Beantwoorden
Tosken
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken!

Hoe P1-poort aansluiten op digitale meter?

Beste Netweters, ik wil de P1 poort op mijn digitale meter aansluiten, echter deze meter bevindt zich in de kelder van ons appartementsgebouw, waar ik geen wifi bereik heb naar ons appartement.

Wie heeft ervaring of weet hoe ik dat kan oplossen, alvast bedankt

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Wifi bereik

2 reacties
Santa
Experienced Bijna Allesweter
Volop in the game! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? De race is begonnen!

In een appartementsgebouw is dit een veelvoorkomend probleem. Omdat de standaard P1-dongles op wifi werken en het signaal van de kelder meestal niet tot aan je appartement reikt, zijn er drie hoofdzakelijke oplossingen:

1. P1 verlengen via een UTP-kabel (Aanbevolen)
Als er een ongebruikte netwerkkabel (UTP) of telefoonkabel van je appartement naar de kelder loopt, kun je het P1-signaal bedraad naar boven brengen. 
  • Hoe het werkt: De data van de P1-poort wordt over de kabel gestuurd. Boven in je appartement plug je de P1-meter (zoals die van HomeWizard) in op de kabel, waar hij wel verbinding kan maken met je eigen wifi.
  • Benodigdheden: Een P1 verlengset (bijvoorbeeld van Cedel of 2-Wire) die afstanden tot 100 meter kan overbruggen via een standaard UTP-kabel.
  • Let op: Een gewone RJ12-kabel mag maximaal 3 meter lang zijn zonder signaalverlies; voor langere afstanden heb je een versterkte verlengset nodig. 

2. Ethernet P1-meter (Bedraad netwerk)
Heb je een bedrade internetaansluiting in de kelder (bijvoorbeeld via een switch in de gemeenschappelijke ruimte)?
  • Gebruik een P1-meter met een ethernetpoort in plaats van wifi.
  • Producten zoals de P1 Reader Ethernet sturen de data direct via de kabel naar je netwerk. Dit is vaak een stabielere oplossing voor kelders. 

3. Powerline Adapters (Internet via het stopcontact)
Als er een stopcontact in je kelderkast zit dat op jouw eigen elektriciteitsmeter is aangesloten, kun je internet naar de kelder brengen via het stroomnet. 
  • Stappen:
    1. Plaats één Powerline adapter in je appartement bij de router.
    2. Plaats de tweede Powerline adapter (bij voorkeur een model met ingebouwde wifi) in het stopcontact in de kelder.
    3. Sluit je wifi P1-meter aan op de digitale meter en verbind deze met het wifi-signaal van de adapter.
  • Reviewers op fora geven aan dat merken als Devolo hier vaak voor gebruikt worden. 

Belangrijke voorbereiding
Vergeet niet dat de P1-poort standaard vaak gesloten is. Je moet deze eerst gratis laten activeren door je netbeheerder (bijv. via Mijn Fluvius) voordat er data uit de meter komt. 
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Misschien niet direct een antwoord op je vraag.

Bij de meeste appartementen staat inderdaad de digitale meter in de kelder, maar de zekeringkast in het appartement.

Een mogelijke oplossing voor dit probleem is de Homewizzard kWh meter.

https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase  

Deze kan ingebouwd worden in de zekeringkast in het appartement, heeft ingebouwde WiFi en werkt samen met de Home wizzard App.

Alles hangt dus een beetje af wat jouw bedoeling is met de P1 meter