24757
netweters
|
152454
antwoorden
|
20708
vragen
|
Ik heb recent een Asus RT-AX88U aangekocht. voorlopig staat deze nog gekoppeld aan een witte HGW. Om mijn interactiviteit te behouden van de digicorder dien ik dus 1 van mijn LAN poorten met de juiste IPTV instellingen te configureren. Zie screenshot hieronder. In het ISP profile staat "Telenet" er niet bij. Er is een hele lijst en er is de keuze "none" (1e screenshot) en "manual" (2e screenshot). Iemand enige ervaring met de settings zodat mijn interactiviteit actief is en DLNA werkt? De router heeft tevens een mogelijkheid tot dual-WAN in te stellen. Ik overweeg om een modem-only te nemen, maar ben daar nog niet aan uit. Ik wil op termijn IP camera's installeren en zonder teveel problemen van buitenaf op mij NAS en PC kunnen inloggen.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@JCJ Voorlopig kan je zeker verder. Alleen op je WAN poort zal je een intern IP adres moeten configureren in de LAN van Telenet (192.168.0.0). Doe je best manueel met volgende settings:
IPadres 192.168.0.10 tot .99 (eentje daartussen). Gateway 192.168.0.1. Subnetmask 255.255.255.0.
DNS naar keuze (Die van telenet, Google, of andere). Kies vooral Wan Poort 1.
Voor IPTV STB Port zal je vermoedelijk 1 van de 4 ethernetpoorten moeten kiezen.
De rest van het scherm zal je vermoedelijk niet moeten aanpassen. Ik zie ook niet wat de keuzes zijn.
En het leuke met afkortingen is dat ze niet uitleggen wat ze daarmee bedoelen. Wat is VID?
Beste, bedankt voor de feedback.
Ik heb deze ochtend al een en ander geconfigureerd.
Enkel LAN4 geselecteerd in drop down en het werkt 🙂
Zie screenshot hieronder.
Ik ga zeker jouw tip ook uitproberen. Voorlopig zie ik mijn Marantz en RPI3 niet opduiken die via LAN is verbonden met de router. De PS3 heb ik nog niet aangesloten.
Zie voorbeeld van mijn setup
@JCJ Ik zie LAN 1 en 2 en LAN 7 en 8. Zitten die onder hetzelfde netwerk? 192.168.x.0. Waarbij x = een getal tussen 1 en 254 en zeker geen 0 is anders conflict met het Telenet netwerk. En die x moet ook voor uw Marrantz en RPI en NAS hetzelfde zijn. Of heb je daar een fixed IP ingesteld dat je eerst zal moeten aanpassen naar het huidig netwerk?
Bedankt voor je feedback. Bij deze de IP addressen in screenshot hieronder:
Deze zijn niet fixed, maar automatisch ingesteld. Mijn RPI en Marantz had ik even over het hoofd gezien dat er een power issue was 😉 Is opgelost.
Vroeger zag ik mijn digicorder in mijn netwerklocatie komen in de windowsverkenner.
Deze is nu kennelijk verdwenen. Niet dat het belangrijk is, dat komt waarschijnlijk omdat ze niet in dezelfde 192.168.x.... zitten. Of zie ik dat verkeerd?
@JCJ Inderdaad, digicorder zit niet meer onder hetzelfde netwerk, wel onder 192.168.0.0 netwerk. Door die IPTV zit die rechtstreeks onder je telenetmodem/router.
Beste, nog een extra noot. IP address voor LAN zit in de 192.168.50.x range.
Dag Ignace, Bedankt voor alle feedback tot dusver. Ik ben net bezig om je advies te volgen om de WAN poort een intern IP adres te geven volgens je uitleg. Kun je toelichten in welk screenshot hieronder ik dit exact doe? Ik ben een leek met wat basis inzicht, maar wil graag bijleren 🙂
Je vraag omtrent de afkorting VID heb ik bij Asus gevraagd wat het inhoudt en laat het nog weten.
Groeten,
Jean
@JCJ schreef:Ik heb recent een Asus RT-AX88U aangekocht. voorlopig staat deze nog gekoppeld aan een witte HGW. Ik overweeg om een modem-only te nemen, maar ben daar nog niet aan uit.
Een "witte HGW" is een te summiere omschrijving. Hiermee weten we niet welke modem je hebt 🤔.
zie: Alles over mijn Telenet Modem
Indien U de E-router hebt (CV8560E), dan zou ik die niet inruilen voor een modem-only:
Indien je een oude HGW hebt, dan zou ik die inruilen voor de E-router (modem-only's zijn nog moeilijk verkrijbaar).
@JCJ schreef:Dag Ignace, Bedankt voor alle feedback tot dusver. Ik ben net bezig om je advies te volgen om de WAN poort een intern IP adres te geven volgens je uitleg.
De WAN1 poort een vast IP adres geven (in plaats van een dynamisch IP verkregen van de HGW) zal niet veel veranderen aan jouw set-up.
Het enige voordeel is dat het wellicht iets eenvoudiger is om portforwarding/DMZ in te stellen op de HGW, gezien het IP adres van je Asus misschien kan veranderen ...
Maar ... als je toch van plan bent om de HGW te ruilen voor een modem-only (of de E-router in bridge mode), dan mag je de WAN poort géén vast IP geven, want deze krijgt dan een (dynamisch) publiek IPv4 adres ...
@JCJ schreef:Iemand enige ervaring met de settings zodat mijn interactiviteit actief is en DLNA werkt?
De IPTV bridge die je hebt ingesteld, zal ervoor zorgen dat interactiviteit zal werken.
Maar hierdoor verdwijnt de digicorder van jouw lokaal netwerk, en zal de DNLA functionaliteit niet werken.
Maar veel toegevoegde waarde heeft DNLA op de digicorder niet, gezien de huidige Smart TV's deze functie intussen hebben overgenomen.
De TV Box (als vervanger van de digicorder) heeft trouwens ook geen DNLA.
Dag Ignace, VID is de afkorting voor Virtual Identification. dit is de VLAN waar ASUS een andere omschrijving voor gebruikt.
Dag Philippe, bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb nog de oude witte HGW router CH7465. Wat betreft DLNA inderdaad een goede tip. Enkel mijn NAS, PS3 en de Marantz ondersteunen DLNA.
Misschien de belangrijkste vraag. Wat is dan het verschil tussen een modem-only en een E-router (wetende natuurlijk dat een e-router aan all-in-one is)? Enkel het modem gedeelte bekeken... Heb je meer vrijheid tot instellingen op een modem-only? Zit die e-router ook met beperkingen op instellingen of zijn er andere features die ik over het hoofd zie?
Dag Ignace,
Ik voeg het 2e screenshot nog toe omdat er een te persoonlijke info instond blijkbaar.
Er zijn dus verschillende wegen naar Rome als ik Philippe goed begrijp.
Ben toch benieuwd naar jouw feedback.
@JCJ schreef:Misschien de belangrijkste vraag. Wat is dan het verschil tussen een modem-only en een E-router (wetende natuurlijk dat een e-router aan all-in-one is)? Enkel het modem gedeelte bekeken... Heb je meer vrijheid tot instellingen op een modem-only? Zit die e-router ook met beperkingen op instellingen of zijn er andere features die ik over het hoofd zie?
Een E-router is dus geen echte "All-in-one", maar een HGW zonder WiFi.
Initieel bedoeld om samen te werken met een extern WiFi access point, in omgevingen waar een modem met WiFi geen zin heeft (vb garage, berging).
Maar gezien de bridge functie kan je ook een eigen router achter gebruiken, die dan een publiek IP adres krijgt (vergelijkbaar met de modem-only).
Voordeel van de E-router t.o.v. modem-only: