Beantwoorden
rafaello104
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

Oke, first-time poster op dit forum, maar ik moet voor dit issue effectief wat hulp vragen.

 

Vooreerst, ik kan tamelijk de technische teksten volgen, ben zelf programmeur en heb eigen server lokaal draaien op het netwerk. Ben geen expert maar wel een liefhebber van tech & netwerkbeheer. Laten we zeggen Hobbyist.

Bij deze het probleem:

 

Wanneer ik activiteiten doe op mijn thuisnetwerk die niet kunnen bufferen ondervind ik problemen: disconnects & latency spikes.

Voorbeelden zijn:

  • video bellen (via whatsapp, line, discord, skype, teams & slack)
  • Online Gamen (rocket league, destiny2, rainbow six siege, Ark SE, The Forest, Fifa 20 / 21 / 22  ...)
  • Live streamen van video op twitch/youtube

Als ik netflix of youtube kijk, dan worden de video's gebufferd en dan heb ik zelden issues. Er zijn dagen waarbij ik bij de andere activiteiten niets merk en er zijn dagen waarbij mijn netwerk onbruikbaar is om bvb te gamen. Disconnects elke minuut. Lag spikes elke X seconden.

 

Ik ben niet iemand om snel hulp te vragen maar ik kom een beetje teneinde mijn mogelijke opties en kennis en onderzoek 😕

Hieronder even alle details, als iemand enig advies of hulp kan bieden zou ik enorm dankbaar zijn.

 

------------------------

 

Om even snel hulp te vermijden die ik zelf al ondernomen had, hier is wat ik al gedaan heb om het te proberen oplossen:

  • Heropstart van alle mogelijke toestellen (verscheidene PC's, Modem, TV, Switch, etc)
  • Nieuwe windows installatie en nieuwe Ubuntu Installatie (tweede PC) 
  • Kabel vervangen tussen muur en toestel
  • Meerdere kabels vervangen en rechtstreeks met modem verbinden
  • Nieuwe modem laten plaatsen (beide zelfde model wel -> vorm van een vuilbakje, denk laatste model)
  • Kabels van huis naar netwerk telenet laten nakijken door telenet werker
  • Contact opgenomen met ID3 (een van de providers van gameservers van de games die ik speel) -> claimen dat dit niet bij hun ligt, vele van de games die ik speel worden niet bij hun gehost. (+ alle andere issues bij andere applicaties)
  • Telenet bellen -> zij blijven me aanbieden een installateur te sturen met een nieuwe modem.........

 

Nu even de info van wat ik heb qua installatie:

  • Nieuwste modem met nieuwste firmware (heb ik me laten vertellen door installateur en reparateur)
  • Heb 2 computers (1 linux -> programmeur werk, 1 Windows 11 -> gaming)
  • Heb 1 server (proxmox, draait storage server, plex, gameservers en nog wat kleine prulletjes)
  • Heb TV, Game consoles & Mobiel ook allemaal op het netwerk zitten
  • Alles is verbonden met kabel behalve de GSM, die zit op de WiFi
  • De kabel is zelf gelegd, Cat 6A in wachtbuizen geplaatsd en signaal getest voor de muren te sluiten (eigen huis gerenoveerd vandaar)
  • De kabels van de muur naar de toestellen zijn ook allemaal Cat 6A
  • Heb een 10 Gigabit / 1 Gigabit switch 10 Gigabit zijn voor game PC en server, de rest zit op 1 Gigabit van TP-Link gekocht.

 

De volgende vragen heb ik voor mezelf al beantwoord, deze kunnen foute conclusies zijn, daar sta ik zeker voor open, dit is gewoon wat ik denk:

  • Het ligt niet aan de kabels, want ik heb dezelfde problemen over wifi ervaren op beide PC's, TV & GSM
  • Het ligt niet aan de modem, want ik heb deze laten vervangen door een andere & de reparateur zag bij de eerste ook geen problemen
  • Het is geen kabel issue van het huis naar het straat netwerk want ondanks de tragere snelheid blijven speedtests mij een even snelle Mbps download geven

 

Ik had onlangs wat Traceroutes gedaan omdat ik dacht dat ik daaruit misschien iets kon vinden, ik ben geen expert maar als ik dit zag leek me wel iets fout te zijn, dus bij deze deel ik deze even misschien dat het helpt. De tweede foto is van een tracert die ik gedaan had bij onderzoek op aanvraag van ID3, deze was van begin september, de eerste foto is van vandaag 4 Oktober. Indien iemand extra info nodig heeft om hiernaar te kijken laat gerust weten wat je eventueel nodig zou hebben. Zolang de info niet gevaarlijk te delen is deel ik met plezier, ik wil dit graag oplossen.

Screenshot 2022-10-04 164246.pngtracerrt-ipconfig.png

 

 

 

 

0 Likes
15 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

Er zijn blijkbaar nogal wat time-outs. En ik zie dat bij mij ook. Dus blijkbaar wat routers/hubs bij Telenet die te kampen hebben met overlast. Maar blijkbaar ook wat verder op het netwerk en dat zijn er dan geen van Telenet meer. Ik zie dat ook naar enkele van mijn eigen sites. Werkzaamheden?

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rafaello104
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

Niet van telenet naar mijn weten en niet van enige andere die daar invloed op zouden moeten hebben.

Meeste mensen ondervinden hier geen last van natuurlijk omdat het internet ook gewoon lekker blijft draaien maar ik zit met de peren.

 

Vorig adres, zelfde stad (maar andere kant van de stad) had dit probleem niet.

Misschien morgen eens naar telenet bellen en toch eens vragen of hier werken gebeuren in de buurt.

 

Ik vind het enorm storend dat men mij bij telenet enkel wil helpen door een nieuwe modem te installeren, heeft iemand een beter nummer dan 015 66 66 66 voor hun technische dienst misschien?

0 Likes

Ping spikes op de connectie modem met kabel

Sommige hops in een traceroute antwoorden niet, dat is de vrije keuze van de hop. Dus normaal.

 

Ik vermoed eerder een probleem met drukte op het Telenet-netwerk in je buurt. Of (kleine) storingen op het coaxnetwerk die effectief impact op latency hebben wanneer het druk is.

Je zal dus moeten nagaan of de problemen alleen tijdens de piekuren plaatsvinden of ook 's nachts tijdens de daluren.

Drukte tijdens de piekuren vertaalt zich meestal in een zeer onstabiele upload wat de problemen met gaming en videobellen kan verklaren.

Ik raad aan om eens de http download- en uploadtesten te doen met grote bestanden via http://speedtest.tele2.net/

Daarna kan je die resultaten vergelijken met de beloofde snelheid op https://shop.telenet.be/shop/nl/speed

Als de upload of download te traag of onstabiel is, raad ik aan om een gedetailleerd logboek bij te houden met tijdstippen wanneer welke problemen zich voordoen.

Met dat logboek zou je Telenet toch moeten kunnen overtuigen om dit probleem nader te onderzoeken.

0 Likes
rafaello104
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

De realiteit is jammer maar weer iets typisch belgisch.

Na een bezoek van een gewillige installateur die ook met plezier de SWAT dienst van Telenet opbelde, kwam ik te weten dat dit inderdaad een issue was.
In samenwerking met ID3.net (een partij van wie ik eerst dacht een oorzaak van het probleem te zijn), hadden zij mij een tooltje opgestuurd.
Deze tool deed een tracert-achtig commando die voortdurent alle hops individueel probeerde te bereiken. De resultaten waren duidelijk, er waren inderdaad een paar timeouts maar de gateway server van telenet gaf over 2000 requests 60% als timeout. Dit percentage liep op en af onderweg naar 2000 requests tussen 40% & 80%. Toen de installateur de test resultaten voorlas aan het swat lid, deed deze een hele lange uitleg en het komt hier op neer:

De nieuwste modems van telenet (groen vuilbak model in het wit), hun software heeft een boel fouten, een daarvan belet de identificatie van de modem op het netwerk van telenet. Hierdoor faalt de handshake en krijg je timeouts. Ze zijn al enkele maanden op de hoogte van het probleem maar hebben nog geen oplossing gevonden.

 

M.a.w. ik blijf achter met:

- een installateur die geen macht heeft om mijn modem terug te draaien naar vorig hardware model

- een telenet modem die defecte software runt

- een swat lid die me zegt dat ik mag wachten tot het opgelost word (if ever) hij maakte duidelijk dat dit een niche probleem is

- de duurste internet diensten van west-eurooa die niet eens correct werken

 

10/10 belgie. 

Het SWAT lid had me laten weten dat hij zijn best ging doen, mij in contact ging houden, maar hijzelf vreesde ervoor dat dit ging opgelost geraken binnen het jaar. 
Ik ben nogmaals, voor de zoveelste keer, weer eens teleurgesteld in telenet als een bedrijf. Het goede nieuws is het kan hun geen ene kanker schelen natuurlijk dus ze zullen er weinig aan lijden. 

 

Thx Telenet, met veel verdriet jullie klant omdat er niets beters is dan 1/10 in dit land, 

Raf

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

Welke test gebruik je om dit te meten? Ik wil het met plezier hier ook eens doen. Ik heb een andere modem (niet dat vuilbak model) wel een docsis 3.1. Op het eerste gezicht lijk ik daar geen last van te hebben.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Ping spikes op de connectie modem met kabel

@rafaello104 

Welk tooltje?

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
rafaello104
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

Het is een MTR Test (of zo noemt die firma dat toch) je kan de tool hier vinden:

https://www.i3d.net/myip/

(kan je op deze pagina ook downloaden)

 

Ik zag 3-4 punten die altijd een timeout gaven, iemand had gezegd dat dit normaal is.

Maar ik zag ook dat de gateway server van telenet (hetgeen na de modem stap) schommelde tussen 40-80% packates geweigerd/gefaald.

0 Likes
rafaello104
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

 

@DeLLiAnO zie antwoord op bericht van @igvfer 🙂

 

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Ping spikes op de connectie modem met kabel

@rafaello104 

Bedankt 🙂

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
TheRealDakota
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! Star Wars Day On a roll... Tien op tien!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

Hallo Netweters

 

DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS)

Heeft dat probleem ook.

Net zoals de mailboxen die niet werken zoals dat moet en de 4G/5G heel slecht maar wel 1 van de duurste providers 🤣 ,

daarom dat de Orange gebruikers in de straat bij ons geen probleem hebben met videocall en gaming.

dacht toen al wel dat het een software probleem was

 

 

 

0 Likes

Ping spikes op de connectie modem met kabel

De FRITZ!Box 6660 Cable heeft dit probleem niet.

 

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

@TheRealDakota 

Dan moet je overschakelen naar Orange

TheRealDakota
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! Star Wars Day On a roll... Tien op tien!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

Dat zijn we aan het over na aan het denken, omdat we proximus fiber pre order gedaan hebben zou eind volgend jaar liggen of het wel de moeite gaat zijn om te switchen, daarvoor zaten we bij proximus maar koper is hier in de straat wat aan de versleten kant en met 8 in huis was de snelheid wat laag voor de rest heel te vreden van en geen ping lost.

het is altijd een heel gedoe. 😉

 

0 Likes
TheRealDakota
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! Star Wars Day On a roll... Tien op tien!

Ping spikes op de connectie modem met kabel

bedankt voor de tip 😉

0 Likes