Beantwoorden
MKris
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Scricam ip adres en poort

Beste allen, ik heb recent een IP Cam gekocht van het merk Scricam type SP015. Ik heb nu al meerdere camera's werkend in mijn thuisnetwerk maar bij deze wil het me maar niet lukken. Ik kan hem bekijken via de Scricam app maar daar houd het dan ook mee op. Instellingen kan ik in die app niet veranderen buiten het ip adres. Ik zou buiten het IP adres een poort nummer moeten weten om de camera toe te voegen aan mijn app die ik gebruik op de smartphone. Het is namelijk net zo makkelijk dat ik alle camera's in één app kan bekijken en niet telkens een aparte app moet openen per camera. Mocht iemand een oplossing weten om het poortadres te achterhalen dan kan ik er misschien mee aan de slag. Alvast bedankt.

Tags (1)
0 Likes
18 reacties
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Scricam ip adres en poort

1. Geef je camera een vast ip adres in netwerk

Dit doe best om te voorkomen dat de camera wisselt van ip adres als de camera of de router opnieuw opstart.

Bij een standaard telenet router zijn dat alle lan ip adressen beneden de 100.

vb: 192.168.0.50

Dit moet je in de instellingen van camera instellen. Hoe je dat doet vind je normaal in de camera handleiding.

 

2. kies de poort die wil gebruiken

Het poortnummer die je wil gebruiken kies je zelf, zolang het geen standaard poort is zoals daar zijn smtp poort, ftp poort, enz

vb: jou public ip + de poort geef je als volgt in:

123.123.123.123:8000.

Hier maak je dus gebruik van poort 8000.

Uiteraard moet 123.123.123.123 vervangen worden door jou public ip adres.

Deze kan je opzoeken door te surfen naar www.whatismyip.com

Daar zie je zowel je public IPv4 als je public IPv6 adres. Maak gebruik van het IPv4 adres

 

Nu je heb je alle gegevens om van buitenaf je camera te bereiken.

 

3. Port forwarding

Stel in je router een port forwarding in van poort 8000 naar 192.168.0.50

Dit vind je via mijn telenet in geavanceerde instellingen van de modem.

Schermafbeelding 2019-11-02 om 20.37.19.png

De foto heb ik van het net gehaald als voorbeeld.

Jij zal dus bij lokaal IP-adres 50 moeten invullen en bij zowel begin- als eindpoort 8000 als je mijn voorbeeld wil volgen. Protocol zet je op tcp.

 

Deze forwarding zorgt ervoor dat alles wat op poort 8000 binnen komt automatisch naar het ip adres van de camera gaat. Op deze manier maak je via een poort verbinding van buiten je eigen netwerk.

 

Veel succes

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
MKris
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Scricam ip adres en poort

Beste Puch, dank voor je uitgebreide reactie !

 

Ik weet echter hoe ik dit alles doe wat je omschrijft, heb al sinds 2009 hier in dit thuisnetwerk  8 ip camera's werkend. Alleen het wederkerend probleem met de nieuwe camera's die ik koop is dat deze niet zo makkelijk meer te configureren zijn als die van vroeger. 

 

Vroeger gewoon de rj45 kabel in de modem of router en je vond direct de camera gegevens zoals ip en poort. Nu met de nieuwe camera's is dit niet meer het geval en dien je via een app op de smartphone alles in te stellen. Heb inmiddels al zo'n 3 cams in de kast liggen waar ik niet uit geraak om ze te installeren waaronder de laaste een buitencamera van Scricam.

 

Ik heb de camara een vast ip adres gegeven en dat ging redelijk makkelijk via de app echter kan ik nergens de poort vinden en dat is nu juist het probleem. Deze laatste heb ik nodig om ze te kunnen forwarden en deze te kunnen gebruiken in mijn app waar ik de andere cams kan op bekijken.

 

Dus mijn vraag is, hoe kom ik die poort te weten, via de app gaat het niet.

0 Likes
MKris
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Scricam ip adres en poort

Dit is een printscreen van de app op de pc, zoals je ziet kan je hier het ip adres bekijken ( aanpassen ) maar nergens is de poort te bespeuren.

 

Screenshot_7.jpg

Krijg de foto niet deftig gepost hier, daarom ook de url : https://www.mupload.nl/img/139aolshd6.jpg

 

 

Dus ook via de app voor pc kan ik de camera bekijken maar in bv anycam kan ik hem ook niet instellen omdat ik de poort niet weet / vind.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Scricam ip adres en poort

Afbeeldingen moeten eerste goedgekeurd worden. Na goedkeuring duurt het nog een zekere onbepaalde tijd voordat de afbeelding zichtbaar is.

 

Er zijn programma's en apps die poorten vinden. Op Android kan je bijvoorbeeld de Fing app gebruiken. Hiermee zie je alle toestellen in je netwerk. Als je op een toestel klikt, kan je naar de open poorten zoeken.

 

Een suggestie voor de toekomst. Vóór je een camera koopt, controleer op de site van de fabrikant of verdeler of er afdoende informatie beschikbaar is en bekijk de handleiding. Vind je niet de zaken die je wenst te kunnen doen, denk dan nog eens goed na of het een goed idee is dat product te kopen. 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Scricam ip adres en poort

Op PC kan je Advanced portscanner en Advanced IP scanner gebruiken. En vermijd camera's die alleen via een app te benaderen zijn. Je bent volledig afhankelijk van de provider/fabrikant hoe die omgaat met je data enz.. Mijden die dingen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MKris
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Scricam ip adres en poort

Hartelijk dank voor deze tip !

 

Ja ik geef je 100% gelijk wat betreft de toegang met enkel de app van de fabrikant, alleen weet je dat niet altijd op voorhand. Ik had namelijk bij dezelfde verkoper reeds vroeger ( +-2014 ) twee van dezelfde camera's gekocht. Deze waren op een mum van tijd geinstalleerd zonder problemen. Echter zijn degene die ik nu heb waarschijnlijk meegegaan met hun tijd terwijl ze er nog net hetzelfde eruit zien bevatten ze waarschijnlijk andere hard en softaware.

 

Nu al een + punt, ik heb met die advanced portscanner gevonden dat het gaat om poort 554. Ik ben er zelfs in geslaagd om de app die op m'n smartphone zit voor m'n andere cameras het beeld te laten weergeven via 192.168.0.36:554 weliswaar via intern netwerk, maar wil ik dit doen via de portforwarding dan werkt het niet. Ik heb hetzelfde gedaan als voor de andere camera's gewoon de port 554 via ip4 geforward en in de app mijn extern ip adres opgegeven maar wil niet lukken.   

 

Ik zie wel in de app bij poort 554 rstp verschijnen en dat heb ik bij de andere camera's niet, daar staat gewoon het poortnummer. Weet nu niet of dat invloed heeft of niet.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Scricam ip adres en poort

Toch niet vergeten om bij het extern ip adres het poortnummer te vermelden?

 

Als je deze test doet via je lokaal wifi kan het zijn dat je problemen hebt, daarom is het beter om deze test te doen vanop een ander netwerk (of via data dus wifi uitzetten op  smartphone).

0 Likes
MKris
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Scricam ip adres en poort

Hey Janne, heb ik inderdaad op die manier gedaan. Het is niet dat ik niet gewend ben om deze instellingen te doen.

 

Ik benader het via data op smartphone en niet via het wifi netwerk. Het enige is nu dat het wel werkt met het interne ip adres en poort 192.168.0.36:554 maar als ik deze forward en dan met mijn extern ip adres en poort benader ik geen verbinding krijg.

 

Daarom dat ik me afvroeg waarom er in de app rstp naast het poort adres komt te staan terwijl dat bij alle andere niet het geval is. In de forwarding heb ik al geprobeerd met het zowel op tcp, udp als beide gezet zonder resultaat.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Scricam ip adres en poort

Het probleem van externe verbinding is dat ze allemaal via dezelfde poort werken. Uw router kan bijgevolg niet weten waar het pakket naartoe moet.

Bij mijn camera's heb ik al die poorten een apart nummer gegeven. Bijvoorbeeld 554, 555, 556, 557, 558.

Je kan dan elke poort naar een verschillend IP adres sturen.

Andere mogelijkheid is, maar daarvoor moet je een eigen router gebruiken, de Telenet HGW kan dit niet, portswitching.

Om camera 1 te bereiken gebruik je DDNSnaam:poortnummer 554. In je router stel je in poort 554 naar poort 554 op IP adres 192.168.x.x

Om camera 2 te bereiken DDNSnaam:poort 555. In je router stel je in poort 555 naar poort 554 op IPadres 192.168.x.x

Enzovoort. Bij Telenet kan je dit niet op de meeste eigen routers wel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Scricam ip adres en poort

@MKris Hier vind je uitleg over RSTP.

Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Scricam ip adres en poort

Het probleem zit hem in de beperkingen van de Telenet port forwarding.

 

Je hebt enkel de mogelijkheid om een poortbereik te forwarden. Wat je nodig hebt is 1 poort forwarding met aanduiding van de externe en de interne poort.

Dan kan zo te werk gaan:

Camera 1 externe poort 8000 naar interne poort 554 van ip 192.168.0.36

Camera 1 externe poort 8001 naar interne poort 554 van ip 192.168.0.37

Camera 1 externe poort 8003 naar interne poort 554 van ip 192.168.0.38

 

Schermafbeelding 2019-11-05 om 20.29.59.png

 

Dit is zoals eerder gezegd niet mogelijk op een standaard Telenet router.

 

 
    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
MKris
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Scricam ip adres en poort

@Puch, bedankt voor deze toelichting.

 

Met wat zou ik dit dan kunnen oplossen ?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Scricam ip adres en poort

Een eigen router die die mogelijkheden heeft plaatsen na de kabel modem van Telenet. In mijn Telenet stuur je alles door naar je eigen router. In je eigen router doe je de forward naar het juiste toestel en de juiste poort.

0 Likes
MKris
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Scricam ip adres en poort

En enig idee welk type of merk ik hiervoor het beste aanschaf ?

0 Likes