Beantwoorden
Kris_G
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Probleem AirPlay met nieuwe witte modem telenet

Sinds we een nieuwe witte telenet modem hebben kunnen we Spotify op onze Cambridge receiver niet meer bedienen via AirPlay met iPad of android phone. Vroeger werkte alles perfect met de zwarte modem gecombineerd met een extra TP-link router. Met de nieuwe witte router gecombineerd met TP-link lukte het niet meer. Raad gevraagd aan een telenet medewerker. Hij raadde me aan een tweede router van telenet bij te plaatsen ipv de TP-link maar helaas, dat gaat dus ook niet. Bij Cambridge zeggen ze dat dit duidelijk een WiFi instellingsprobleem is. Bij telenet vertellen ze me dat de routers zo ruim mogelijk staan ingesteld. Ik wil dit probleem graag van de baan hebben. Kan iemand me hierbij adviseren?

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem AirPlay met nieuwe witte modem telenet

@Kris_G  Je hebt een eigen router achter de modem/router van Telenet staan. Is die ingesteld als router of is de routerfunctie uitgeschakeld en dient die enkel als Acces Point.

Je moet eerst controleren wat het IP adres is van  je Cambridge receiver en het IP adres van je smartphone of tablet waarmee je bedient. Die moeten in dezelfde range liggen. Bijvoorbeeld 192.168.X.Y waarbij bij beiden 192.168.X identiek moeten zijn en Y verschillend.

Eerst checken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kris_G
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Probleem AirPlay met nieuwe witte modem telenet

Dag Ignace, bedankt voor je antwoord. Het is een extra router van telenet zelf om een grotere dekking in huis te verkrijgen. Hij staat ingesteld als access point. Het probleem stelde zich reeds toen de hoofdrouter vervangen werd door een nieuwe witte router. Deze was aanvankelijk gekoppeld met een TP-link router. Omdat het niet meer wou lukken heb ik de TP- link vervangen door een extra Telenet router, helaas wil dat ook niet lukken. Op mijn IPad staat het IP adres op 192.168.000.168, subnetmask 255.255.255.1en router 192.168.0.1

Op de Cambridge heb ik het IP adres op 192.168.000.002 en subnetmask op 255.255.255.002 gezet. Dan heb je nog gateway, DNS1, DNS2. Moet ik daar nog iets aan veranderen? Momenteel nog geen gunstig resultaat.

0 Likes
Kris_G
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Probleem AirPlay met nieuwe witte modem telenet

Ignace, ik denk dat ik het gevonden heb. Na wat gegoogle ontdekt wat DHCP wil zeggen. Ik zag dit in het menu op de Cambridge staan en heb dit opgezet. Nu verbind hij wel. Bedankt om mee te zoeken!

Grt

0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem AirPlay met nieuwe witte modem telenet

@Kris_G 

Je gebruikt een aantal termen door elkaar, zodat het soms onduidelijk is wat je bedoelt

  1. de "witte router", de "hoofdrouter" Je bedoelt waarschijnlijk de Telenet modem, ook HGW genoemd. Kan je eens het exacte model opgeven (vb: CH7465LG-TN). Dat maakt het voor ons duidelijker.
  2. de "bijkomende router" van Telenet: waarschijnlijk bedoel je het Telenet "WiFi Access Point (Telenet levert geen "bijkomende routers"

@Kris_G  schreef:

Op mijn IPad staat het IP adres op 192.168.000.168, subnetmask 255.255.255.1en router 192.168.0.1


Het subnetmask kan geen 255.255.255.1 zijn , maar is 255.255.255.0

Gateway is 192.168.0.1

DNS is ook 192.168.0.1 (via DHCP)

 


@Kris_G  schreef:

Op de Cambridge heb ik het IP adres op 192.168.000.002 en subnetmask op 255.255.255.002 gezet. Dan heb je nog gateway, DNS1, DNS2. Moet ik daar nog iets aan veranderen? Momenteel nog geen gunstig resultaat.


Als je het IP adres op de Cambridge manueel instelt, moeten volgende zaken ingevuld worden:

  • IP adres: 192.168.0.2 is OK.
  • subnet mask moet 255.255.255.0 zijn (en niet 255.255.255.2).
  • gateway moet 192.168.0.1 zijn (anders kan de Cambirdge geen verbinding maken met internet).
  • DNS mag 192.168.0.1 zijn (= adres van de HGW), of je mag de Telenet DNS ingeven (vb 195.130.131.2, 195.130.130.2) of een andere DNS (vb Google 8.8.8.8 en 8.8.8.4).

 

0 Likes
Kris_G
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Probleem AirPlay met nieuwe witte modem telenet

Dag Philippe, het moet inderdaad Modem en access point zijn. Ik haal die dingen soms door elkaar. Ondertussen heb ik de oplossing gevonden door DHPC op de Cambridge aan te zetten. Dan stelt hij blijkbaar zelf de IP adressen in. Dat wist ik niet. Toch bedankt!

0 Likes