Redelijk wat IoT devices, en deze valt daar blijkbaar onder, hebben een slechte implementatie van de WiFi host. Deze heeft enkel een 2.4GHz radio, wat op zich geen probleem is, echter verwacht die ook dat je gsm op die 2.4GHz gaat verbinden teneinde die te kunne n instellen/in gebruik nemen.
Enkel, de meeste gsm toestellen hebben een 2.4 en 5GHz radio, en gezien de 5GHz band beter is voor speed etc, gaat uw telefoon op de 5GHz verbinden waardoor je je stofzuiger niet aan de praat krijgt via de app.
Er zijn enkele mogelijkheden (ook afhankelijk van welke modem en extra WiFi APs je hebt):
1. je split de wifi band en geeft de 2.4GHz en 5GHz SSID een andere naam, zo kan je forceren dat je gsm ook op de 2.4GHz connecteert. Dit gaat via de Mijn Telenet config.
2. maar als je Plume hebt kan je dit niet, en zijn er 2 mogelijkheden: je belt in naar de klantendienst en vraagt om (tijdelijk, want enkel onboarding hefet dat nodig) je gsm naar de 2.4Gz band te moven. Dan heb je even de tijd om de instellingen te doen op je gsm
3. je GSM gaat altijd 5GHz prefereren, maar je kan die eventueel op 2.4GHz forceren door ... ver van je wifi netwerk te gaan staan, zodat signaal zwakker wordt en je automatisch naar de lagere 2.4GHz band gaat. Dit laatste is misschien onmogelijk, appt, of whatever, en niet de elegantste oplossing, maar potentieel wel mogelijk