Beantwoorden
PJHermans
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Netwerk traag na sleepmode tot kabel heringeplugd is

Ik heb een Wigo abonnement. Ik telewerk nu constant, en heb daarvoor een rechtstreekse kabel getrokken tussen de modem en mijn (werk)laptop.

Snelheden zijn prima, vaak boven de 250 Mbps. Nu merk ik regelmatig dat dingen wat trager worden (typisch mindere kwaliteit bij gebruik Teams, of sites die zeer traag laden). Als ik dan de speedtest doe zit ik dikwijls onder de 30 Mbps, vanmorgen zelfs onder de 1 Mbps. En dan is het simpel: ik trek de ethernetkabel uit de laptop, wacht enkele seconden en plug hem dan weer in.

Instant opgelost. Normaal tijdens de dag gebeurt dit zelden. Typisch merk ik het op nadat de laptop in sleep mode geweest is, al is dat misschien maar een indruk.
Ik heb al uitgetest of het een verschil maakt om de VPN te disconnecteren vóór die sleep mode, of net niet, maar dat maakt geen verschil.

 

Ik kocht al een andere kabel (Cat8 nu, totale overkill), en ik heb in de netwerk adapter settings "Energy Efficient Ethernet" uitgezet. Meer durf ik niet aan die settings prutsen.

Ik zou willen begrijpen waar dit vandaan komt.  Is er een of andere instelling op de modem die connecties met laag verbruik dichtschroeft of zo?

 

Op wifi heb ik dit probleem natuurlijk niet, maar voor teleconferencing enzo heb ik toch liever de wat stabielere verbinding via de kabel.

 

Bedankt voor eventuele tips en inzichten.

screenhots van vanmorgen:

PJHermans_0-1620369515601.png
en enkele seconden later na de kabel uit te trekken en weer in te pluggen in de laptop:

PJHermans_1-1620369543775.png

 

 



Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: netwerk na sleep mode traag tot kabel uit en in

Tags (1)
0 Likes
15 reacties
PJHermans
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Netwerk traag na sleepmode tot kabel heringeplugd is

Dankjewel NickW.
Na een heerlijk computerloos weekendje heb ik vanmorgen die registry aanpassing geprobeerd. Vreemd genoeg zonder succes. Maar wij hebben software draaien die bepaalde aanpassingen blokkeert. Dat zou er iets mee te maken kunnen hebben.
Zoals gezegd: volgende week ben ik op het werk en ik probeer het dan eerst daar te reproduceren.