24831
netweters
|
153062
antwoorden
|
20766
vragen
|
Voor zo ver ik weet zijn die sowieso al beschermd, zeker als jij in die HGW (modem/router) geen portforwarding hebt ingesteld via Mijn Telenet. Ik vermoed dat die IP cams via een app werken? Misschien kan je even zeggen over welke cams (merk, type, model) het gaat. Dat maakt het misschien wat makkelijker om je te helpen.
Zoals @sb zegt heb je geen toegang als je geen portforwarding instelt. Doe je dit toch dan moet je gasttoegang uitschakelen als dit zou mogelijk zijn. Meestal staat dit standaard uit. Vervolgens een extra login (gebruiker) aanmaken en het obligate admin login uitschakelen of er minstens een heel moeilijk paswoord op zetten. Iets wat je trouwens altijd moet doen, je moet het wel zelf kunnen onthouden natuurlijk. Maar je kan een dialectwoord gebruiken met bepaalde letters als hoofdletter, gecombineerd met een of meerdere leestekens en een aantal cijfers (postcode of zoiets). Bijvoorbeeld Tjoese+Miene*9000 (In het Nederlands: Jas, Plusteken, mijn, sterretje, postcode Gent.) Volgorde kan je ook veranderen en geen Rus of Afrikaan die het kan raden.
Zijn je camera's bereikbaar via een app van de fabrikant waar je zelf geen poorten moet voor forwarden ofzo dan moet je er op betrouwen dat die zijn Cloudtoepassing voldoende beveiligt zodat zijn gebruikers en paswoorden niet gehackt worden.
Hoe beveilig je het best een cloud toepassing? Want ik bestuur mijn lichten ook van op afstand via de cloud. En in die app staat niets in over beveiliging. Dus moet ik aan de HGW iets wijzigen? De licht module is aangesloten via ethernet. En werkt thuis gewoon via mijn netwerk. Maar als ik niet thuis ben word ik verbonden via de cloud...
Cloud toepassingen beveiligen kan alleen maar door een heel sterk wachtwoord en zoals ik gezegd heb, er op betrouwen dat de provider zich niet laat hacken (maar zelfs Facebook is al gehackt) en je gegevens die je achterlaat niet door worden verkocht. "Trust in God" zou ik zo zeggen maar ik heb het daar persoonlijk niet zo mee op.
Ok begrepen, mijn wachtwoord is sterk genoeg nu dus hopen dat ze Telenet niet hacken😂
Het is niet de gewoonte om andermans topic te "stelen". Heb je een andere vraag dan die in het onderwerp, maak dan even zelf een onderwerp aan. Zo blijft het overzichtelijk. Tnx!