Beantwoorden
strangeed
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Renovation project - network HW recommendations?

Hallo allemaal,

 

We renoveren een huis in de buurt van Brussel en ik denk erover om meer thuisnetwerk in te bouwen. Zou u aanbevelingen hebben over welke hardware u bij een dergelijke onderneming kunt gebruiken? Ik heb goede en slechte dingen gelezen over Ubiquity.

 

Ik ga het thuisnetwerk gebruiken om een ​​NAS, een slimme deurbel, te beheren. Mogelijk ook in de toekomst een beveiligingssysteem.

 

Wat ik graag zou willen, is betrouwbare bekabelde en draadloze toegang in huis en de mogelijkheid om een ​​gastnetwerk te creëren.

 

Het huis heeft drie verdiepingen en is vrij oud, dus er is nogal wat baksteen en hout. Geen beton in de vloeren. Wat voor soort WiFi-toegangspunten zou u aanbevelen?

 

Elk advies en suggesties zijn van harte welkom. dank u bij voorbaat. (excuses voor de mogelijk rare grammatica, ik vertaal vanuit het Engels).

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Renovation project - network HW recommendations?

@strangeedOm te beginnen heb jij de nieuwste e-modem zonder wifi nodig waarbij je een eigen router kunt aansluiten die het routeerwerk doet.

Minstens naar elke ruimte UTP kabels (cat6e wordt de norm maar is niet echt nodig).

Zoveel kabels als je devices gaat aansluiten. Bijvoorbeeld enkele tegen de grond, op tafelhoogte maar ook op plafondhoogte (AP's, camera's).

Een goede router, en die hoeft niet noodzakelijk voorzien te zijn van Wifi maar het kan. Een gast netwerk beperkt zich dan meestal tot die router maar als ik lees van 3 verdiepingen dan zal een AP op elk verdiep noodzakelijk zijn. En dan zou ik eerder opteren voor een Mesh router met meerdere satelieten maar allemaal bedraad aangesloten. Zodat je een gastnetwerk kunt maken die gans je huis dekt.

Een of meerdere switches liefst voorzien van POE, dit bespaart een stroomkabel als je camera's of AP's (Acces Points, wifi) plaatst die POE aansluitbaar zijn. De UTP zorgt zowel voor data als stroomtransport. Ofwel 1 switch die alles bedient (24 of meer poorten) of bijvoorbeeld een switch per verdiep. Dit kan een besparing in lopende meter kabel betekenen.

Je maakt best een plannetje over wat je waar wilt, nu en in de toekomst. Ubiquity is in mijn ogen niet beter of slechter dan andere merken, maar richt zich meer op de professionele markt, met bedieningsmogelijkheden vanop afstand door externe firma's. Niet echt nodig voor huis tuin keukengebruik.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Renovation project - network HW recommendations?

@strangeedEen 2-tal schematische voorstellingen hoe het zou kunnen. Let wel rode UTP voor digibox rechtstreeks van de Telenet modem/router, links helemaal onderaan. Dus zeker aparte UTP kabels voorzien voor de digiboxen alleen.

Naast de Telenet router zet je dan je combinatie van een eigen router met een (POE) switch afhankelijk van de benodigde poortjes. Dus dat wordt een grote switch afhankelijk van het aantal kabels die je wil aansluiten.

In het andere geval werk je met een kleinere switch van waaruit je vertrekt naar een switch op elk verdiep. Hopelijk een beetje licht in de duisternis. Ik heb er uiteraard niet alle mogelijke apparaten op gezet.

Schema01.pngSchema02.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
strangeed
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Renovation project - network HW recommendations?

Heel erg bedankt voor de antwoorden.

 

We zijn niet echt van plan om meer dan één digibox in huis te hebben, dus dat vereenvoudigt het enigszins.

 

Ik vraag me nu af of een mesh wifi-oplossing, zoals de Netgear Orbi RBK753, geen eenvoudigere oplossing is, waarbij ik het basisstation op de begane grond zou hebben en dan één satelliet per verdieping omhoog zou gaan. Ik vraag me nu echter af of dat zou werken. Moeten alle satellieten zich binnen het bereik van het basisstation bevinden, wat niet het geval zou zijn voor die op de tweede verdieping?

 

Anders kijk ik nog steeds naar een soort beheerd switch-systeem, misschien een Netgear 16 PoE-switch en dan WAX610-accesspoints op elke verdieping. Hoewel ik me nu afvraag of ik echt nodig heb, wat eigenlijk een in een rek gemonteerd systeem is.

 

Ten tweede: is Wifi 6 het nu waard? Ik denk niet dat we veel of geen apparaten hebben die compatibel zijn met Wifi 6, dus het zou gewoon toekomstbestendig zijn.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Renovation project - network HW recommendations?

@strangeed  Eerst even meegeven dat een Mesh systeem gebaseerd is op een soort honingraat opstelling. Het voornaamste voordeel van Mesh is dat data de beste weg zoekt om op bestemming te raken eventueel via een omweg. Dus als ze in lijn opgesteld zijn is het gewoon een (verbeterd) repeater systeem. Als de client AP's bedraad aangesloten zijn omzeil je een beetje dat nadeel.

Het enige waarvoor ik een Mesh systeem zou weerhouden is dat je een gastnetwerk kunt maken die ineens voor alle AP's telt.

Een managed switch kan maar is niet echt noodzakelijk want een thuisnetwerk is per definitie 1 netwerk tenzij je natuurlijk een zakelijk netwerk apart wil maken. Maar het maakt alles wat complexer.

Ik zou gaan voor zoiets als Netgear Orbi RBK753 als router en per verdiep een switch en aparte bekabeling voor digiboxen. Kabels kan je klaarleggen en je kan dan per verdiep aansluiten naargelang de vordering der werken. En een verdiep uitschakelen doe je dan door telkens het betreffende kabeltje uit te trekken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.