Beantwoorden
jenkok
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

IP adres aangepast?

Deze morgen geen verbinding met mijn camera's, nassen en wifi radio. Na controle bleek dat alle toestellen een ander IP adres hadden. Alle verbindingen opnieuw moeten instellen naar nieuw IP adres. Zelf voorheen niets veranderd.

 

Hoe is dit mogelijk?

 

Titel gewijzigd door FilipD (mod) | Vorige titel: IP Adressen

0 Likes
7 reacties
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

IP adres aangepast?

Ik heb ook al gemerkt dat mijn publiek IP de laatste weken regelmatig verandert. Ik weet dat publieke adressen regelmatig kunnen veranderen, maar ditmaal heb ik het vermoeden dat er iets op handen is bij Telenet, want ik heb jarenlang hetzelfde IP gehad. Iemand meer info hierover ?

0 Likes
Tjakke
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

IP adres aangepast?

zijn uw camera's, nassen en wifi radio static ip ingesteld?  "vast ip adres"

0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

IP adres aangepast?

Neen, ik heb geen nas, camera enz. Ik heb dat gemerkt toen ik van buitenaf wilde pingen naar mijn Telenet modem. Sindsdien volg ik dat via whatsmyip.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IP adres aangepast?

@jenkok  Ik zou eerstens aanraden om alle interne IP adressen stuk voor stuk als fixed in te stellen. Dit doe je op elk apparaat afzonderlijk. Je gebruikt daarvoor de adressen tussen 192.168.0.10 en .99. NU zijn je IPadressen blijkbaar ingesteld geweest via DHCP.

Op een van je camera stel je ook de DDNS in, voor zover je een DDNS provider zoals NoIP, DuckDNS, DynDns enz. gebruikt. Dit zorgt er automatisch voor dat je publiek IPadres automatisch geupdated wordt.

Normaal gezien blijven uw portforwardings dan werken zoals het hoort. Tenzij Telenet die ook zou gewist hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
jenkok
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

IP adres aangepast?

Dank u voor het antwoord. Ik gebruik een DDNS maar zoals je zegt zijn de IP adressen via DHCP ingesteld. Voor de camera's is dit geen probleem om ze fixed in te stellen maar de bij internetradio en de verwarming (nest thermostaat)gaat dit niet. 

Ik zou wel graag aan de weet komen hoe al die IP adressen tegelijkertijd en na nazicht op hetzelfde uur zijn veranderd. Telenet helpdesk kon ook niet zeggen waarom dit is gebeurd.

0 Likes
Ex-Netweter
 

IP adres aangepast?

Waarschijnlijk werd jouw modem (HGW) gereset (bijvoorbeeld na een Firmware update). Normaal zou de Helpdesk dit moeten zien in de logfiles van jouw modem.

 

Bij de meeste routers kan je IP adressen reserveren voor je toestellen (via het MAC adres). Jammer genoeg is dat niet mogelijk met de Telenet HGW: deze router is maar héél beperkt instelbaar 🤔.

Je kan er dus niet van uitgaan dat de toestellen via DHCP hun IP adres zullen houden.

 

Indien dat een groot probleem is, is de enige oplossing een eigen router, waar je zoiets wèl kan instellen. Indien je een eigen router overweegt, ga dan ook voor een omruiling van jouw modem naar de E-router (CV8560E), waar je de bridge kan activeren om je eigen router een publiek IPv4 adres te geven.

jenkok
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

IP adres aangepast?

De raad van de netweters opgevolgd en nu is alles fixed.