Beantwoorden
Joboy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner!

Modem only

Hallo iedereen,

Het probleem is als volgt: ik wil graag mijn eigen router gebruiken, in plaats van dat all-in-one ding van Telenet. Dit omdat de eigen router veel meer instelmogelijkheden heeft.
Nu zijn er een hele boel instellingen om de wifi uit te schakelen, maar er is niets te vinden over het router gedeelte.

Na wat google en mailverkeer tussen Telenet en ondergetekende, kwam ik tot de conclusie dat je de router van de all-in-one niet kan uitzetten. Google je wat verder, vind je mensen die praten over de zogenaamde modem-only.

Dit dan maar eens nagevraagd bij Telenet. Deze geven een keurig antwoord dat deze bestaat (EMTA modem?), maar dat deze een abonnement nodig heeft met een vast IP en dat deze €170 kost (€85 voor modem, €85 voor installatie).

En daar loop ik tegen een probleem aan.

Op het internet (waarvan ook een aantal berichten hier) zijn vele berichten te lezen van mensen die hun all-in-one omruilen voor een modem-only. Dit was kosteloos en kon zelf gedaan worden. Nu geeft Telenet mij het tegenovergestelde antwoord. Ik zou zelfs nog de optie van een vast IP erbij moeten nemen (+ €27 per maand).


Zijn we hier nu bezig over 2 verschillende modellen en is die EMTA-modem iets anders dan de (veel gevonden) modem-only? Of is Telenet me gewoon in het **bleep** aan het zetten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Joboy

0 Likes
15 reacties
Gianni
Freshman Veelweter
Berichten: 148
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... Warming up?

Modem only

modem-only wordt inderdaad ook wel eens EMTA genoemd.

Je hebt dus effectief een andere modem nodig.

 

Deze modems worden in principe enkel geplaatst bij professionele klanten ja.

 

Want er is niet echt een reden waarom je geen eigen router na een HGW zou kunnen plaatsen. Er zijn er wel, maar zolang je deze niet kan opnoemen zal je er ook geen problemen mee hebben 🙂

Je kan maw gewoon jouw router na de HGW zetten. 

0 Likes
Petito
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 869
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Modem only

je kan een EMTA modem vragen aan telenet maar kan niet afgehaald worden

enkel via een technieker aan 85€ (zonder hardware)

en je huidig abonnement  kan je behouden.

  Petito | Ere-Krak
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joboy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner!

Modem only

Ik weet dat je de router achter de HGW kan aansluiten (via DMZ en dergelijke).

Ik vraag me echter af of dit geen problemen geeft bij functie's zoals QoS? Dit zal toch ook alleen maar voor extra latency zorgen?

 

Ook met NAT maak ik me een beetje zorgen. Dat DMZ adres schakelt dan zogezegd NAT  uit voor dat IP?

Maar dan ben ik daar weer, zorgt die HGW dan niet voor latency?

 

De reden dat ik op een eigen router wil, is omdat als we met te veel apparaten tegelijk online zijn (En dan bedoel ik met meer dan 15 tegelijk actief op het netwerk) hebben we op elk apparaat traag internet. Schakel dan de helft van de apparaten uit en het gaat weer vlot.

Dit ligt dan, volgens mij, aan de HGW die het niet kan trekken met zo veel apparaten. Daarom dat ik m'n eigen router wil en daarom dat ik me vragen begin te stellen bij een router na de HGW.

 

We hebben hier een professioneel abonnement (Fluo, met business fiber 200), dus aanvragen is geen probleem. Wat ik me echter afvroeg, is waarom ik meerdere berichten lees van mensen die gewoon naar hun telenet-center gingen om hun HGW om te ruilen voor een EMTA. Helemaal gratis en ze konden het allemaal zelf doen (en dit waren gewoon consumenten, geen business klanten). Wat is hier dan veranderd in de tussentijd?

 

Volgens Petito kan ik ook gewoon m'n huidige abonnement behouden, terwijl de mensen van telenet zeiden dat ik een abonnement met een vast IP nodig heb. Je hebt van overal verschillende antwoorden en ik wil eerst duidelijkheid voordat ik op aanschaf overga...

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Modem only

Indien al de vorige opmerkingen waar zijn, heeft Telenet nieuwe procedures/beleid ontwikkeld :

nog maar goed jaar geleden nieuwe aansluiting Modem-only, gewoon prive, geen enkel probleem

 

Het kan natuurlijk wel zijn dat je bij een verandering/verwisseling van modem bijkomende kosten krijgt aangerekend, ze slaan overal geld uit!

 

Toch nog maar eens contact opnemen met klantendienst.....

0 Likes
Joboy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner!

Modem only

Ja, ik vind het ook heel raar.

 

Ik heb al 2 keer contact gehad met de klantendienst, ik krijg elke keer een ander antwoord.

 

Jij bent weer een goed voorbeeld: Je hebt hem gewoon gekregen (op vraag aan de technieker, denk ik?). Je hebt ook een abonnement met een dynamisch IP, verwacht ik?

 

Van elke kant verschillende antwoorden, ik zie het bos door de bomen niet meer..

0 Likes
Petito
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 869
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Modem only

Als je een fluo abonnement hebt moet je het zeker krijgen.

 

  Petito | Ere-Krak
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only

Wat de Home gateway betreft, die is weliswaar bepekter qua instellingen maar ik heb  nog maar weinig (zelfs geen) installaties gezien waar je niet voldoende hebt met deze modem router. Tenzij je natuurlijk zelf een Firewall/router wil plaatsen, of speciale beveiligingsprotocollen gebruikt.

Over Qos gesproken de home gateway is standaard zo ingesteld dat  je geen extra instellingen nodig hebt voor bvb VOIP Telenet zorgt er al voor dat VOIP verkeer voorrang krijgt want ze zitten zelf met een VOIP toepassing die dit nodig heeft. En voor andere data toepassingen heb je dit normaal gezien niet echt nodig omdat je bandbreedte genoeg hebt. Als je vroeger een ADSL aansluiting had moest je door de beperkte bandbreedte wel eens een QOS instellen net zoals Proximus nu doet om zijn TV lekker aan de praat te krijgen.

En je kan perfect een router achter de Home Gateway plaatsen. Je kan 10 routers achter elkaar plaatsen. Je hebt enkel wat meer werk om je routering en portforwarding in te stellen. Waarom niet. Het internet bestaat uiteindelijk uit duizenden routers.

En maak het simpel stap gewoon een Center binnen met je bestaande modem en vraag een modem only. Die kunnen dit perfect meegeven maar vraag vooral dat ze de modem only direct activeren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Gianni
Freshman Veelweter
Berichten: 148
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... Warming up?

Modem only

"Ik vraag me echter af of dit geen problemen geeft bij functie's zoals QoS?"

- neen, welke QoS' heb jij draaien op je netwerk dan?

 

"Dit zal toch ook alleen maar voor extra latency zorgen?"

- neen, het ganse internet is opgebouwd uit miljoenen routers die na en naast elkaar staan. Latency verhoogt vooral door goedkope peering of overzeese verbindingen. Een router na een router zal heus niet merkbaar zijn.

 

"Dat DMZ adres schakelt dan zogezegd NAT  uit voor dat IP?"

- neen, dat stuurt alle verkeer dat niet vanuit jouw netwerk werd geïnitializeerd naar dat DMZ-IP. Heeft dus niks met latency NAT uitschakelen te maken.

 

Bovendien gelden al jouw bovenstaande bezorgdheden enkel voor IPv4 dat stilaan passé is. Waarschijnlijk zal het meeste van jouw verkeer ondertussen over IPv6 verlopen (facebook, youtube, Google, ...) afhankelijk van jouw surfgedrag (maar algemeen gezien verloopt 40% via IPv6) en dan is er geen verschil tussen een HGW en een EMTA.

Joboy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner!

Modem only

Ok bedankt heren.

 

Om te beantwoorden op de QoS vraag:

Nog geen enkel op deze moment, maar ik heb al vaak gemerkt dat de HGW het gewoon niet kan volgen (sommige apparaten worden erg traag). Is er 1 iemand aanwezig, dan heeft die geen probleem. Komt de rest erbij (wat soms 3 apparaten per persoon kunnen zijn), dan kan de HGW niet meer volgen.

Dat is toch hetgeen ik ervaar. Heb al meermaals een speed-test gedaan op de momenten dat het voorvalt.

De snelheid was wat ie moest zijn, alleen het laden van de pagina gaat heel traag.

 

Er was al eens een technieker langsgeweest, maar die zei dat er geen probleem was met ons netwerk en dat we gewoon de volle snelheid hebben (wat ook klopt). Lijkt mij dat de HGW het dan niet meer kan bijhouden.

 

 

Als jullie zeggen dat een router na de HGW geen probleem geeft, dan gaan we dat proberen.  Als ik het goed begrepen heb, moeten de digiboxen wel nog altijd op de HGW om hen interactief te houden?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only

Nog geen enkel op deze moment, maar ik heb al vaak gemerkt dat de HGW het gewoon niet kan volgen (sommige apparaten worden erg traag). Is er 1 iemand aanwezig, dan heeft die geen probleem. Komt de rest erbij (wat soms 3 apparaten per persoon kunnen zijn), dan kan de HGW niet meer volgen. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Spreken we dan hier over draadloze verbindingen? Blijkbaar wordt altijd vergeten dat de switching capaciteit van een Accespoint (dat zijn draadloze routers ook) bedroevend laag is ten opzichte van een bedraad netwerk. Dat is dan intern en heeft niets met uw bandbreedte op het internet te maken. Bij ons op de zaak waren op een bepaald moment meer dan 100 TV's, geluidinstallaties enz. tegelijk met de Wifi verbonden. De Wifi liep voor geen meter meer. Oplossing: Alles wat bedraad kon aangesloten worden, bedraad aangesloten en Wifi uitgeschakeld, en geluidsinstallaties enzo die toch niet constant moesten spelen op een schakelaar aangesloten zodat die uit stonden tot op het moment dat we ze nodig hadden voor demo. Maar dan nog zelfs met een internetcapaciteit (bandbreedte) van 200 Mbps en 4 gebruikers tegelijk op het internet dan heb je elk maar 50 Mbps meer. En met Qos kan je natuurlijk bepalen dat dit of dat IP adres minimaal zoveel bandbreedte moet krijgen. Maar je kan ook niet meer bandbreedte uitdelen of dat je hebt.


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Modem only

Ook de techniekers geven er soms nog een aparte draai aan. Ik heb een Fluo abonnement en de technieker beweerde bij mij dat hij enkel een HGW mocht installeren en dat een aparte modem en router niet meer toegelaten was (terwijl dat was wat ik eigenlijk wilde). Toen ik daarna belde naar Telenet A-desk, vertelden ze me dat het zeker nog wel mocht maar dat ik zou moeten betalen om het te laten veranderen. Zij vertelden me ook dat het bij elk abonnement toegelaten is, niet alleen bij Fluo maar dat je er expliciet moet achter vragen VOOR de installatie.

BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Modem only

Toen ik van fibernetxl200 als particulier ben overgestapt naar business fluo home 200/15 zonder BTW nummer kreeg ik in het Telenet center metteen 'n modem only mee,die ze ook nog eens voor mij configureerde,toen ik thuis kwam kon ik metteen op internet.Heeft me niets gekost.. ALLES KAN,ook gratis
0 Likes
Joboy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner!

Modem only

@igvfer: Ik heb het niet alleen over draadloos internet. Mijn pc zit rechtstreeks in de HGW en als iedereen aanwezig is, dan ondervind ik hetzelfde probleem als de rest. Ik zeg ook niet dat het aan de trage verbinding ligt, het zijn immers maar wat stomme pagina's die geladen worden, geen zware video's. Ik bedoel dat de router van de HGW het niet meer kan verwerken (zo voel ik dat aan). Ik zal deze week eens naar een telenet-center stappen en zien wat ze zeggen. @robatoras: Hoe lang is dat al geleden? En hoe heb je in hemelsnaam een business abonnement gekregen zonder BTW? =P
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Modem only

BUSINESS FIBERNET 200 (FLUO HOME) Ik ben particulier Fluo home business 200/15 heb ik nu precies 'n jaar.In 3 pack 90.75 euro BTW ALL IN. Internet200/15,HDtv incl digicorder,extra HD packet,incl kabelabonement en free phone Europe incl 3TB vast volume.Geen omkijken in de piek uren met te weinig volume.In de dal uren wordt dat 6TB. Ga naar een Telenet center.Daar helpen ze jou met plezier als particulier aan een business abonement. Daar heb je als particulier helemaal geen BTW nummer voor nodig. Telenet medewerkers kunnen het hier bevestigen.Online bestellen kan niet. En op de koop toe krijg je 'n modem only zoals ik indien gewenst. Zonder extra kosten,en laat die daar configureren.Bij thuiskomst aansluiten en metteen online. 'n pluim voor de Telenet medewerkers in Geel Telenet center ELECTROMIC.
0 Likes