Beantwoorden
cdr
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

IPv6 op dd-wrt router

Ik heb achter mijn EMTA Docsis 3.0 een switch staan.
Poort 1 van de switch gaat naar een Asus RT-AC87u met de originele firmware. Daarop heb ik geen enkel probleem om met onderstaande instellingen IPv6-adressen te krijgen op router en clients.

Asus.png


Een andere switchpoort gaat naar een TP-Link WDR3600 router met een IPv6-compatibele DD-WRT-build uit 2018. Maar daarop krijg ik IPv6 niet aan de praat. Ook Putty ziet geen IPv6-adressen, ook niet op de WAN-poort van de router. Als ik mijn laptop aan diezelfde switchpoort hang, krijgt die wel een IPv6-adres van Telenet. Iemand enig idee? Hieronder de instellingen: voor IPv6-type heb ik ook nog de opties DHCPv6 met Prefix Delegation en 6in4 Static Tunnel maar dat maakt geen verschil. Assigned / Routed Prefix en Router IPv6 Address moeten toch van Telenet komen, niet?

dd-wrt.png

0 Likes
20 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op dd-wrt router

@cdr   Dit helpt misschien maar als je putty gebruikt weet je al dat de command line interface is van Linux waar openWRT op draait.

https://openwrt.org/docs/guide-user/base-system/user.beginner.cli 

En hier hoe je een VLan maakt of overschrijft.

https://openwrt.org/docs/guide-user/network/vlan/switch_configuration 

Of dit hier:

https://www.youtube.com/watch?v=UamhNbARR38 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
cdr
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

IPv6 op dd-wrt router

@igvfer In de command line van de router geraken via SSH-Putty is inderdaad geen probleem. Maar ik ken te weinig Linux om dan veel verder te geraken. Als ik eens tijd heb...

Die Vlan2 lijkt mij echt toch wel de WAN-interface te zijn hoor. Het 94.224-adres dat erbij staat is mijn publiek adres van Telenet, zoals blijkt uit de statuspagina van de router. 
Naamloos.png

 

Dat ik tussen 2 pc's kan pingen met de handmatige ip-adressen en subnetmaskers die je voorgesteld hebt, is logisch. Immers, precies door als subnetmasker 255.255.248.0 te specifiëren, zet ik de facto beide pc's in hetzelfde netwerk. 

Mijn provider gaat me toch geen subnetmasker opleggen voor mijn LAN; daar ben ik baas over. Stel dat ik lokaal bv. 10.x.x.x/8 wil gebruiken, dan moet ik dat toch kunnen. 

0 Likes
cdr
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

IPv6 op dd-wrt router

nieuwe poging voor de printscreen van de vorige bijdrage

Naamloos.png

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op dd-wrt router

@cdr  Eerst vermelden dat ik je afbeelding heb afgekeurd. Je bent vergeten je DDNS naam te verwijderen zodat ik toch je IPadres heb kunnen zien.

Dit terzijde.

Inderdaad, het is uw Publiek IPadres. Er moet immers een verbinding zijn van uw Vlan naar het internet. Anders geraak je niet buiten.

Er zijn er maar weinigen die weten hoe een subnetmask werkt. Een beetje uitleg hier: https://www.verschaeve-familie.be/informatica/subnetting-ipv4/ 

En je kan inderdaad eventueel 10.x.x.x gebruiken maar je zal dit wel moeten specifiëren. Maar dezelfde regels voor subnetting gelden hier ook.

255.255.248.0 als subnetmask in de range 192.168.0.0. is hetzelfde als 192.168.0/21 Je begint dus je IP range met 192.168.0.0 = netwerk en eindigt met 192.168.7.255 = broadcast adres.

Als je aangeeft 192.168.8/21 dan begint je netwerk met 192.168.8.0 = netwerk en eindigt met 192.168.15.255 = broadcast adres. Als je dus in je Vlan aangeeft 192.168.8.1 als gateway = ip adres van de interface, en subnetmask 255.255.248.0. Dan zeg je eigenlijk:

192.168.8.0 = mijn netwerk

192.168.8.1 = mij gateway naar buiten

192.168.15.255 = broadcast adres.

En je kan uw devices IP adressen geven tussen 192.168.8.2 en 192.168.15.254



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
cdr
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

IPv6 op dd-wrt router

@igvfer Ja, ik was zo druk bezig geweest met het uitgommen van mijn ip-adressen dat ik mijn ddns-naam vergeten was 😉. Bedankt om hem te blokkeren en bedankt voor alle antwoorden!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op dd-wrt router

@cdr    Geen probleem. Ik vind het ongemeen boeiende materie. Ik zou graag eens dergelijke router in handen krijgen. Maar ik kan ze moeilijk allemaal kopen. Al doende krijgt men inzichten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes