Beantwoorden
Kristof83
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Primeur! En we zijn vertrokken!

Nieuwe woning - zoeken naar perfect bereik wifi/kabel

Wij hebben net een nieuwbouw-woning gekocht en ik ben op zoek naar de perfecte opstelling voor het hele gezin. Ik ken er een beetje van, maar kan extra assistentie gebruiken ...

 

Telenetmodem (witte) met wifi staat in garage op gelijkvloers, op de 3 verdiepen (gelijkvloers, 1e en 2e) staat er centraal een TP-link Deco M9 plus, bekabeld en momenteel als access points ingesteld. Overal betonnen muren en vloeren en grote oppervlakken. We zijn een gezin van 4 en er staat op alle niveaus iets te draaien/spelen (Sonos, iPad's, Pc's, Xbox, TV, ...). Ik heb tevens de Gigaboost geactiveerd. 

 

Ik heb vernomen dat ik de TP-link's beter als router gebruik en de modem uitschakel als wifi-punt. En wat dan met de Gigaboost? Behouden of afsluiten? Kan iemand mij helpen om de perfecte opstelling te vinden voor snel gebruik? Dokter Google weet niet alles, dus ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen om nog meer uit mijn netwerk te kunnen halen.

 

Bedankt alvast!

 

(en sorry als de vraag al gesteld werd ...)

3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe woning - zoeken naar perfect bereik wifi/kabel

@Kristof83  Ik heb de indruk dat er al goed gezorgd is voor goed Wifi bereik op elk verdiep. Waarom zou je er iets aan veranderen. De TP link als router instellen zou ik nu niet doen. De Wifi van de Modem router op het gelijkvloers uitschakelen heeft ook geen nut, wat ga je er in de plaats stellen? Houden zo denk ik maar.

Gigaboost zorgt enkel voor een snellere internetverbinding en heeft in se niets te maken met WiFi. Heb je daar het geld voor over, zoveel te beter. Je Wifi is intern, zeker voor de communicatie tussen sonos e.d. dus niets met gigaboost te maken. Gigaboost zorgt er alleen voor als je bijvoorbeeld met 10 tegelijk gaat streamen van het internet je elk (theoretisch) 100 Gbps seconde hebt tegenover anders elk 30 Gbps. Wat eigenlijk ook nog ruim voldoende is om te Netflixen.

Maar vooral gebruik voor alle vaste toestellen UTP kabel: TV, geluidsinstallatie, printers, NAS, vaste PC, camera's enz. Wifi is enkel nuttig voor tablet en smartphone en hoort altijd een alternatief te zijn. Wat hoe meer wifi toestellen in huis hoe moeilijker de communicatie wordt. Je moet je dat voorstellen als bijvoorbeeld 5 waterstralen die in eenzelfde ruimte aan het spuiten zijn. Die kun je ook moeilijk niet laten botsen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mette_S
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe woning - zoeken naar perfect bereik wifi/kabel

Zoals ook de vorige reactie zegt, zou ik persoonlijk niet opteren om alle devices op router functie te zetten. Het is beter 1 netwerk (dhcp-server) te hebben tov van 4 netwerken. Dan ga je last ondervinden als je bvb van de woonkamer wil streamen naar een sonos boven, tenzij je poorten openzet. Instellen van routers als AP (bridged mode) is the way to go.

Waar ik wel anders over denk is de wifi van de modem. Ik heb deze bij mij thuis wel uitgeschakeld. Omdat ik 1 niet echt opgezet ben met de kwaliteit van deze wifi, en 2 omdat deze interfereert met de wifi in de woonkamer. Ik heb liever een sterk wifi signaal van een eigen zender in de woonkamer tov een matig signaal door de router in de garage.

 

Als je andere hardware zou willen plaatsen, dan ben ik zelf fan van de ubiquiti producten. Sinds ik de telenet hardware hierdoor heb vervangen. Heb ik geen klachten meer van mijn internet verslaafde stiefdochters over de wifi kwaliteit.

 

Hier hebben we in onze woning 1 zender per verdiep.

 

 

Mette_S
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe woning - zoeken naar perfect bereik wifi/kabel

Ahja ik wou nog graag vermelden dat ik een analogie naar de stem veel beter vind als tov een water sproeier.

 

vergelijk elke wifi zender en elke wifi ontvanger, met een sprekend en luisterend persoon. Dan worden de wifi problemen voor veel mensen meteen geijpbaar. Want zowel de zenders als de ontvangers communiceren heel de tijd met elkaar.

Dus:

-hoe dichter bij mekaar hoe beter de communicatie.

-hoe minder deelnemers aan een gesprek, hoe vlotter de communicatie. Iedereen wil eens aan het woord komen. Bij wifi is er een beurtrol.

-hoe minder obstakels op het pad hoe beter de communicatie. (Denk aan muren, kasten, plafonds, spiegels,.. 

-hoe meer mensen je kan horen hoe lastiger het is om diegene waar je naar luistert te verstaan.

maw je kan beter niet teveel wifi zenders plaatsen. Want dan weet je device ook niet meer welk signaal het moet kiezen.