Beantwoorden
bontje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Netwerk voor nieuwbouw

Beste

 

Voor onze nieuwbouw heb ik enkele vragen over de setup. Het gebouw is een normale woning met betonprofielen tussen beneden en eerste verdiep. Netwerkapparatuur en kabels komen samen in garage vooraan. Het bureau komt daarnaast. Meer naar achter in de woning komen de woonkamer, living en de keuken. Qua toestellen gebruik ik een nas (komt wss in bureau), raspberry pi (kodi mediacenter) en meerdere pc's en tablets.

 

Beneden zijn 3x4 utp poorten voorzien in woonkamer, bureu en living. Verder heb ik in de berging ook utp voorzien, om vet daar een AP te zetten.

 

Boven werd in elke kamer coax en utp voorzien.

 

Gezien de problemen met (wifi)connectiviteit in vorige woning, en het soms moeten heropstarten van de TN router, denk ik erover om een modem only opstelling te kiezen. Is dit punt al verbeterd sinds routers anno 2012. Wat zouden andere redenen zijn om wel of niet voor zulk een opstelling te kiezen?

 

Om alle wandcontactdozen met router te verbinden zal er een switch moeten komen. Verdeel ik alle wandcontacten best over meerdere switches en zo ook over meerdere poorten op de router? Zo wordt de load over meerdere routerpoorten verdeeld? Mijn nas gebruik ik vooral voor foto opslag (combinatie met lightroom), streaming enz

 

Mag de digicorder achter de switch komen bij gebruik van TN router? Ik dacht dat met eigen router de digicorder direct verbonden moet worden met de modem? 

 

Ik veronderstel dat de TN router setup ook uitgebreid kan worden met extra access points? of kies ik dan beter een TN modem only setup?

Ik zou voor die extra APs het liefst POE kiezen. Is het voldoende dat zo'n poort op de switch zit of best op de router? De TN router bevat geen zo'n poort waarschijnlijk?

 

Welke switch kan je aanraden?

 

Alvast bedankt.

 

Grtn

 

B

0 Likes
5 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Netwerk voor nieuwbouw

@bontje

Welkom op De Netweters. 🙂

 

Dit is waarschijnlijk nogal een rommelige post maar ik hoop dat je eraan uit kan.

 

Voordelen van een modem-only (ikzelf heb een modem-only)

  • Meer controle over port forwarding (bv de poort van je toestel is 1230 maar je laat je router het omzetten naar 61928.)
  • In sommige situaties stabieler
  • Meer controle omdat je zelf een router kan plaatsen

 

Nadelen:

  • Je moet zelf een router aanschaffen
  • Digicorder moet anders aangesloten worden (hier later meer over)

 

Hang alles gewoon op 1 switch. De meeste switches hebben 16 Gbps aan switching capaciteit wat genoeg is voor alles dat je denkt te doen en hoopt te doen. 🙂

Hoeveel kabels heb je ongeveer?

Een normale D-Link/NETGEAR/... Switch is goed genoeg normaal zit er niet echt verschil op die dingen.

 

Je kan bijvoorbeeld een managed switch kopen en dan kan je link aggregation voor je NAS instellen zodat je 2 of meer ethernet kabels kan verbinden met je NAS. Die kabels worden dan gebundeld zodat als je er 2 hebt, je een 2 Gbps verbinding hebt. Maar dat heeft niet veel nut als je computer dit niet heeft of je moet met veel computers tegelijkertijd op je NAS willen maar dat gebeurd waarschijnlijk niet vaak en je opslag is waarschijnlijk toch niet snel genoeg.

 

 

Digicorder

Dit ligt nogal moeilijk. Om  alle functies van je digicorder te kunnen gebruiken, moet de digicorder een extern IP-adres hebben.

Dit betekent dat je de digicorder tussen je modem en je router moet hangen (door bv een extra switch te plaatsen.)

Maar op die manier zijn er nog bepaalde functies die je niet kan gebruiken omdat de digicorder niet op je thuisnetwerk hangt. (Maar ik gebruik al die dingen niet dus weet ik ook niet echt wat ze allemaal zijn.)

 

Dus:

Modem-only -> switch -> router/digicorder

 

 

 

TN Router of HomeGateway (HGW)

Je kan de digicorder overal hangen waar je wil. Rechtstreeks aan de router of aan een switch, maakt niet echt uit.

Je kan hier ook Access Points bijhangen. Dat is geen verschil met een modem-only.

 

Je vermelde PoE ap's ik vermoed Ubiquiti Unifi? De Telenet HGW heeft geen PoE poort. Het hangt er ook vanaf welke Access Points je koopt. Sommige hebben passieve PoE (bv Unifi AP-AC-Lite)  en anderen 802.3af/at (bv Unifi AP-AC-Pro)

Je kan een switch aanschaffen met PoE maar zoals eerder vermeld moet je weten welke je nodig hebt. Ik zou dat niet doen omdat die switches vaak bijna dubbel zo duur zijn en er komt meestal een adapter in de doos. (Behalve als je bv een Unifi 5-pack koopt) ook moet je nadenken over de afstand. (al is dat normaal geen probleem.)

 

 

Dit is mijn opstelling:

De switch linksboven is de 'externe' switch. Hier hangt de modem, de digicorder en de WAN poort van mijn router op.

 

Iets daaronder is de router (met de Ubiquiti tekst erop)

Daaronder heb je dan de switch waar alle andere apparaten op aangesloten zijn (Access Points,  server, computers, ...)

 

(Op de foto staan 2 modems maar normaal heb je er maar 1)

 

20170322_002709-min.jpg

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk voor nieuwbouw

Ter info

Momenteel stelt Telenet een nieuwe Acces Point ter beschikking (€69) met nog betere specs dan de vorige waarmee ze ook aan bandsteering enz. zullen kunnen doen.

Kleinere toestellen en veelbelovend. En zeer makkelijk te installeren.

Ik kan maar een goede raad geven voor een nieuwbouw. Maak een goed netwerkschema op voorhand met wat waar zal komen.

I



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Netwerk voor nieuwbouw

Misschien moet je ook eens naar dit bericht kijken, hier wordt ook gepraat over een configuratie in een huis:

https://community.telenet.be/t5/Instellingen-software-hardware/optimaal-thuisnetwerk-specifiek/m-p/2...

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bontje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Netwerk voor nieuwbouw

bedankt allemaal voor de verschillende antwoorden. Ik kan dus waarschijnlijk het best beginnen met een modem/router van telenet, en zien of dit toestel het gewenste bereik kan geven.

 

Dit uitgebreid met een gewone switch zou voldoende moeten zijn lijkt mij. Ik kan dan deze setup nog altijd uitbreiden met access points of met een eigen router ipv deze van telenet toch?

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Netwerk voor nieuwbouw

@bontje

 

Natuurlijk. 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes