Beantwoorden
sboden
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Public IP adres (langer) hetzelfde houden

Vroeger veranderde mijn Telenet IP adres ongeveer elke 3 tot 6 maanden. De laatste maanden verandert mij publiek Telenet IP adres (hetgeen je ziet op o.a. whatsmyip.org) minstens 1 keer om de 24 uur. Is er iets mogelijk om te verhelpen dat een Telenet IP zo snel verandert. Het hoeft niet compleet statisch te zijn, maar een paar weken tot een maand hetzelfde IP adres hebben zou handig zijn voor mij.

 

Ik heb nog een "oude" Telenet modem zonder wireless (omwille van alarminstallatie), en ik werk met Windows 10.

 

Ik gebruik voor mijn werk een bastion op AWS (de Amazon cloud), met private/public key en een soort IP address filtering. Elke keer mijn Telenet IP adres verandert mag iemand van de AWS groep mijn IP adres updaten in de bastion om terug admin access te krijgen.

 

mvg,

Sven

 

0 Likes
8 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Public IP adres (langer) hetzelfde houden

 

Best neem je een formule met een vast IP.

Ook beter voor je alarminstalatie.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Public IP adres (langer) hetzelfde houden

@sbodenZeer raar dat dit zo vlug veranderd. Is het echt een modem/router van Telenet of is het een modem met uw eigen router.

Een modem op zich heeft geen IPadres, het is je router die een adres opvraagt of in geval van een vast IPadres geef je er eentje in dat je toegekend wordt door Telenet, of er wordt er eentje toegekend op basis van het macadress en dat wordt vastgezet.

Wifi al of niet was het gevolg van een alarminstallatie wel van het feit dat ze alleen modems met backupbatterij hadden.

Ik heb een klein vermoeden dat je het bij uw eigen router moet gaan zoeken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Public IP adres (langer) hetzelfde houden


@sboden  schreef:

Ik heb nog een "oude" Telenet modem zonder wireless (omwille van alarminstallatie), en ik werk met Windows 10.


Er is geen enkele reden om een "oude" Telenet modem zonder wireless te houden omwille van alarminstallatie, maar dat is een afzonderlijke discussie.

 

Je hebt dus een "modem-only", met daarachter een Windows PC, of heb je er nog een eigen router tussen?

 

In ieder geval is het feit dat je om de 24uur verandert van IP adres niet de schuld van Telenet, maar de fout ligt bij je router (of jouw PC).

Bij Telenet is de leasetime (op de WAN connectie) 24 uur.

Jouw DHCP Client - indien correct ingesteld - moet na 50% van de leasetime, dus na 12 uur, de lease verlengen. Hij stuurt hiervoor een Request naar de originele DHCP server.

Indien deze antwoordt (Acknowledge) zal de lease verlengd worden met een nieuwe periode van 24 uur. Hierbij wordt dus het IP adres behouden.

 

Indien echter de lease-time verlopen is (dit is na 24 uur), zal het IP vervallen (en volgens de DHCP regels verboden om dit IP nog verder te gebruiken), en wordt de hele DHCP procedure terug (volledig) doorlopen: Discover, Offer, Request, Acknowlege).

Hierbij is er géén garantie dat het IP adres behouden blijft.

 

Ik vermoed dat jij de Windows 10 PC direct op jouw modem hebt staan?

Waarschijnlijk zet je de PC uit, en is de lease vervallen tegen de tijd dat je de PC opnieuw opstart? 

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de PC gewoon te laten aanstaan, dan zal deze correct, om de 12 uur, de lease verlengen, en jouw IP zal gelijk blijven.

 

Indien je met een router werkt: idem (router laten aanstaan).

 

Als dat alles niet werkt, dan is er een foute instelling in jouw DHCP Client (waarbij de Request om de lease te verlengen niet correct gebeurt).

 

zie ook: https://www.netweters.be/t5/WiFi/Leasetime-VPN-verlengen/m-p/101826#M9786

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Public IP adres (langer) hetzelfde houden


@Ex-Netweter  schreef:

@sboden  schreef:

Ik heb nog een "oude" Telenet modem zonder wireless (omwille van alarminstallatie), en ik werk met Windows 10.


Er is geen enkele reden om een "oude" Telenet modem zonder wireless te houden omwille van alarminstallatie, maar dat is een afzonderlijke discussie.


Off topic

Toch even de andere discussie. Als je een alarminstallatie hebt die telefonisch verbinding maakt en het nummer kiest door pulse (en niet kan ingesteld worden op tone) en je hebt een recente HGW, zoals de CH7465LG, dan werkt dit niet meer. Als je nog een vaste telefoon hebt die je zowel op pulse als op tone kan zetten, is de test vlug gedaan. Dit is hier trouwens al eens gemeld geeest.

0 Likes
sboden
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Public IP adres (langer) hetzelfde houden

De modem zonder wireless was toen voor de backup batterij voor de alarm installatie (die een week geleden me nog opbelde, dus die werkt nog). Ik heb na de originele telenet installatie nog een Apple airport als wireless router achter de modem achtergezet.

 

Maar de laptop die ik nu gebruik en die heel snel van IP verandert zit direct aangesloten op de Telenet modem via kabel.

 

Als ik dit doet op de laptop:

ipconfig /all | findstr /C:"DHCP Server"

 

dan krijg ik 94.227.24.1 terug als DHCP server. Als ik daar een "tracert" op doe dan kom ik uit op "dhcpv4cpeprd01hobo02.prd.telenet-ops.be" wat me Telenet lijkt 😉

Vroeger (nog met deze modem) had ik ook maanden aan een stuk eenzelfde IP adres, ik heb collega's met "standaard" telenet die nu hun IP een week, een paar weken houden. Maar de mijne switcht wel heel snel van IP.

 

mvg,

Sven

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Public IP adres (langer) hetzelfde houden

@sboden  Daar zit nu net het probleem. Jij gaat met je laptop rechtstreeks op het net en krijgt een publiek IP adres je ziet dat aan het IPadres en de DHCP server die gebruikt wordt. Telkens je uw laptop  afzet en heropstart, krijg je afhankelijk van de leasetime een nieuw adres. Heeft er ondertussen iemand anders in het gezin rechtstreeks contact gemaakt met de modem evenzo.

Eigenlijk zou je een eigen router moeten hebben, die airport kan daar perfect voor dienen, die houdt zijn publiek IPadres langer, omdat de lease telkens vernieuwd wordt.

Eigelijk zou dit een goede opstelling zijn:

modem - router (airport) - draadloos naar de laptop (ipadres 192.168.x.y)

of

modem - router (airport) - switch - bedraad naar de laptop

En dan eens vragen aan uw firma hoe de instellingen op je airport moeten zijn.

Maar ik vermoed dat je een soort VPN verbinding maakt naar de firma en die laten alleen IPadressen toe die gekend zijn. In dit geval zou het dit van uw airport zijn.

Edit: Ik zie nu pas dat ik eigenlijk aan het herhalen ben wat @Ex-Netweter hiervoor al heeft uitgelegd. Maar dazn een beetje korter door de bocht. Dat van @Ex-Netweter  is een betere uitleg.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Public IP adres (langer) hetzelfde houden


@igvfer  schreef:

Edit: Ik zie nu pas dat ik eigenlijk aan het herhalen ben wat @Ex-Netweter hiervoor al heeft uitgelegd. Maar dazn een beetje korter door de bocht. Dat van @Ex-Netweter  is een betere uitleg.


Dat is geen probleem, zolang we hetzelfde zeggen (en je mij niet tegenspreekt) 😄

 


@sboden  schreef:

ik heb collega's met "standaard" telenet die nu hun IP een week, een paar weken houden. Maar de mijne switcht wel heel snel van IP.

Maar de laptop die ik nu gebruik en die heel snel van IP verandert zit direct aangesloten op de Telenet modem via kabel.


Ik ben er zeker van dat jouw collega's hun laptop niet rechtstreeks op de Telenet modem aansluiten, maar een HGW hebben (Telenet router) of hun eigen router!

Trouwens, tegenwoordig sluit niemand nog een apparaat rechtstreeks aan op het internet zonder de bescherming van een extra firewall.

Dat is totaal onveilig 🤔.

 


@sboden  schreef:

Ik heb na de originele telenet installatie nog een Apple airport als wireless router achter de modem achtergezet.


Je zegt er niet bij welke Airport (AirPort Express, AirPort Extreme, AirPort Time Capsule). De AirPort Express heeft één WAN poort en één LAN poort, de andere tot 4 LAN poorten.

 

Zoals @igvfer hierboven al schreef moet je de Airport als router gebruiken:

  • Sluit de WAN poort van jouw AirPort aan op de Telenet modem.
  • Sluit de jouw PC aan op de LAN poort.

En jouw probleem is opgelost: je zal maanden hetzelfde IP behouden (tenzij je de Airport uitschakelt).

 

PS

  1. Indien je nog TV decoders hebt, moet je die aansluiten op een switch, tussen de Telenet modem en de WAN poort van de AirPort.
  2. Indien je meerdere toestellen wilt aansluiten, heb je ook nog een switch nodig tussen de LAN poort van de AirPort  Express en je toestellen (tenzij je draadloos werkt).

Succes verzekerd 😃

sboden
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Public IP adres (langer) hetzelfde houden

Ondertussen een kleine router tussen mijn laptop en de telenet modem gezet (een EdgeRouter X), en nu is het opgelost. Zo lang de router blijft aanstaan hou ik mijn IP address.