Beantwoorden
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Meerdere IP adressen bij Vast Ip?

Beste, 

Voor het moment heb ik een particulier Wigo 25 Gb abbenoment. Ik gebruik nu ook een modem only zodat ik voor mijn router nog een paar externe IP adressen kan krijgen. Nu was ik aan het kijken voor het opzetten van een mail server. Hier heb je uiteraard een "vast IP" voor nodig, niet zo zeer dat je IP ook echt vast blijft maar voor die poorten te deblokkeren. Nu vroeg ik mij af als ik een Wigo bedrijfs abbenoment neem met vast IP, Kan ik dan nog steeds voor mijn router meerdere externe IP adressen krijgen? Zo ja, zijn deze dan vast of dynamisch en  kan ik bij de andere externe IP adressen nog steeds alle poorten openen?

 

Bedankt,

Met vriendelijke groet,

Kuno Claes

 

0 Likes
2 reacties
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Meerdere IP adressen bij Vast Ip?

Met WIGO Business kan je tot 16 externe ip adressen hebben met een modem-only modem, waarvan er 1 van vast kan worden ingesteld.

Om méér dan 1 vast ip adres te krijgen zal je bij de Telenet Corporate oplossingen moeten kijken.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Meerdere IP adressen bij Vast Ip?

Eigenlijk maakt dat niet uit. Je hebt 1 vast IP adres dat is gekoppeld aan je router. Via je router worden er interne IP adressen uitgedeeld aan je domeinserver, mailserver, dataserver, webserver enz. die allemaal draaien op 1 of meerdere fysieke servers. Mailserver draait op een bepaalde poort dus is het enkel de zaak om die poort naar de betreffende applicatie te leiden. Daarom heb je niet echt aparte publieke IPadressen nodig. Waarom heb je misschien wel een extra vast IP adres nodig? Omdat je misschien zodanig veel verkeer genereert dat het een bottleneck wordt. Al zal dit ook geen oplossing zijn omdat je maar zoveel Mbps hebt als je abonnement toelaat en dat is momenteel max. 400 Mbps dacht ik. Bovendien heb je nog de beperking doordat je nooit alleen op een node zit. Tenzij je echt een eigen glasvezel leaselijn hebt voor jou alleen naar de Telenetservers.

Dus enkel kwestie van portforwarden op je router/firewall want je sluit je mailserver toch niet rechtstreeks op een publiek IP adres aan? Of toch?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.