Beantwoorden
dirkceu
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pionier It's your fourth party! Pageturner! It's your seventh party!

Router upgrade, advies gevraagt

Hallo,

 

Ik heb bij telenet het internet plan: Business Fibernet 200

Ik heb hierover niet echt veel specificaties kunnen vinden recent, omdat het precies lijkt dat dit plan niet meer te koop is bij telenet. Wel heb ik dit plan vergeleken met Business Fibernet 240 en denk ik dat enkel de snelheid van het downloaden anders is (200 ipv 240). Met misschien nog wat kleine andere verschillen.

 

Mijn doel is eigenlijk om ons internet thuis wat sneller te maken. Wij thuis hebben dit echt wel nodig omwille van grote downloads, het bekijken van films , gamen, en dergelijke. We hebben ook een homeserver staan die onderandere als NAS dient. Ik heb een speedtest gedaan en dit waren de resultaten:

 

Wifi:

Ping: 14ms

Download snelheid: 14.12 Mbps

Upload snelheid: 10.54 Mbps

Deze resultaten zijn genomen van een laptop verbonden met ons draadloos netwerk, 5 balkjes verbinding. Ongeveer 5-10 meter vogelvlucht van onze router.

 

LAN:

Ping: 15ms

Download snelheid: 94.85 Mbps

Upload snelheid: 14.62 Mbps

Deze resultaten zijn genomen van een desktop pc verbonden via kabel naar onze router.

 

Ook zou ik de 'radius' van de wifi willen updaten, omdat we niet in heel het huis internet hebben en ook niet in onze achtertuin.

 

Nu komt mijn vraag, denken jullie dat het updaten van een router (dus een nieuwe router kopen) deze snelheiden kan beïnvloeden en mogelijk:

- De downloadsnelheid kan aanpassen, op een positieve manier (zowel LAN als wifi)

- De 'radius' van het draadloos netwerk kan vergroten.

 

De router die wij momenteel hebben in huis is de: ZyXEN NBG420N. Ik heb ook hiervan niet veel informatie online gevonden.

 

Ik hoop dat iemand mij hier wat advies kan op geven,

 

Dirk

0 Likes
6 reacties
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

Router upgrade, advies gevraagt

Je kijkt best eens rond op dit forum. Het onderwerp over het uitbreiden van WiFi netwerken is hier al enkele keren aan bod gekomen. Voor maximale snelheid over wifi gebruik je best ac-access points (ac staat voor het nieuwste protocol ter vervanging van b/g/n is er nu b/g/n/ac

 

Het upgraden van je router kan een verschil geven als je huidige router geen gigabit router is. De Telenet Wireless Modems zijn altijd gigabit routers dus als je de Telenet modem gebruikt zit je sowieso goed.

 

Voor gigabit snelheden moet je ook de juiste kabels hebben. Enkel Cat5e, Cat6 of hoger -kabels kunnen gigabit snelheden aan. Cat6 is aan te raden wegens hun stabielere hoge (gigabit) snelheden. Je kan je LAN snelheid testen met dit programma

steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

Router upgrade, advies gevraagt

Voor tips rond uitbreiding WiFi netwerk, zoek naar wifi netwerk vergroten op dit forum of volg deze link.

0 Likes
dirkceu
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pionier It's your fourth party! Pageturner! It's your seventh party!

Router upgrade, advies gevraagt

Bedankt voor je reactie, ik zal inderdaad die link eens bekijken.

 

Dirk

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Router upgrade, advies gevraagt

De belangrijkste vraag is hoeveel wil je uitgeven?

 

Ik heb de Asus rt-ac87u (Business Fibernet 240 plus)

 

Je router heeft geen gigabit ethernet dus ik zou hem direct weggooien 🙂

Kijk ook even na of de rest van je installatie gigabit ethernet heeft (switch, lan poort op pc,...)

 

Als je zegt hoeveel je wilt uitgeven kan ik een paar routers aanbevelen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dirkceu
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pionier It's your fourth party! Pageturner! It's your seventh party!

Router upgrade, advies gevraagt

Ik zat te denken aan de Linksys WRT 1200AC, op coolblue voor €199. Deze ziet er me wel een goede uit.

 

 

 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Router upgrade, advies gevraagt

Hier is een review van die router: http://www.cnet.com/products/linksys-wrt1200ac-dual-band-gigabit-wi-fi-router/

Ik zou toch na dat gelezen te hebben de Asus rt-ac68u nemen. (Ik heb zelf een Asus router en ik vind hem fantastisch)
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes