Beantwoorden
KoenHuysmans
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

IPv6 en Hyper-V

Beste, ik zou graag het volgende willen weten:

Als ik 20 virtuele machines met ipv6 netwerk draai op een server achter de Telenet modem/router en zou op elke virtuele machine een wanIP check doen, krijg ik dan 20 verschillende wanIP's te zien of maar 1?

 

Alvast bedank!

0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 en Hyper-V

@KoenHuysmans  Eerlijk gezegd? Geen flauw idee. Hoe is dat nu op IPv4?  20 aparte interne netwerken? Telenet geeft nu een prefix /56 met een /8 netwerkID standaard 00. In theorie zou je kunnen 256 netwerk ID's kunnen hebben maar of dat lukt bij Telenet? Momenteel? Een beetje moeilijk om het uit te proberen. Niet?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 en Hyper-V

De informatie op de site van Telenet is wat verwarrend. Blijkbaar zou  je moeten kunnen gebruik maken van /60 prefix waardoor je tot 16 subnetten zou kunnen hebben. Maar blijkbaar werkt dit nog niet allemaal zoals het hoort. Jij spreekt van virtuele machines, volgens mij hebben die allemaal dan een apart IP adres maar met hetzelfde prefix. Ik snap eigenlijk niet goed wat de bedoeling is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 en Hyper-V

@KoenHuysmans  Ik zit net te bedenken dat het niet je besturings syteem is die een IPadres krijgt maar wel je netwerkkaart. Dus denk ik dat je maar 1 IP adres krijgt, tenzij je verschillende netwerkkaarten gebruikt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jeroen_T
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

IPv6 en Hyper-V

IPv6 werkt anders dan ipv4. Waar je bij ipv4 NAT nodig hebt om meerdere computers aan het publieke ipv4 te hangen, zijn alle ipv6 addressen in principe publieke addressen. Het belang van een firewall (aangezien er geen NAT meer is voor IPv6) is dus cruciaal en urgent geworden.

De 20 virtuele servers krijgen dus allemaal een eigen ipv6 adres (wel met dezelfde prefix), die ook allemaal direct te bereiken zijn vanaf het internet.

Telenet biedt wel in theorie een prefix met /56, waardoor je meerdere subnetten zou kunnen creeëren, maar over het algemeen worden die niet uitgegeven. Je kunt dus wel /56 gebruiken maar met een standaard prefix id van 00. In feite heb je dus gewoon een prefix /64 en dus alle addressen in je thuis/kantoor netwerk krijgen dezelfde prefix.

 

Dat je servers virtueel zijn maakt niet uit, want elke server heeft een eigen virtuele netwerkkaart die dus een ipv6 adres krijgt (of die je zelf instelt) die direct bereikbaar is vanaf het internet.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 en Hyper-V

@Jeroen_T  Als het klopt wat je zegt dat kan je ze eventueel ook op een apart subnet zetten. Ik ben al ergens tegengekomen dat als je prefix/60 gebruikt je zou kunnen gebruik maken van subnet 0 tot f. Dat zou dan over 16 subnetten gaan.

Ik zou dat binnenkort willen uittesten met de nieuwe e-router (met pass trough) en een eigen router.

Als er daar al iemand ervaring mee heeft. Laat maar horen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jeroen_T
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

IPv6 en Hyper-V

@igvfer Wat je zegt klopt inderdaad. Maar er zijn nogal wat berichten die aangeven dat dit dus theoretisch kan, maar dat Telenet dit niet toelaat of activeert. Het zou mooi zijn als dit wel werd geactiveerd om zo goed netwerken van elkaar te scheiden, maar meer in een professionele setting dan in een thuis setting. 
Meeste internet providers activeren dit (nog) niet om meer ip adressen achter de hand te houden. 

0 Likes
Jeroen_T
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

IPv6 en Hyper-V

Overigens zijn er nog allerlei problemen met de nieuwe modem (docsis 3.1) in bridge mode en ipv6. Kort door de bocht: het werkt niet. Enkel ipv4 in bridge mode werkt. Meeste nieuwe modems worden weer vervangen met een oudere modem-only modem om ipv6 aan de praat te krijgen. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 en Hyper-V

@Jeroen_T  Goed om weten. Dan weet ik al wat er me te wachten staat. 👍



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 en Hyper-V

@Jeroen_T   Ik weet niet of dit is om meer adressen achter de hand te hebben. Meestal kopen ze zelf /32 prefixen aan. Hoeveel adressen kan je daar mee toekennen met nog eens 32 bits. Dat zijn zoveel adressen voor elke provider als er vroeger IPv4 adressen waren. De reden zal eerder technisch zijn en/of commercieel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes