Beantwoorden
Davy3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Instellingen router achter telenet -modem

Ik heb zonet een Asus AX88U besteld, in de hoop dat ik hiermee een sterker wifi signaal krijg in mijn huis.

 

Wat betreft de configuratie van de router ben ik dit al tegengekomen:

https://www.netweters.be/t5/WiFi/Extra-router-achter-modem/m-p/52734#M4117

 

Op de telenet website heb ik enkel deze pagina gevonden:
https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/telenet-wireless-modem-instellen-vo...

 

Om mijn uitleg wat duidelijk te houden: de telenet router noem ik router A, mijn nieuwe asus router noem ik router B

 

Ik zou echter mijn router -niet- in access point mode willen zetten: deze router heeft bepaalde features die ik wil gebruiken, en die features staan uitgeschakeld als hij in acces point mode staat (Trend Micro's AiProtection etc ...)

Het is ook mijn bedoeling om het draadloos signaal van de telenet router compleet uit te schakelen. Alle toestellen in mijn huis komen dus achter router B te zitten, en op het netwerk van router A gaat maar één toestel zitten, en dat is dus router B

 

Als ik het goed begrepen heb, moet ik dan het volgende doen:

- router B moet aan de WAN kant een statisch IP krijgen. Laten we zeggen dat ik hiervoor 192.168.0.2 gebruik.

- router B moet voor zijn internal netwerk een andere ip range gebruiken dan de telenet router. Dus zou ik die instellen om 192.168.1.* te gebruiken (router A gebruikt 192.168.0.*)

 

Is dat genoeg? Er gebeurt dan 2 keer NAT translatie, maar als ik het goed begrepen heb is dat geen probleem. Ik had ergens gelezen dat ik van elke port forwarding rules moet gaan aanmaken, maar ik hoop de configuratie uiteraard zo eenvoudig mogelijk te houden. Ik zou wel willen vermijden als ik spel X of spel Y online wil spelen, dat ik dan moet gaan uitzoeken welke poorten gebruikt worden en ik vanalle port forwards moet gaan aanmaken.

Tags (2)
0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Instellingen router achter telenet -modem

@Davy3  Uw stelling klopt inderdaad. Ik zou alleen het intern Wifi signaal op de Telenet router uitzetten niet de Wifree want dan ontneem je ook uw eigen de mogelijkheid om op de Telenet Wifree in te loggen op een andere locatie.

Portforwarding hoeft geen probleem te zijn. In router A via "mijn telenet" forward je de nodige poorten naar router B zijnde 192.168.0.2. In router B forward je de juiste poorten naar de juiste IPadressen.

Sommigen maken daar een spel over, over die dubbele NAT maar dat is voor niets nodig. Dat gebeurt eigenlijk constant op het internet. Als jij een site gaat bezoeken ga je constant van het ene netwerk naar het andere.

Als je intern met VLAN gaat werken doe je krek hetzelfde van het ene netwerk naar het andere gaan. Dus wat is het verschil?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Instellingen router achter telenet -modem

"Ik heb zonet een Asus AX88U besteld, in de hoop dat ik hiermee een sterker wifi signaal krijg in mijn huis."

 

Als je die router naast de modem plaatst zal dit heel weinig effect hebben om een betere WiFi te hebben. De max uitzendsterkte is wettelijk bepaald en iedere fabrikant gebruikt dan ook de max toegelaten sterkte.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Davy3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Instellingen router achter telenet -modem

Dus als ik het goed begrijp: router uitpakken, intern netwerk op ander subnet zetten en de kous is af?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Instellingen router achter telenet -modem

@Davy3  Dat klopt. Voornamelijk zorgen dat je LAN netwerk niet 192.168.0.x is. Als je de 0 vervangt door eender welk getal tussen 1 en 255 is het OK.

Aan de WAN zijde zoals je zegt 192.168.0.2

subnetmask 255.255.255.0

default gateway 192.168.0.1

DNS: naar keuze

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Instellingen router achter telenet -modem

Hi,

 

Als je je signaal wilt versterken/uitbreiden raad ik je Powerlines met WiFi.

#StayHome


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
Davy3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Instellingen router achter telenet -modem

Janneke Dust: ik heb absoluut geen idee of een beter router effectief mijn wifi op bepaalde "dead spots" kan verbeteren.

 

Als ik het antwoord op internet probeer te vinden leer ik dat:

- het absoluut wel kan helpen

- het absoluut niet kan helpen

- dat wifi signalen uw hersenen aantasten, en misschien wel gebruikt worden door de regering om ons allemaal in het gareel te houden

 

Met andere woorden, ik heb de router gewoon besteld, en ik zie wel wat het effect is 🙂

Als het weinig of geen verschil maakt gaat hij gewoon retour.

 

Davy3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Instellingen router achter telenet -modem

Fulatins: powerlines zijn geen optie, werkt zeer slecht in mijn huis

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Instellingen router achter telenet -modem

@Davy3  Een meer centrale plaats van uw router kan effectief helpen. Als je een UTP kabel lopen hebt in de buurt van waar de wifi niet goed werkt dan kan een Acces Point helpen. Mits oordeelkundige plaatsing kan een Mesh systeem helpen. Als je met minimaal 3 punten werkt moet A binnen de 7 meter staan van B en C, maar ook B binnen de 7 meter van A en C als er een muur tussen zit. Anders heeft het weinig nut.

En of Wifi gebruikt wordt door de regering om onze hersenen aan te tasten dat weet ik niet. Maar als ik de reacties zie op FB op de regering, de corona enz. dan vrees ik dat dit niet alleen door de WiFi is. Of dat er veel mensen toch geen Wifi nodig hebben om aangetaste hersenen te hebben.

Dit terzijde.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Davy3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Instellingen router achter telenet -modem

Dus ... zonet router geinstalleerd. Ip range moest ik niet aanpassen want die stond standaard op 192.168.50.*

Heb verder niks speciaal aangepast, en alles wat ik kon bedenken wat via niet-standaard poorten gebruikt, werkt gewoon (games etc ...)

 

Waar ik voordien op mijn desktop pc op de 1ste verdieping maximum download snelheden zag van 4 of max 5 Mb/s, heb ik nu daarnet een steam spel gedownload aan 17Mb/s. De speedtest van telenet zit altijd tussen 100 of 140Mbps, waar ik voordien zelden boven de 60Mbps kwam. Bij een spelletje COD warzone bleef de ping stabiel rond de 40ms.

 

Nog een plaats waar we slechte wifi hadden: onze veranda. 10Mbps op het 5G netwerk van de telenet router, 140Mbps op het 5G netwerk van de asus.

 

Deze gaat dus niet retour 😉

hdela
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Instellingen router achter telenet -modem

Uw installatie heeft dan eigenlijk twee netwerken, deze aan router A en deze aan router B; alle toestellen kunnen op internet, maar de toestellen op router A kunnen niet communiceren met die op router B, klopt dat?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Instellingen router achter telenet -modem


@hdela  schreef:

Uw installatie heeft dan eigenlijk twee netwerken, deze aan router A en deze aan router B; alle toestellen kunnen op internet, maar de toestellen op router A kunnen niet communiceren met die op router B, klopt dat?


Dat is inderdaad waar, maar gedeeltelijk. Via de nodige portforwardings lukt dat eventueel wel. En dan is er nog een verschil tussen naast elkaar liggende netwerken en een netwerk binnen een netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes