Beantwoorden
nickmansrob
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
YEAH! CAPSLOCK DAY! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

[NAS]Hoe alleen gebruiken op subnet?

Hallo iedereen

Ik ben van plan om een camerasysteem aan te schaffen. Nu heb ik de keuze om er eentje te kopen met of zonder opnamemodule. Ik kreeg het idee om de camera's aan te sluiten op een NAS, die ik dan ook gebruik als print- en fileserver (Plex). Nu wil ik (lijkt me ook een beetje obvious) dat de camera's geen enkele toegang tot internet hebben, dus ook niet via de NAS zelf. (ik heb geen idee in hoeverre de verbindingen dan versleuteld zijn, en dus hoe veilig het is) Voor mijn part hoeven de bestanden op de fileserver en de printer ook niet op afstand beschikbaar te zijn, gewoon lokaal in mijn netwerk. 

Ik las op Tweakers dat het mogelijk is om de NAS toch met de kabel aan te sluiten op de modem, maar dan op de modem zelf in te stellen dat ie niet op internet kan, alleen lokaal in het netwerk dus. Is dat mogelijk met de standaard Telenet DOCSIS 3 modem? 

Alvast bedankt!
Rob Nickmans 

7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7774
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

[NAS]Hoe alleen gebruiken op subnet?

Een lokaal netwerk blijft lokaal zolang je geen toegang verleent. Je kan perfect je camera's laten opnemen op je NAS. Je kan ook perfect geen enkele poort open zetten, noch naar je NAS, noch naar je camera's. Je mag dan ook wel geen camera's installeren die je enkel via een bijhorende app kunt installeren. Want die werken allemaal via de cloudservice van de betreffende fabrikant. Duurdere camera's zoals die van Hikvision moet je handmatig installeren en buiten de cloud houden.

Nog even dit. De modem verleent je toegang tot het internet en daar kun je (bij Telenet) maximum 4 publieke IP's hebben. Nooit aangewezen om camera's rechtstreeks op een modem aan te sluiten. Wel  een router nodig voor een lokaal netwerk. Die router krijgt een publiek IP adres en deelt lokale adressen uit. Een modem zorgt alleen voor toegang tot het internet en doet niets aan een lokaal netwerk. Maar als je geen internetaansluiting wil kan je perfect met een switch x aantal toestellen met elkaar laten communiceren. Voorwaarde: allemaal een zelfde type IP adres en subnetmask.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

[NAS]Hoe alleen gebruiken op subnet?

@nickmansrob ik begrijp dat je naar veiligheid toe dit niet op internet wil, maar dit is nu net het punt van een camera systeem vind ik. Ik wil net dat ik een melding krijg als er hier thuis iets scheelt. Ben je dan niet thuis kan je alsnog de politie bellen bv..Mits het systeem goed te beveiligen kan er weinig mis gaan denk ik.

Marc

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7774
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

[NAS]Hoe alleen gebruiken op subnet?

@marc1201Ik kan volledig volgen met u. Ik persoonlijk prefereer dan ook systemen die volledig door mezelf kunnen in de hand gehouden worden en niet die systemen die geconfigureerd moeten worden via een app en met cloud.

Open poorten kunnen gescand worden net zoals publieke IP adressen. Juist. Maar als je de standaard "admin" vervangt door iets totaal anders en een deftig paswoord gebruikt dan gaan ze al lang moeten zoeken. Mijn NAS wordt bijna elke week aangevallen en ze zijn nog nooit binnengeraakt. Blokkeert trouwens het IP adres na 5 foutieve pogingen.

Ik maak mij meer zorgen over de juiste plaatsing van camera's. Daarom:

  • geen Wifi, te makkelijk te scrambelen
  • UTP met POE zo onzichtbaar mogelijk geplaatst.
  • Back Up Battery waarop NAS, Modem, NIU en POE switch zijn aangesloten zodat bij uitschakeling van de electriciteit het systeem nog een aantal minuten blijft werken.
  • Liefst meer dan HD (3 en meer Megapixel)


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

[NAS]Hoe alleen gebruiken op subnet?

@igvfer Buiten die backup batterij is het zo ongeveer als ik het ook heb, alleen werk ik via een recorder van het cameramerk zelf en  niet via nas..(komt nog wel) Ip na 5 verkeerde inlog pogingen heb ik ook ingesteld.

0 Likes
nickmansrob
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
YEAH! CAPSLOCK DAY! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

[NAS]Hoe alleen gebruiken op subnet?

Bedankt voor de ideetjes allemaal! Ik ga nog wat verder zoeken, ook in de prijzen van een NAS + de schijven en dan de camera's erbij. Het mag natuurlijk (niet veel) duurder worden als een cameraset inclusief opnametoestel. 

 

Als laatste nog een vraagje: moest ik de boel volledig willen afscheiden; is er een manier om een NAS die uiteraard bekabeld aangesloten is op een router, alleen toegang te geven tot de andere pc's aangesloten op de router (bekabeld + wifi) maar hem gewoon geen toegang geven tot de moden, waar de router dan op aangesloten is? Dus m.a.w. de NAS verbinden laten maken met alle toestellen aangesloten op de router, buiten dan de modem zelf. Als dat zou kunnen, zou het probleem voor mij opgelost zijn.

 

Router model: Netgear WNDR4300-TN

 

Alvast bedankt!

Rob Nickmans

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7774
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

[NAS]Hoe alleen gebruiken op subnet?

Router is aangesloten op de modem. Na de router zit je netwerk waarop NAS, camera's, PC's e.d. zitten. Dus via die weg is er altijd verbinding met het internet. Maar zoals gezegd als je geen poortjes openzet op je router dan is er geen probleem. Router houdt alle inkomend verkeer tegen zolang je geen gaatjes prikt in zijn firewall = poorten open zet. Het is misschien mogelijk om in je router een instelling te doen dat een bepaald IP adres, in dit geval uw NAS, geen verbinding mag maken met het internet. Ergens in ouderlijke instellingen wordt dat gebruikt dat ik. Maar daarvoor zal je in de handleiding van je router moeten kijken.

Even terloops: Een modem kan je niet instellen. Een router wel. Een modem/router zoals Telenet gebruikt is beperkt instelbaar in het router gedeelte.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
nickmansrob
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
YEAH! CAPSLOCK DAY! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

[NAS]Hoe alleen gebruiken op subnet?

Jammer, mijn router ondersteunt dat dus niet. Waarschijnlijk vind ik er nog wel iets op, nadat ik de prijzen ongeveer weet. Toch bedankt voor de vele reacties!

0 Likes