Beantwoorden
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Powerline met PG9073-TN via single modem?

Ik ben pas verhuisd en had vroeger een HGW met een powerline verbinding over een Telenet PG9073-TN en PG9042S. Dat was perfect op te zetten en te managen op MijnTelenet.

In mijn nieuw appartement heb ik mijn netwerk zelf geconfigureerd en heb ik enkel een Telenet modem, mijn eigen router en switch. Ik wil ook Wifi in de kelder (voor mijn auto & dashcam) en daarvoor wil ik de PG9073-TN en PG9042S recupereren.

Ik vind echter nergens informatie hoe ik die nu moet configureren, want op MijnTelenet staan die nu niet meer natuurlijk 🙂 Welk default IP adres hebben die? default webpagina? Default username/pwd?

 

Heeft er iemand enig idee?


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
29 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

@BertXL

 

Ik denk dat ze via DHCP werken.

 

Probeer eens dit:

 

Verbind de powerline die je wil beheren met je netwerk (ik denk dat er een met wifi is die je wilt instellen?).

 

Download advanced IP scanner en scan je netwerk.

Je zal dan de powerline er ergens moeten zien tussen staan.

Surf naar het IP adres en je komt op de login pagina.

 

Login: admin

Password: password

 

Laat even weten of het lukt. 

Het werkt in ieder geval bij mijn wifi powerlines.

 

Om ze met elkaar te verbinden is het de standaard 'knop inhouden' methode 🙂

 

 

opmerking: die nieuwe powerlines werken mogelijk met een andere technologie dan je oude, dan zijn ze niet compatibel met elkaar.

 

Edit: ze zijn niet compatibel.

De PG9073 is G.hn en de andere is homeplug AV

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Powerline met PG9073-TN via single modem?

@Arthur2 Was het zo simpel maar 🙂 Dat heb ik al geprobeerd. Toch bedankt...

 

Het zou kunnen dat ze in een verkeerd subnet zitten (mijn router zat eerst in 192.168.1.x, maar heb die daarna veranderd naar 192.168.0.x), en dat de expire time van het dhcp pakket te lang staat, waardoor de adaptors ook nog verkeerd zitten. 

 

Ik denk dat ze ondertussen wel een nieuwe IP hebben en dat ik die weet omdat er ondertussen op mijn router een nieuw toestel is verschenen, maar ik krijg geen pagina te zien als ik er naartoe surf.  Maar ik heb deze week niet zoveel tijd gehad en ga me er volgend weekend opnieuw in verdiepen... 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

@BertXL

 

Hebben die ooit met mekaar gewerkt? Want het zijn 2 verschillende standaarden dus dat kan normaal niet.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Powerline met PG9073-TN via single modem?

@Arthur2 schreef:

@BertXL

 

Hebben die ooit met mekaar gewerkt? Want het zijn 2 verschillende standaarden dus dat kan normaal niet.


Ze zijn samen in 1 set opgestuurd en ze hebben zeker gewerkt.

 

Telenet gebruikt ze zelfs als voorbeeld

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/business/klantenservice/wat-is-powerline-en-hoe-in...

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

@BertXL

Dan heb je een typefout gemaakt. 🙂

Je bedoelt denk ik PG-9072 en 9073 want die heb ik ook.

 

De wifi powerline van de 2 krijgt een IP-adres van de DHCP. (Ik denk via de andere powerline dus steek ze allebei naast elkaar even in en zorg dat ze verbinden en verbind dan de powerline zonder wifi met je netwerk.

Reset ze ook even.

 

Je kan dan gewoon naar het IP-adres gaan bv http://192.168.1.7 en dan krijg je dit (zie afbeelding).

Screenshot_20170509-141853.png

 

 

 

 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Powerline met PG9073-TN via single modem?

Ik zal eens kijken welke nummer er juist opstaat 🙂

 

Bedankt voor het screenshot. Nu weet ik tenminste dat de pagina login.asp noemt! Ik zal het vanavond allemaal nog eens nakijken...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

Je powerline kan wel een intern IP adres hebben voor configuratie instellingen maar als je een Powerline verbindt met een modem only en aan de andere kant een powerline met een laptop of iets dergelijks zal je daar een publiek IP adres krijgen en dat zal niet 192.168.1.x zijn. In dit geval is Telenet DHCP server.

Powerlines fungeren niet als DHCP server dat doet enkel een router en soms een switch. Powerlines vervangen enkel een fysieke UTP kabel.

Als je een Home Gateway hebt dan zal die de adressen uitdelen maar geen enkel adres toekennen aan je Powerlines.

Je kan ook de powerlines naast elkaar eens in een blok steken, op beide 12 seconden op de reset knop klikken even wachten en vervolgens op de eerste, 2 seconden op het knopje duwen zodat het begint te pinken en vervolgens op de 2e een 2-tal seconden. Na enige tijd hebben ze elkaar gevonden.

Via mijn Telenet zet je de functie aan om alles als een netwerk te beschouwen dan heb je overal hetzelfde login en paswoord voor WiFi.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Powerline met PG9073-TN via single modem?

OK, na een volledige reset en met de hulp van de screenshot, username en password van @Arthur2 is het gelukt om binnen te geraken

ik ben dus een stap verder 🙂

 

@igvfer: zoals hierboven gezegd: ik heb geen "Mijn internetinstellingen" want ik heb geen hgw. Als je een eigen router hebt, kan je de powerline niet via MijnTelenet aansturen.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

Ok dan nog maakt dit niets uit voor je powerlines. die moeten op elkaar afgesteld worden en IP adressen krijg je dan van uw router ongeacht wat IP adres uw powerlines zouden mogen hebben. Die hebben bij mijn weten geen DHCP server en zijn enkel een vervanging van een UTP kabel.

En de SSID staat gewoon op de powerline met paswoord en dat zal eventueel kunnen veranderen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

@igvfer

 

@BertXL is niet bepaald nieuw in deze materie. 🙂

 

De powerlines hebben geen DHCP server en de wifi powerline krijgt een IP van de DHCP server of je kan er zelf een instellen. In de webgui die Bert wilt bereiken, kan je de wifi volledig instellen en ook instellen of de lampjes aan en uit staan. En mogelijk ook Mac adres uitzonderingen maar dat weet ik niet meer vanbuiten.

 

De powerlines moeten via de knop die er op staat met elkaar verbonden worden.

 

 

Ik snap eigenlijk niet wat je wil zeggen, kan je je post verduidelijken?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

Gewoon wat er staat. Powerlines hebben geen DHCP server. Je zal in de interface wel een en ander kunnen aanpassen aan SSID en paswoord maar niet aan de netwerkinstellingen. Je zal misschien ook een IP adres kunnen instellen om dit makkelijker te bereiken in je netwerk. Maar om Powerlines te gebruiken moet je niet eens in die instellingen zijn.

Ik wil gewoon zeggen dat als je powerlines op elkaar zijn afgesteld en A op de router is aangesloten en B ergens anders staat en je maakt WiFi verbinding op B dan zal je PC of ander toestel gewoon via de DHCP van de router een IP adres krijgen. Dit totaal onafhankelijk of dit nu Telenet of iets anders is.

Het is gewoonweg niet doenbaar om 2 DHCP servers te hebben op 1 netwerk dat geeft conflicten. Het wordt soms wel gedaan maar de 2e DHCP server werkt met een vertraging van een aantal seconden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

@igvfer

 

Er wordt toch nergens iets vermeld over 2 DHCP servers?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Powerline met PG9073-TN via single modem?

geen ruzie maken hé 🙂

 

nog een ander vraagje....

Alles lijkt ondertussen te werken (enkel nog testen of het in de garage beneden ook werkt). Beiden powerlines raken verbonden, alle lichtjes branden. Enkel, bij de slave begint er na een aantal minuten een lampje te pinken. Wil dit zeggen dat er een probleem is? Of wil dit gewoon zeggen dat het toestel in standby is gegaan? Zou me logisch lijken want er hangt niks aan.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline met PG9073-TN via single modem?

.


@BertXL schreef:

I Welk default IP adres hebben die? default webpagina? Default username/pwd?

 

Heeft er iemand enig idee?


Initieel is de vraag welke Default Gateway enz. Maar dit heeft niets met de powerlines te maken. Dit wordt aangeleverd door de DHCP server van zijn router. Powerlines zitten daar voor niets tussen die moeten enkel op elkaar afgesteld worden en daarvoor moet je niet in de interface van de wifi powerline zijn. Zoals reeds gezegd kan je daar SSID enz. aanpassen al de rest gebeurt door de router en moet je in overeenstemming brengen met je router instellingen. En ook het zal de PG9072 LG-TN(wifi) en PG9073 (gewone pwl) zijn enkel die zijn compatibel met elkaar. Standaard SSID en paswoord staan op de sticker achteraan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes