Beantwoorden
WimB
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

IPv6 op pfsense

Hey, weet iemand hoe ik IPv6 kan configureren op pfsense met een Telenet modem-only?

Ik weet niet juist welke instellingen ik moet gebruiken, Telenet stuurde me naar hier.


UCj5ILy

0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op pfsense

Kan je eens doorgeven welke router je gebruikt? Merk, type enz.. Telenet modem only ondersteunt normaal IPv6 maar de vraag is of je router dit ondersteunt.

Ik veronderstel van wel en dan moet je gewoon SLAAC gebruiken. Minste problemen. Gebruik geen DHCPv6 als je ook Android toestellen op je netwerk hebt.

De afbeelding was niet te zien eerst, nu wel.

Ik zou aanvinken Request only IPV6 prefix en/of  Send IPv6 prefix hint.

De prefix bij telenet is zeker en vast 64 bit.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimB
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

IPv6 op pfsense

Een virtuele machine die pfsense runned.

Als ik 6to4 gebruik  krijg ik wel een publieke IPv6 range maar als ik dan cloudflare ping krijg ik 60ms (normaal voor Telenet maybe?)  Maar mijn doel is niet om 6to4 te gebruiken, maar DHCP6.
(Per PC een IPv6 of een shared IPv6 is beide goed voor mij)

Bij mijn oude all-in-one was de prefix zeker /56.
Onderstaande foto is de opties die ik heb.

vUQFq2S

0 Likes
WimB
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

IPv6 op pfsense

Het is opgelost met behulp van andere mensen.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

IPv6 op pfsense

@WimB

 

Kan je dan even delen hoe? Misschien heeft iemand anders er dan ook iets aan...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op pfsense

Prefix bij telenet is /56 met het oog op het toekennen in de toekomst van diverse subnetten aan hun klanten die dit wensen. Om deze reden reserveren ze de laatste 8 bits. Dan zal je enkele van de 256 mogelijkheden toegekend krijgen (gaande van 00 tot ff). Maar tot op heden krijg je altijd een /64 prefix.

De reden om geen DHCPv6 te gebruiken heb ik vermeld. Dit wordt niet ondersteund door Android toestellen.

Graag eens laten zien wat je hebt aangevinkt/ingesteld. Zeker nuttig voor de mensen na u.

Wat je met 6to4 bedoeld weet ik niet. Weer een specifieke uitdrukking uitgevonden door de firma zelf.

Bij mijn weten is er enkel SLAAC, DHCPv6 of manueel maar de prefix komt altijd van de provider en die is in dit geval /64. Tot nader order van Telenet.

Ondertussen zie ik wat je met 6to4 (tunnel) bedoeld. Ik denk niet dat je dat nodig hebt dat wordt automatisch door Telenet gedaan dacht ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op pfsense

En nog even dit van de site van Telenet geplukt:

Telenet koos een prefix van 56 bits (/56) in plaats van 64 bits. Daardoor is er ruimte om in de toekomst 256 (28) subnets binnen elke prefix toe te voegen, met elk 264 adressen. Ruim genoeg voor toekomstige uitbreiding dus. Vandaag deelt Telenet alleen 1 (van de beschikbare 256) /64 prefix uit. De lengte van de prefix naar het toestel van de gebruiker is dus altijd/64.

 


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimB
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

IPv6 op pfsense

De settings zijn als volgende:

WAN:
blzwBb6

MePiQML

 LAN:

z8WfBYkZ7r8AZA

Resultaat:
i05F02P

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op pfsense

Nieuwsgierig. Ik ben aan het wachten tot de afbeeldingen zichtbaar zijn.

Juist uit nieuwsgierigheid en zien of mijn vermoeden juist is. Het macadres dat je hebt gemaskeerd is: 0:17:10:88:c7:cd?

Het is een beetje zoals ik verwacht had. Was wel mis met send IPv6 prefix hint.

Ik heb weeral iets bijgeleerd. Dank u.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimB
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

IPv6 op pfsense

Geen idee waarom ik die MAC adressen weg gedaan heb,  en het MAC adres dat jij stuurt is van mijn LAN interface, Nadat ik pfsense opnieuw heb opgestart werkt IPv6 niet meer Gefrustreerde smiley vanaf 0 beginnen denk ik dan maar.

0 Likes
WimB
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

IPv6 op pfsense

toWOUX1
Ik heb dit aangeduid en nu werkt het weer 🙂

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op pfsense

Het is altijd een beetje zoeken om te weten wat jou ISP (in dit geval Telenet) ondersteunt. Try and error. Maar we leren eruit en anderen met dezelfde toepassing ook.

Het mac adres dat ik aangaf was enkel om te kijken of ik gelijk had. Blijkbaar wordt de connectie gemaakt via SLAAC maar kan je DHCPv6 aanduiden voor de interne verbindingen.

Ondertussen is ook mijn vermoeden bevestigd dat het een  /56 IP adres is maar dat Telenet maar 1 aanvulling geeft naar /64.

In de toekomst zal je van Telenet meerdere mogelijkheden krijgen. Waar je nu standaard 0 moet invullen zal je dan een van de mogelijkheden kunnen invullen die Telenet je geeft. Bijvoorbeeld 11 of 1a of fe afhankelijk van wat ze je toekennen. Nu kan je maar 1 thuisnetwerk maken, dan zal je er meerdere aparte kunnen maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DavidRx
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op pfsense

Ik ben momenteel opnsense aan het testen met IPv6.

Ik heb opgemerkt als je de Prefix Deligation size op 64 zet dat je op je LAN wel degelijk /56 verkrijgt.

 

Dat is alvast wat er bij mij gebeurde. 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op pfsense

Telenet gebruikt een /56 prefix. Maar deelt een /64 uit. De laatste 8 bits zijn momenteel altijd 0 (hex 00). Waarom is dat? Telenet wil in de toekomst aan zijn klanten meerdere subnets kunnen uitdelen indien de klant dit wenst. Dan kan de klant meerdere onafhankelijke netwerken hebben. Door de laatste 8 bits apart te houden kunnen er eventueel 256 subnets aan een klant gegeven worden. bvb 2a02:1811:9c82:9100 en 2a02:1811:9c82:9101 als de klant 2 aparte netwerken wil. Daarom zie je in de instelling van een IPv6 router meestal staan dat ze een netwerk ID vragen, meestal is dat 0 maar kan elk hex getal zijn tussen 0 en ff. afhankelijk van wat uw provider u geeft.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes