC (waar de server op draait) ingevuld (192.168.0.178) en een poort actief  (begin en eindpoort dezelfde) gemaakt, met TCP as protocol.

 

Ik heb mijn module geprogrammeerd dat hij zich inlogt op mijn lokaal netwerk, net zoals vroeger.

Het AT commando waarmee contact wordt gemaakt met een server is AT+CIPSTART="TCP","IP adres",poortNummer.

Vroeger was het IP adres deze van de PC: "192.168.0.178".

Ik heb dit nu veranderd naar "domeinnaam.hopto.org" met dezelfde poortnummer.

 

En kijk: het werkt!

Behalve natuurlijk dat iedere module moet worden geprogrammeerd om in te loggen in het lokale netwerk.

Maar daar vind ik wel iets op.

 

Kunnen we nu besluiten dat het is opgelost? 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe IoT module connecteren via Telenet Homespot?

@PatriceDLTJij beslist of het is opgelost. Maar zo te zien wel. Nu is het aan jou om dit op elk van de toestelletjes te doen. Je zal daar wel een beetje werk aan hebben. Succes en laat ons eens de meetresultaten weten of eventueel een website waar we die kunnen zien. En nog beter met een handleiding erop hoe je een en ander aan de praat krijgt. Leuk project in elk geval. Smiley LOL

Als je de WiFi AP gebruikt van de verschillende locaties heb je natuurlijk het voordeel dat het niet uitmaakt bij welke provider die locatie klant is. Want je zal maar meemaken dat er daar net geen WiFree in de buurt is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.