Beantwoorden
h17
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Mesh wifi Tp-link deco x60 & modem in bridge mode?

ik heb tp-link deco x60 mesh wifi systeem met 4 units, 1 als router ingesteld en de andere 3 als node die SSID uitbreiden.  in woning staan 2 units, in kantoor staan 2 units.

Telenet customer service gaf me advies om de telenet modem CV8560E in bridge mode te zetten door het Mac-adres van de TP-link die in DHCP staat en als router fungeert te kopiëren in de expert instellingen op mijn telenet.  op deze manier kan ik de router functies van de tp-link (parental control, firewall, etc) gebruiken. want dat vervalt wanneer ik ze in acces point mode zet. Zo gezegd zo gedaan.

Echter in het kantoor kan ik het bestaande netwerk in de woning niet uitbreiden.  Ik had de 2 nodes die in kantoor staan, eerst geconfigureerd en toegevoegd aan het netwerk in woning, zodat ze ze zeker vinden, daarna uitgeschakeld en in kantoor gezet.  Volgens ik van Telenet begrepen heb, zouden de 2 nodes in kantoor die via switch aangesloten zijn op de telenet modem kunnen aangesloten worden op zelfde netwerk in woning die tevens zijn aangesloten op de modem van Telenet.  Wat doe ik hier fout?

dit filmpje illustreert in 14 seconden mijn setup: 

https://imgur.com/a/3cOGmZ0

 

ps: desondanks ik netweters in't Nederlands kies, krijg ik alles in't Frans. hopelijk wordt dit door de Nederlandstalige me

0 Likes
5 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Mesh wifi Tp-link deco x60 & modem in bridge mode?


@h17  schreef:

Volgens ik van Telenet begrepen heb, zouden de 2 nodes in kantoor die via switch aangesloten zijn op de telenet modem kunnen aangesloten worden op zelfde netwerk in woning die tevens zijn aangesloten op de modem van Telenet.  Wat doe ik hier fout?

https://imgur.com/a/3cOGmZ0

 

ps: desondanks ik netweters in't Nederlands kies, krijg ik alles in't Frans. hopelijk wordt dit door de Nederlandstalige me


Als je een router (TP-Link master als router) in bridge mode gebruikt, dan mag alleen deze router aangesloten worden op de Telenet modem (CV8560E).

Alle andere apparaten van jouw lokaal netwerk moeten dus aangesloten worden achter de eigen router: je moet dus je switch in kantoor aansluiten op de TP Link (LAN poort), en niet op de de Telenet modem).

 

In deze opstelling fungeert de Telenet E-router als "modem-only" (routerfunctie ongebruikt)

 

Als je toch alles op één netwerk wilt, dan moet je de TP Link in "AP mode" zetten, maar dan verlies je inderdaad de router functies van de Deco X60 ☹️.

In deze opstelling fungeert de Telenet E-router als "centrale router" in je netwerk ...

h17
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Mesh wifi Tp-link deco x60 & modem in bridge mode?

bedankt voor uw reactie.  Ik gebruik de tp-link master niet in bridge (denk ik), ik zet de telenet modem in ipv4 bridge. tp link master is ingesteld als DHCP.  ik had begrepen dat het mogelijk was om mijn andere tp-link units aan te sluiten op de telenet modem, wanneer ik ipv4 bridge activeer. maar mijn tp-link router heeft nog altijd een 192.168.0.x adres dus ik veronderstel dat er iets niet klopt?

ik had op netweters gelezen dat wat ik zoek wel kon, maar misschien vergis ik me.  

 

  

0 Likes
h17
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Mesh wifi Tp-link deco x60 & modem in bridge mode?

Ondertussen ook antwoord gekregen van TP-link en inderdaad ik moet dus units allemaal in daisy chain zetten of splitten met een switch achter de eerste tp link. 
Omdat Telenet modem in de kelder zit en daar een tp link unit installeren geen zin heeft (geen bereik door beton op gelijkvloers) heb ik lange ethernet kabel getrokken van kelder naar gelijkvloers, daar de tp link master gezet, en lange kabel terug naar kelder die ik op switch aansluit, en daar ethernet van kantoor op aangesloten. Nu vinden de units elkaar, ook deze van kantoor 🙂 

alleen, op kantoor heb ik nu maximum snelheid van 1.6 Mbps 😱

in de woning 900Mbps

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Mesh wifi Tp-link deco x60 & modem in bridge mode?


@h17  schreef:

bedankt voor uw reactie.  Ik gebruik de tp-link master niet in bridge (denk ik), ik zet de telenet modem in ipv4 bridge. tp link master is ingesteld als DHCP.  ik had begrepen dat het mogelijk was om mijn andere tp-link units aan te sluiten op de telenet modem, wanneer ik ipv4 bridge activeer. maar mijn tp-link router heeft nog altijd een 192.168.0.x adres dus ik veronderstel dat er iets niet klopt?

ik had op netweters gelezen dat wat ik zoek wel kon, maar misschien vergis ik me.


Pas op dat we verschillende zaken niet door elkaar halen, namelijk:

- het activeren van de IPv4 bridge op de TN modem.

- het  gebruik van je TP-link als router

 

Je kan perfect je Deco als router gebruiken (zoals je hierboven beschreef met de 2 ethernet kabels) zonder dat je de IPv4 bridge activeert (dan gebruik je ook alle routerfuncties van de Deco  maar je hebt dubbele NAT.

 

Wat je niet kan is je Deco als router gebruiken, en dan je satelieten aansluiten op de TN modem (ook niet met de IPv4 bridge actief).

 

Wat betreft de bridge.

- jouw Deco heeft nu een 192.168.0.x adres

- Ga naar Mijn Telenet > modeminstellingen. Hier zie jij jouw Decoo onder Verbonden Toestellen, met het IP addes 192.168.0.x

- Daarboven staat het WAN Mac adres van de De co

- Copy/paste dit Mac adres naar de IPv4 bridge, en sla deze instellingen op

- Reboot de TN modem (kan je ook via Mijn Telenet

- Nu zal jouw Deco een extern IP adres krijgen

Dit lost eerst jouw bridge probleem op....

 

Waarom jouw in het bureel zo snelheid krijgen is een ander verhaal.

Beschrijf nog eens exact je nieuwe setup (samen met Wan/Lan IP adressen van de aangesloten toestellen?

0 Likes
h17
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Mesh wifi Tp-link deco x60 & modem in bridge mode?

Bedankt voor de uitvoerige reactie. Ondertussen gevonden waar het probleem lag: ik had in kantoorgebouw een D-link switch waar beide tp-link deco op aangesloten waren. Via de snelle en zeer behulpzame klantendienst van tp-link (echt binnen het kwartier antwoord!), kwam ik te weten dat D-link, Sweex en Sitecom de protocollen voor onderlinge communicatie niet ondersteunen! Klantendienst Tp-link raadde me deze switch aan, en probleem was direct opgelost! 

Samengevat: om dubbele NAT te vermijden heb ik ipv4 bridge op TN modem geactiveerd en daar Mac adres van Tp link router geplakt. 
daarna achter deze router TP-link switch (ipv D-link!) gezet en andere deco  units/nodes geplaatst, en alles werkte. 

Zowel in woning als in kantoorgebouw als in tuin overal 400-500 Mbps, met 1 netwerknaam en naadloos overschakelen van ene node/unit naar de andere zonder uitval van signaal!

 

Bedankt iedereen, dit forum hielp me verder. Hopelijk help ik anderen ook verder met de info over de D-link switch die roet in’t eten gooide