Beantwoorden
HACK
Professional Weetjeslezer
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Port forwarding issues

Ik had Home Assistant runnen op mijn Synology NAS, op poort 8123 (default). Zaterdag is de stroom bij ons uitgevallen en sindsdien lijkt het erop dat mijn portforwarding niet meer correct werkt.

Modem: Docsis 3.1 Wifi6 (docsis)

Het lokaal IP-adres van mijn NAS is hetzelfde gebleven. Mijn publiek IP-adres ook.

Mijn poort 5000 (Synology NAS poort) kan ik nog steeds bezoeken. Er staat geen firewall geconfigureerd op mijn NAS en firewall staat ook uit in de Telenet instellingen. UPnP staat uit en er is geen DMZ-adres ingevuld.

Ik heb reeds enkele stappen ondernomen als test:

  • Poort 7321 (random) forwarden en via python een simpele HTTP server opzetten op mijn NAS. Lokaal is deze bereikbaar, remote niet.
  • Poort 5001 forwarden (Synology NAS HTTPS poort). Lokaal bereikbaar, remote niet.
  • Poort 39399 (random hoge poort) forwarden en via python een simpele HTTP server op de NAS. Dit werkt wel!
  • Poort 43434 => zelfde als hierboven, werkt.
  • Poort 9991 => zelfde als hierboven, werkt.
  • Poort 10000 => werkt niet.
  • Poort 10010 => werkt niet.
  • ...

Nu vraag ik mij af wat de mogelijke reden zou kunnen zijn dat het met de ene poort (waaronder sommige die eerst wel werkten) niet meer lukt, maar met andere dan weer wel?

Ik stelde deze vraag aan Telenet support, maar ik kreeg als reactie dat ze geen hulp bieden bij port forwarding en dat ik hiervoor naar Netweters moest.

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Port forwarding issues

4 reacties
Ex-Netweter
 

Port forwarding issues


@HACK  schreef:

Nu vraag ik mij af wat de mogelijke reden zou kunnen zijn dat het met de ene poort (waaronder sommige die eerst wel werkten) niet meer lukt, maar met andere dan weer wel?


Een mogelijke reden is dat de stroomonderbreking bepaalde software zoals Home Assistant op de Synology NAS heeft beschadigd. Misschien zijn de configuratiebestanden corrupt. Herinstallatie is misschien nodig.

Om problemen met je eigen apparatuur (NAS) uit te sluiten kan je best eens een simpele HTTP server opzetten op een computer die is opgestart vanaf een Linux Live CD. Nu heb je alle tests gedaan op een NAS die misschien corrupte software of configuratiebestanden heeft, dus je bent niet zeker of die tests betrouwbare resultaten geven.

Eventueel ook eens testen met een 4G-hotspot of je test-pc dan ook remote bereikbaar is.

Als bovenstaande tests lukken, zal het probleem bij je NAS zitten.

Een eventueel probleem (met de firmware) op de Telenet-modem/router is door jou als klant niet op te lossen. Herstarten en fabrieksinstellingen herstellen is wel een mogelijkheid. Een modemwissel naar de CV8560E is een andere mogelijkheid. Je configureert de Telenet CV8560E dan in bridge-mode (MAC pass-through) voor gebruik met een eigen Wifi-router die dan een eigen publiek IP-adres krijgt. Op die manier hoef je nooit meer "Mijn Telenet" te gebruiken om port forwarding in te stellen.

 

HACK
Professional Weetjeslezer
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Port forwarding issues

Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb inmiddels de NAS al eens gereset ook, maar daar lag het probleem niet.

Ik test vanavond eens met mijn eigen computer, of het zo wel lukt.

De CV8560E is er dan, als ik het goed begrijp, enkel nog als modem en stuurt dan geen draadloos signaal meer uit? Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid 🙂

 

Ex-Netweter
 

Port forwarding issues

Klopt, de CV8560E heeft geen Wifi aan boord.

In bridge-mode werkt de CV8560E dus als kabelmodem en heb je dus voor je lokaal netwerk een eigen Wifi-router nodig. De CV8560E is momenteel het laatste redmiddel bij Telenet als je port forwarding via "Mijn Telenet" op geen enkele andere manier nog werkend krijgt.

Maar probeer zeker eerst je huidige Telenet-modem/router te resetten en te herstarten, eventueel via de klantendienst.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding issues

Ben je heel zeker dat je NAS zijn lokaal IPadres heeft behouden? En zijn publiek IP adres? Voor dat laatste moet je zeker je DDNS instellingen nazien. Voor het eerste best je NAS een vast IPadres geven tussen 192.168.0.10 en 192.168.0.99. Als die een vast IP adres hebt gegegeven in de range 100 tot 254 kan je een conflict hebben.

Staat je portforwarding nog goed ingesteld in "mijn Telenet".

Werk je met een eigen router achter die van Telenet, waarop je NAS is aangesloten dan moet je het IP adres van je eigen router ook nakijken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.