Ping spikes op de connectie modem met kabel
Oke, first-time poster op dit forum, maar ik moet voor dit issue effectief wat hulp vragen.
Vooreerst, ik kan tamelijk de technische teksten volgen, ben zelf programmeur en heb eigen server lokaal draaien op het netwerk. Ben geen expert maar wel een liefhebber van tech & netwerkbeheer. Laten we zeggen Hobbyist.
Bij deze het probleem:
Wanneer ik activiteiten doe op mijn thuisnetwerk die niet kunnen bufferen ondervind ik problemen: disconnects & latency spikes.
Voorbeelden zijn:
- video bellen (via whatsapp, line, discord, skype, teams & slack)
- Online Gamen (rocket league, destiny2, rainbow six siege, Ark SE, The Forest, Fifa 20 / 21 / 22 ...)
- Live streamen van video op twitch/youtube
Als ik netflix of youtube kijk, dan worden de video's gebufferd en dan heb ik zelden issues. Er zijn dagen waarbij ik bij de andere activiteiten niets merk en er zijn dagen waarbij mijn netwerk onbruikbaar is om bvb te gamen. Disconnects elke minuut. Lag spikes elke X seconden.
Ik ben niet iemand om snel hulp te vragen maar ik kom een beetje teneinde mijn mogelijke opties en kennis en onderzoek 😕
Hieronder even alle details, als iemand enig advies of hulp kan bieden zou ik enorm dankbaar zijn.
------------------------
Om even snel hulp te vermijden die ik zelf al ondernomen had, hier is wat ik al gedaan heb om het te proberen oplossen:
- Heropstart van alle mogelijke toestellen (verscheidene PC's, Modem, TV, Switch, etc)
- Nieuwe windows installatie en nieuwe Ubuntu Installatie (tweede PC)
- Kabel vervangen tussen muur en toestel
- Meerdere kabels vervangen en rechtstreeks met modem verbinden
- Nieuwe modem laten plaatsen (beide zelfde model wel -> vorm van een vuilbakje, denk laatste model)
- Kabels van huis naar netwerk telenet laten nakijken door telenet werker
- Contact opgenomen met ID3 (een van de providers van gameservers van de games die ik speel) -> claimen dat dit niet bij hun ligt, vele van de games die ik speel worden niet bij hun gehost. (+ alle andere issues bij andere applicaties)
- Telenet bellen -> zij blijven me aanbieden een installateur te sturen met een nieuwe modem.........
Nu even de info van wat ik heb qua installatie:
- Nieuwste modem met nieuwste firmware (heb ik me laten vertellen door installateur en reparateur)
- Heb 2 computers (1 linux -> programmeur werk, 1 Windows 11 -> gaming)
- Heb 1 server (proxmox, draait storage server, plex, gameservers en nog wat kleine prulletjes)
- Heb TV, Game consoles & Mobiel ook allemaal op het netwerk zitten
- Alles is verbonden met kabel behalve de GSM, die zit op de WiFi
- De kabel is zelf gelegd, Cat 6A in wachtbuizen geplaatsd en signaal getest voor de muren te sluiten (eigen huis gerenoveerd vandaar)
- De kabels van de muur naar de toestellen zijn ook allemaal Cat 6A
- Heb een 10 Gigabit / 1 Gigabit switch 10 Gigabit zijn voor game PC en server, de rest zit op 1 Gigabit van TP-Link gekocht.
De volgende vragen heb ik voor mezelf al beantwoord, deze kunnen foute conclusies zijn, daar sta ik zeker voor open, dit is gewoon wat ik denk:
- Het ligt niet aan de kabels, want ik heb dezelfde problemen over wifi ervaren op beide PC's, TV & GSM
- Het ligt niet aan de modem, want ik heb deze laten vervangen door een andere & de reparateur zag bij de eerste ook geen problemen
- Het is geen kabel issue van het huis naar het straat netwerk want ondanks de tragere snelheid blijven speedtests mij een even snelle Mbps download geven
Ik had onlangs wat Traceroutes gedaan omdat ik dacht dat ik daaruit misschien iets kon vinden, ik ben geen expert maar als ik dit zag leek me wel iets fout te zijn, dus bij deze deel ik deze even misschien dat het helpt. De tweede foto is van een tracert die ik gedaan had bij onderzoek op aanvraag van ID3, deze was van begin september, de eerste foto is van vandaag 4 Oktober. Indien iemand extra info nodig heeft om hiernaar te kijken laat gerust weten wat je eventueel nodig zou hebben. Zolang de info niet gevaarlijk te delen is deel ik met plezier, ik wil dit graag oplossen.
Opgelost! Ga naar oplossing.
- Labels:
-
gaming
-
modem (HGW)
-
portforwarding
-
snelheid
-
VoIP