Beantwoorden
vanduffeljonas
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

Dag iedereen,

 

Recent zijn we thuis overgeschakeld van de standaard Telenet router (CH7465LG-TN) naar een “modem only” model (CV8650E).


Aan deze modem heb ik enkele apparaten hangen via UTP (Ikea/Tado gateway, Apple TV,...) waaronder ook een TP Link Deco M9 Wifi systeem (mesh).

 

Het Deco systeem kan ik op 2 manieren instellen: Router & Bridge modus.


In Bridge modus werken op de gelijkvloers (heel bizar) bepaalde websites niet in de browser. Niet alle websites, maar een selectie. Ik denk iets met firewall..? Ook heeft mijn vriendin dan synchronisatieproblemen met haar Garmin watch en kan ik de PS4 niet verbinden... Voor de rest lukt wel alles vlot.

 

In Router modus werkt alles vrij goed, maar bij bepaalde zaken zijn er problemen. Zo heb ik bij Tado vaak geen verbinding meer via de app en heb ik soms wat verbindingsproblemen met bepaalde smart devices.

 

Ook heb ik een Raspberry pi waar Homebridge op geïnstalleerd staat om slimme apparaten met Homekit te verbinden. Deze heeft ook soms verbindingsproblemen en kan ik sinds de switch naar modem only ook maar enkel raadplegen via IP adres ipv “homebridge.local”.

 

Ik denk dus dat het iets is met communicatieproblemen tussen wifi en bekabeld netwerk?

 

Welke modus gebruik ik het best op mijn TP link router?

Zijn er bepaalde waardes die zeker goed moeten ingesteld zijn?


Alvast bedankt voor de hulp.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Modem only problemen

0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

@vanduffeljonas  Dit is geen modem only maar een modem router zonder wifi en de mogelijkheid om je eigen router te bridgen zodat die een publiek IP adres krijgt. Dit doe je via "Mijn Telenet"

En dan de basisprincipes:

Alles maar dan ook alles, buiten je digicorder en of boxen (niet TVboxen), sluit je aan op je TP Link Deco M9 die als router functioneert.

Dus alle apparaten moet een IP adres krijgen van deze router (via DHCP) of je stelt een vast IP adres in in dezelfde range van die router. Dit doe je manueel ( buiten de DHCP range van de router) of via een mac tabel in de DHCP server van uw router , maakt niet uit.

En alles zou moeten werken. Zorg dat elk toestel zijn eigen uniek IP adres heeft in de range 192.168.x.x. met subnetmask 255.255.255.0 en default gateway 192.168.x.1.
Portforwarding, indien nodig, doe je in dezelfde router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

@vanduffeljonas  schreef:

Recent zijn we thuis overgeschakeld van de standaard Telenet router (CH7465LG-TN) naar een “modem only” model (CV8650E).

 

Wat was er mis met de CH7465LG,waarom heb je deze omgeruild voor een CV8650E ?

Of dacht je een modem only te krijgen met een CV8650E dat het niet is.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

2 opties

 

cv8560e doet de DHCP (standaard) en je router stel je in als AP

 

of je stelt mac bridging in op de cv8560e, eigen router doet dan DHCP

 

hangt wat van af wat je situatie is

 

 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

Eigenlijk 3 opties:

 

1) cv8560e doet de DHCP (standaard) en je router stel je in als AP.

 

2)  of je stelt de mac bridging in op de cv8560e, eigen router doet dan DHCP.

 

3) of zonder mac bridging op de cv8560e, eigen router doet dan DHCP (dubbele NAT).

 

Maar in optie (2) en (3) moeten alle apparaten (buiten de digicorders) achter de eigen router staan (en dat is het probleem van de topic starter).

0 Likes
vanduffeljonas
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

Dag Ignace,

 

Niet zeker of ik alles 100% begrijp, maar ga het zeker eens bekijken.

 

Is er ook een mogelijkheid om alle apparaten aan de modem aan te sluiten ipv TP Link router zonder problemen? De modem hangt namelijk in de berging waar alle apparaten zich bevinden.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

@vanduffeljonasHet is uiteraard mogelijk om alles op de modem/router aan te sluiten en zoals al gesuggereerd je TPLink als AP te configureren. Dat is zo'n Mesh systeem, uit hoeveel toestellen bestaat jouw systeem?

Het probleem is, dat als je alles op je modem/router aansluit en je maakt een draadloze verbinding met je TPlink, dat je met 2 verschillende netwerken zit als die TPlink als router is ingesteld. En dat bemoeilijkt de bereikbaarheid van de andere toestellen. En zeker als je die TPlink gebridged hebt rechtstreeks naar het internet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
vanduffeljonas
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

Bedankt iedereen!

 

Zoals gedacht zet ik TP link best als AP om mijn netwerk apparaten achter de Telenet modem te kunnen aansluiten en als router te laten functioneren.

 

Tenzij het "beter" is om de apparaten achter de TP link aan te sluiten en als router te gebruiken? Of maakt dit niet echt uit?

 

---

 

Wanneer de TP link als AP is ingesteld merk ik wel dat het netwerk soms nog wat instabiel is... Bv. pagina's die niet laden, melding op iPhone dat netwerk instabiel is,...

 

Normaal gezien zouden alle instellingen op beide toestellen ok moeten zijn, maar zijn er misschien bepaalde instellingen die zeker in orde zouden moeten zijn bij zowel de Telenet modem als bij TP link?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

@vanduffeljonas  Het probleem zal zijn dat je draadloze apparaten niet altijd correct overschakelen naar het sterkste draadloze AP. Dat is eigen aan veel van die toestellen. De nieuwere Meshrouters met satellieten forceren zelf die overgang. Je moet natuurlijk ook zorgen dat je TPlink als AP niet op dezelfde frequentie/kanaal zit als uw Telenet router. Want anders beconcurreren die kanalen elkaar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
vanduffeljonas
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

@igvfer Ik heb het nieuwste systeem van TP Link Deco M9, dus zou normaal gezien probleemloos moeten werken...

 

Wat bedoel je precies met niet op zelfde frequentie/kanaal? Aangezien Telenet modem geen wireless modem is.

0 Likes
vanduffeljonas
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

Als ik het goed begrijp zit ik nu met een dubbele NAT en los ik dit op door alle apparaten aan TP link aan te sluiten en Mac passthrough inschakelen?

 

Edit: Geen dubbele NAT, aangezien TP link als AP is ingesteld.

0 Likes
FJMP
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Goed gevonden!

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

Inderdaad, Mac pass-through inschakelen via mijn.telenet.be gaat je problemen verhelpen.

Het MAC address dat je moet ingeven is dat van de TP-Link-device.

De CV8560E speelt zijn publiek IP-adres in dat geval door aan de TP-Link router waardoor die ‘echt’ als gateway opereert.

 

0 Likes
vanduffeljonas
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

@FJMP Aangezien het hier en daar wat "instabiliteit"-issues zijn en bv. mijn vriendin dat haar Garmin horloge niet goed kan synchroniseren, zou de bridging die paar problemen die we hebben oplossen?

 

Voor de rest lijkt alles vrij ok te werken... 

0 Likes
FJMP
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Goed gevonden!

Hoe TP Link router instellen in combinatie met CV8560E?

Gewoon even uittesten via mijn.telenet.be. Moet wel via de geavanceerde instellingen. Waarschuwing lijkt eng, maar je kunt altijd terug.

Eventueel kun je in plaats van het Mac-adres van je router het Mac-adres van de Garmin instellen en vervolgens checken of de synchronisatie nadien vlotter loopt. Loopt de synchronisatie in dat geval probleemloos, dan wordt de huidige, gebrekkige synchronisatie waarschijnlijk veroorzaakt door de double NAT.

 

Telenet-Bridging.png

0 Likes