Beantwoorden
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

Ik heb in mijn huis een NIU in de kelder. Via coax gaat dat naar boven waar mijn Telenet modem staat (en daar dus ook NAS, router, PC, AP e.d.). Er loopt van de NIU ook een coax naar de living, en ik wou daar een tweede WiFi AP plaatsen. 

 

Plan was als volgt: boven plaats ik een Hirschmann Inca 1G (CATV+MoCa poort) op de coax komende van de NIU (CM poort). Op de CATV poort van de Hirschmann een korte coax naar de Telenet modem. En uiteraard Ethernet naar een switch daar. De Telenet router/modem werkt perfect met de Hirschmann tussenin.

 

De andere coax op de NIU DS1 poort loopt naar de living waar ik een tweede MoCa plaats op CATV+MoCa poort: daar kan ik dan een tweede AP op aansluiten. 

 

De Hirschmanns werken wel als ze beiden op de eene of de andere coax zijn, maar blijkbaar niet in het gepland scenario: Hirschmann in living - coax - NIU DS1 - NIU CM - Hirschmann boven (en daarachter korte coax - Telenet router).

Hoe moet men zo'n scenario realiseren? Blokkeert die NIU een MoCa signaal? Moet ik 4 Hirschmann MoCa's gebruiken, 2 aan elke coax, en een Ethernet tussen de twee beneden in de kelder om ze door te linken? Of 3 en de modem noodzakelijk beneden, of wat dan wel?

Tags (3)
0 Likes
21 reacties
Ex-Netweter
 

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

Bijvoorbeeld deze (MoCa compliant): https://www.onlinekabelshop.nl/hirschmann-splitter-dfc2104 

 

hir-dfc2104_hirschmann-dfc2104-splitter_hoofd.jpg

 


@flagrange  schreef: Ik heb ondertussen wel al zo'n versterker gekocht, maar het idee om er gewoon een T tussen te plaatsen lijkt wel aantrekkelijker. Ik zal de twee opties testen en terugkomen met feedback.

Als het werkt met de splitter (daar twijfel ik niet aan), kan je gebruik maken van je herroepingsrecht (aankoop op afstand) en het toestel terugsturen. Een extra versterker heb je echt niet nodig!

0 Likes
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

Ik had beloofd een update toe posten wanneer het werkte. 

Eerst hier nog even wat ik wou doen, het initieel plan:

MoCa.jpg

  • Een Hirschmann splitter zoals wat afgebeeld is in de vorige post werkt niet in de setup die ik wil opzetten. Ik begrijp dat @Ex-Netweter duidelijk zei dat dit zou moeten werken daarom heb ik dat wat verder getest: in eender welke richting men de coaxen aansluit werkt het niet (ook hergetest nadat ik het hieronder beschreven kabelprobleem had ontdekt). Wat ik wel heb gezien ondertussen is dat Hirschmann andere spltters heeft - die lijken allemaal op elkaar maar hebben andere functies, en sommige kunnen dan wel bidirectioneel zijn. Deze vermeldt een IN en twee OUTs: ik denk dat MoCa dus niet van één OUT naar een andere OUT kan gaan.
  • Het lijkt mij dat een simplische T coax stuk zoals deze, aangesloten op de CM uitgang van de NIU via een korte coax, en de twee andere coaxen naar living en bureel boven wel zou werken, maar dat heb ik niet getest - ik had er geen.
    Simple T.png

     

     

De oorzaak van het echt probleem, en de reden waarom het initieel niet werkte met een versterker, is dat één van de kabels niet door mij was gelegd: die was er al lang. Ik had die wel getest, maar duidelijk werkte het in bepaalde gevallen wel en andere niet. Bleek dat die naar een TV/FM 'stopcontact' in de muur in de living gaat, maar daar werd iets voorgebouwd om een TV op te zetten. Om die kabel en de TV aansluiting hoger te krijgen heeft een klungel dat met een kort kabel en een tweede TV contactdoos 'verlengd'. Duidelijk is dat die aansluiting faalde: een plank verzetten om te zien waar die kabel echt naartoe ging was voldoende om te begrijpen waarom dat niet werkte: die kabel was volledig los wanneer ik het te zien kreeg.

Wall behind TV construction 2.jpg

 

Besluit 1: Nooit kabels vertrouwen die men zelf niet geplaatst heeft.

Besluit 2: Nooit kabels vertouwen.

 

Eens dit probleem gevond werkte alles prima, met de Hirschmann HMV41 versterker die ik ondertussen had - op eender welke aansluiting van de versterker. Ik heb besloten de versterker te houden ipv terug te sturen en met een simpele T te proberen omdat a) ik het testen beu was, en b) de MoCa add-on van die versterken mij moet toelaten ook in de kelder later Ethernet te hebben, en dus ook daar een AP te plaatsen (zoals @igvfer het suggereerde).

 

Voor de geïnteresseerden, dit is wat ik nu heb:

MoCa v2.jpg

 

En zo ziet het er uit in de kelder (zonder de MoCa add-on die ik nog niet heb).

 

Final setup.jpg

 

Groot dank nog aan @igvfer en @Ex-Netweter : zonder jullie toelichtingen had ik had allicht opgegeven. Het is maar omdat ik van jullie wist dat het moest werken dat ik van dichterbij naar die kabel naar de living heb gekeken...

 

Ex-Netweter
 

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis


@flagrange  schreef:

Ik had beloofd een update toe posten wanneer het werkte. 

  •  

Groot dank nog aan @igvfer en @Ex-Netweter : zonder jullie toelichtingen had ik had allicht opgegeven. Het is maar omdat ik van jullie wist dat het moest werken dat ik van dichterbij naar die kabel naar de living heb gekeken...


Dank voor de feedback, en graag gedaan.

Het ziet er allemaal netjes uit daar in de kelder.

En gezien je geen TV aangesloten hebt in de living, kon je ook niet weten dat die kabel onderbroken was.

 

Toch denk ik dat die versterker echt overbodig is. De NIU is al een versterker, en nu steek je nog een extra versterker tussen de NIU en de modem (wat eigenlijk niet toegelaten is).

Je moet ook oppassen dat de modem geen te sterk signaal krijgt.

En je hebt een extra stroomverbruiker (24/24)!

 

Ik begrijp dat je het testen beu bent, maar ik zou toch graag eens weten

  1.  of het nu zou werken met die Hirschmann splitter: dus gewoon de versterker eruit, en de 3 kabeltjes (NIU, modem, living) in de splitter ...
  2.  en of het ook zou werken als je de kabel naar de living terug op de NIU zet (DS1). Die Hirschmann versterker doet eigenlijk hetzelfde als een NIU ...

Het zou ons ook nog wat bijleren 😊 ...

 

PS. Als het lukt via de NIU heb je alleen nog een extra MoCa nodig om een AP aan te sluiten in de kelder (aansluiten op DS2).

0 Likes
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@Ex-Netweter, dat eerste, dus met de splitter heb ik nog eens getest nadat ik het kabelprobleem in de living door had. Dat werkt dus niet, althans niet met precies deze splitter - maar nogmaals, ik begrijp ondertussen dat er nog andere modellen splitters zijn (anders dan 2x IN en 1x OUT).

 

Als bewijs (😉) had ik toen een photo genomen:

Splitter does not work.jpg

 

Bovenaan, de zwarte coax die van de IN van de splitter naar positie 2 van de NIU gaat. Onderaan de twee grijze kabels die naar de living en bureau gaan waar de MoCa's zitten (de 2 OUTs van de splitter).

 

Ik zal, om educatieve redenen, wel nog eens een simpel T-stuk kopen (zoals in photo in mijn vorige post) en het daarmee proberen; en ook nog eens je punt 2 proberen. Ik begrijp dat het idee daar is: kabel bureau met de Telenet modem weer rechtstreeks op de NIU (op CM) en de coax van de living op DS1. Zal ik vanavond eens doen. Stay tuned... 😉

 

Ik had niet meer gedacht dat ik in dat scenario nog altijd een MoCa kan plaatsen op de volgende poort van de NIU (DS@, dus).

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@flagrange   Ik vermoed dat reden waarom deze splitter niet werkt komt door het feit dat die maar van 5 tot 1250 gaat en ik had ergens gelezen, moet het terug opzoeken, dat het internet/data gedeelte op de MoCa tussen 1000 en 1500 MHz zit. Ik denk dat je daar moet op gaan letten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

Om een paar eigen beweringen recht te zetten heb ik nog even getest en de Hirschmann HMV-41 versterker vervangen door a) een simpel T-stuk - het duurde even om er een te bekomen, en b) die Hirschman splitter.

 

MoCa T Test.jpg

 

Met de Splitter werkt alles correct - in tegenstelling tot wat ik eerder getest had. Ik weet dus niet wat ik toen precies wel heb kunnen testen om te besluiten dat het niet werkt: zowel de Internet connectie als de MoCa zijn dan OK.

695020472_dfc2104_1200x1200.pngSimple T.png

 

Met een simpel T-stuk werkt, merkwaardig, de MoCa wel, maar de Internet connectie komt dan niet op. Kortom, dit werkt dus niet. Ik heb echter niet meer getest met andere Db niveau's op de NIU - de T of splitter waren aangesloten op de DS1 poort. 

 

Ik heb uiteindelijk wel de opstelling gelaten zoals die is, met de versterker - ik begrijp wel @Ex-Netweter 's opmerking - maar anderszijds: het werkt perfect voor ondertussen een tweetal weken. Bovenstaande testen waren enkel om te weten of het eigenlijk ook werkte met een T of splitter.

 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis


@flagrange  schreef:

Om een paar eigen beweringen recht te zetten heb ik nog even getest en de Hirschmann HMV-41 versterker vervangen door a) een simpel T-stuk - het duurde even om er een te bekomen, en b) die Hirschman splitter.

 

Met de Splitter werkt alles correct - in tegenstelling tot wat ik eerder getest had. Ik weet dus niet wat ik toen precies wel heb kunnen testen om te besluiten dat het niet werkt: zowel de Internet connectie als de MoCa zijn dan OK.


Goed om te weten dat het toch wel werkt. Ben altijd benieuwd of de adviezen die ik geef (en zelf niet altijd kan testen) bruikbaar zijn 😊. Dank voor de feedback.

 


@flagrange  schreef:

Met een simpel T-stuk werkt, merkwaardig, de MoCa wel, maar de Internet connectie komt dan niet op. Kortom, dit werkt dus niet. 


Dat verwondert mij niet. De Hirschman T-stukken hebben een grotere demping tussen de uitgangen, in tegenstelling tot die T-stukken (waar niets van electronica tussen zit).

Dan krijg je storingen vanuit de ene uitgang naar de andere (en de modem kan daar blijkbaar niet tegen 🤔).

0 Likes