Beantwoorden
rossemiel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten?

IPV6 op Mikrotik HEX-S achter E-router

Ik krijg geen prefix op bovenstaande combinatie. Kan iemand mijn configuratie even bekijken en me vertellen of ik iets gemist heb?

rossemiel_1-1696448678782.png

 

 

0 Likes
4 reacties
rossemiel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten?

IPV6 op Mikrotik HEX-S achter E-router

Nu met DHCP info:

rossemiel_0-1696449620132.png

 

Tags (2)
0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

IPV6 op Mikrotik HEX-S achter E-router

Achter "e-router", meaning achter een CV8560E in passthrough mode ?  Want elke docsis modem heeft een erouter intt, namelijk de wan, dus graag verduidelijking.

Ik ken de config plane van de Mikrotik niet, staan wel wat vreemde dingen in mijns inziens, zoals bvb in de dhcpv6 client een default route enablen.  Dat bestaat namelijk niet in DHCPv6.  een default route komt via een router advertissement in IPv6, niet via DHCPv6, is misshcien maar een detail, maar mogelijks ook verwarrend.

Het is eigenlijk eenvoudig:

Voor IPv6, met de Mikrotik op ethernet gekoppeld aan een CV8560E moet je:

1. MAC van de eth intf vd Mikrotik in de passthrough / bridge configuratie steken in Mijn Telenet

2. de Mikrotik wordt dan de router in je home en voor IPv6 moet die een prefix vragen.  Je hoeft geen prefix lenght the vragen, is maar hint, en vandaag achter de CV8560E krijg je dan normaal een /60, die je Mikrotik dan zelf kan subnetten into /64 voor de lans achter je Mikrotic.  Def route komt via RA messages van je CV8560E, hoef je niets speciaals voor te doen normaal gezien.  De default route is waardeloos als configuratie en voor zover ik weet onderstuent de Telenet router geen rapid commit, op zich geen drama, enkel paar msgs minder dan.  Je wan intf van de Mikrotik zal al een IPv6 addres skrijgen via stateless config van je CV8560E, dus daar moet je niets speciaals voor doen, enkel die eth intf (die dan wan is op je Mikrotik) moet IPv6 enabled zijn

rossemiel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten?

IPV6 op Mikrotik HEX-S achter E-router

Bedankt voor je antwoord.

 

Het gaat inderdaad over een CV8560E en ik heb mac-passthrought aanstaan. Dit werkt want mijn Mikrotik krijgt een extern ipv4 adres. Maar ik had begrepen uit andere posts op dit forum dat die passthrough geen invloed heeft op ipv6 (enkel op ipv4)?

 

1. Dit staat reeds correct.

2. Die prefix lenght moet ik invullen anders geeft de router een foutmelding. Maar zoals je zij zou deze waarde geen verschil mogen maken. Rappid commit en default route heb ik ook al eens uitgezet maar dit maakt geen verschil. De ipv6 client blijft altijd ‘searching’. Enkel als ik prefix uitvink en adres aanvink wordt hij ‘bound’. Maar dan deelt de router geen ipv6 adressen uit.

 

Mijn eth2 tot en met eth5 staan in een bridge. Het gekke is dat als ik deze bridge verwijder ik wel ipv6 adressen krijg in het netwerk. Maar dan krijg ik geen ipv4 adressen meer.

0 Likes
rossemiel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten?

IPV6 op Mikrotik HEX-S achter E-router

Ik ben er ondertussen achter gekomen dat het mac adres op de telenet configuratiepagina verkeerd stond. Dit had er dus wel degelijk iets mee te maken want na het aangepast te hebben krijgt mijn Mikrotik een ipv6 adres.

Ik krijg ook een ipv6 adres op de pc achter de Mikrotik. Maar toch kan ik niet via ipv6 surfen en de test op https://test-ipv6.com/ lukt ook niet. Ik post hier even mijn huidige config:

rossemiel_0-1696767246712.png

 

0 Likes