Beantwoorden
freddy4
Professional Weetjesweter
Berichten: 29
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Qnap Nas

Hello .

Ik heb een probleem met mijn qnap Nas !

Als ik daar een vast ip adres aan toewijs , kan ik van daaruit niet meer op het internet !

En kan ik dus geen updates voor de Nas downloaden !

 

Vroeger had ik een router na de Telenet router en toen was er geen enkel probleem !!

 

Hoe los ik dat op ? 

In eenvoudige antwoorden aub 😂

 

0 Likes
23 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Qnap Nas

Uiteraard kan je NAS niet het net op.
Je hebt een IP adres 192.168.11.29 en de gateway is 192.168.0.1.

Dit is niet mogelijk want je zit niet op hetzelfde netwerk.

Heb jij een router achter de Home gateway van Telenet staan? Die IP adressen uitdeelt in de range 192.168.11.X.

Dan zal je netwerk(en) er zo uitzien. Home gateway van Telenet 192.168.0.1 (is de default gateway. Deze deelt IP adressen uit aan onder andere je eigen router zoiets als 192.168.0.100 met default gateway 192.168.0.1 (Daar geef je dan best ook een vast IP adres°. Uw eigen router creëert een netwerk met IP adres 192.168.11.x en default gateway vermoedelijk 192.168.11.1.

Wat je nu ingevoerd hebt kan werken maar alleen als je een ingewikkelde routing doet in uw huidige router (voor zover dit moegelijk is)

Dus je default gateway veranderen naar 192.168.11.1 zou je probleem moeten oplossen.

Blijft dan nog de beriekbaarheid van buiten af. Daarvoor moet je portforwarding instellen in de home gateway naar je eigen router en portforwarding van je eigen router naar de NAS.

Laat hier eens weten of je een modem only(1 internet poortje)van Telenet hebt of een Home gateway (modem/router) te herkennen aan de 4 gele en 1 zwart computerpoortje.

Eventjes voor de duidelijkheid. Een router creëert altijd een eigen netwerk, afhankelijk van de subnetinstellingen, voor 2 tot ????? devices. Meestal is de instelling van het subnet 255.255.255.0 wat wil zeggen dat er 256 (2 tot de achtste macht) IP adressen zijn. Waarvan het eerste IP adres het netwerk is, het 2e of het voorlaatste de default gateway ( het adres van de router zelf), en het laatste het broadcastadres. Dus in wezen om er 253 toestellen aan te hangen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Qnap Nas

Sorry, ik heb net je initiële vraag nog eens gelezen. Daaruit blijk dat je nu rechtstreeks op de Telenet router zit. Normaal gezien gebruikt die de IP range 192.168.0.x. Dus zal het IP adres van je NAS 192.168.0.29 moeten zijn en de default gateway 192.168.0.1. Tenzij je natuurlijk bij mijn.telenet.be uw router instelling hebt veranderd naar 192.168.11.1. Dan moet je de default gateway op 192.168.11.1 zetten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
freddy4
Professional Weetjesweter
Berichten: 29
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Qnap Nas

Knipsel.PNG 4.PNGKnipsel.PNG 5.PNGKnipsel.PNG 6.PNG

0 Likes
freddy4
Professional Weetjesweter
Berichten: 29
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Qnap Nas

in afbeeldingen de instellingen die ik nu ingevoerd heb !

werken niet !

kan zelfs niet meer op nas , heb hem terug op aut. instellingen gezet !

Is hier niemand die me de juist instelling kan geven ?

ip , subnet , gateway adres ,

meer heb ik niet nodig ! Knipsel.PNG 4.PNGKnipsel.PNG 5.PNGKnipsel.PNG 6.PNG

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Qnap Nas

Dus je telenet Home gateway gebruikt het netwerk 192.168.11.x.

Als je NAS rechtstreeks, zonder enige andere router ertussen is aangesloten dan zijn de instellingen:

IP adres: 192.168.11.29

Default gateway: 192.168.11.1

DNS servers: 8.8.8.8  (Google) en 208.67.222.222 (Open DNS) of 208.67.220.220 (Open DNS).

Mag ook in omgekeerde volgorde (Eerst die van Open DNS, dan die van Google)

Niet vergeten om dit op te slaan.

Je kan nadat je de instellingen hebt gedaan best eens de UTP kabele eventjes uittrekken en na een 10- tal seconden weer insteken.Om te voorkomen dat er iets in het geheugen blijft hangen van de Home Gateway.

De standaard poort is inderdaad 80. Maar mijn Synology Nas gebruikt poort 5000 om in de hoofdmenu te geraken.

In mijn geval, en met uw instellingen zou dit zijn: 192.168.11.29:5000 om de NAS te bereiken.

Eigenlijk kan je nu zien bij je instellingen welk IP adres automatisch is toegekend. Noteer die gegevens en verander dan het IP adres in een vast IP adres gelijkaardig aan dit die automatisch is toegekend (wil zeggen de eerste 3 blokjes cijfers zijn dezelfde, het laatste blokje wordt 29). Dan hoef je enkel de DNS servers te veranderen omdat deze van Telenet, de laatste tijd, niet erg betrouwbaar lijken. Naar eigen ondervinding en reacties te zien op de fora (hier en elders).

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Qnap Nas

En dit merk ik nu pas op in je screenshots.

Je kan niet 192.168.11.29 als DMZ zetten en dan nog eens poort 80 open zetten op dit IP adres.

Er staat duidelijk dat er geen overlapping mag zijn. Je zet eerst alle poorten van 1 tot 65536 open (DMZ) en dan nog eens poort 80. Dit kan niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
freddy4
Professional Weetjesweter
Berichten: 29
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Qnap Nas

Bedankt 

Ga dat uitproberen !

Wat moet ik dan in DMZ INVOEREN ?

0 Likes
freddy4
Professional Weetjesweter
Berichten: 29
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Qnap Nas

Bedankt !!

Eb dat ingevoerd op de Nas en geloof het of niet , ik heb een vast adres !

Heb op mijn Telenet router ook dzm veranderd naar 192.168.11.0 

En router gereset !

 

 

Was een moeilijke bevalling 😂

En waarom zegt de medewerker van Telenet dat het niet mogelijk is ?????? 

 

 

Grt en bedankt !

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Qnap Nas


@freddy4 schreef:

Bedankt !!

Eb dat ingevoerd op de Nas en geloof het of niet , ik heb een vast adres !

Heb op mijn Telenet router ook dzm veranderd naar 192.168.11.0 

En router gereset !

 

 

Was een moeilijke bevalling 😂

En waarom zegt de medewerker van Telenet dat het niet mogelijk is ?????? 

 

 

Grt en bedankt !

 


Omdat die brave jongen of meisje niets van netwerken afweet. En er hier wel een aantal zitten die er iets van kennen. Vraag mij ook niet meer om een Windows server te installeren in een netwerk maar de huis, tuin en keuken netwerken kan ik toch redelijk mijn plan trekken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.