Beantwoorden
pixy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Safespot+ veiligheid mbt Gastenzone en Thuiszone

Ik weet niet of dit een bug is of een update dat ik mis maar toestellen van personen die bij mij op bezoek komen staan in de gastenzone.
Echter kunnen ze alsnog aan m'n sonos speakers, appleTV, Casten naar de TV-box en kunnen aan m'n printer.

2023-05-20_09h42_10.png

 

Logischer wijs is de gastenzone een afgeschermde laag tussen je primaire netwerk en de telenet zone.
Ook merk ik op dat als ik bv de printer in de geblokeerde zone zet en na 30 minuten de printer herstart er nog steeds geprint kan worden.

Wat ook niet logisch is, is dat de tv box in de thuis zone staat en niet in de telenet zone waar m'n wifi pods onlangs automatisch zijn toegevoegd.

 

2023-05-20_09h11_51.pngGeen decoder in telenet zoneGeen decoder in telenet zone


Zelf verplaatsen gaat hier helaas dus niet. Ik heb de tv-box al gereset de modem al herstart dat hielp niet. Ook heb ik getracht de modem een fact restore te geven maar zelfs daar vang ik bod :-(.

 

Om nog even terug te komen op de gastenzone zou het logisch zijn dat hier een firewall rule wordt ingeburgerd of een apparte vlan los van de thuiszone gedeelte (thuizone).
BV thuisone: 192.168.0.1 en gastenzone 192.168.2.1.

Wat betrefd IOT zone zie ik geen issues. Ik maak alleen een probleem dat de gastenzone aan alle toestellen raakt en dat de telenet zone niet gebruikt wordt waar het voor bedoeld is en dat de geblokeerde zone niet werkt waar het naar vernoemd is.

 

Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: Safespot+ security issue, (bug?)

Tags (2)
0 Likes
2 reacties
pixy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Safespot+ veiligheid mbt Gastenzone en Thuiszone

kwestie van feedback zou een web gui ook wel leuk zijn.

0 Likes
pixy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Safespot+ veiligheid mbt Gastenzone en Thuiszone

Gezien hier niemand antwoord op kan geven incl Telenet niet heb ik safespot afgesloten en F-secure gekocht (de applicatie de ze vroeger gebruikte).

0 Likes