Beantwoorden
Jonas0008
Freshman Beetjesweter
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Telenet IP op WAN met Gateway Max - double natting?

Beste Netweters,

Na uren zoeken/proberen en vele topics te lezen op dit forum, lukt het mij niet om een telenet IP op mijn WAN te krijgen op mijn gateway max. 

Hier blijft 192.168.0.xxx staan.

Ik heb de CV8560E modem in Bridge Mode ingesteld op het mac adres van mijn gateway max.

Op mijn clients heb ik internet dus er lijkt iets goed te gaan maar als ik dan een tracert 8.8.8.8 uitvoer krijg ik:

1   setup.ui.com (192.168.1.1)  3.933 ms  2.125 ms  1.824 ms

2  192.168.0.1 (192.168.0.1)  4.195 ms  4.090 ms  3.947 ms

Dit lijkt mij double natting te zijn? Vreemd want de router staat in bridge mode. 

Er lijkt maw nog iets niet in orde te zijn met mijn WAN config op mijn gateway max? Maar wat?

Ik veronderstel dat DHCP voldoende is?

Jonas0008_0-1741293630822.png

Alvast bedankt,

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Configuratie Unifi gateway max - double natting?

3 reacties
Janvier123
Experienced Meerweter
Warming up? De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Ohh nee zeker niet! Helaas kan ik je niet helpen met een gateway max maar wel met een dream machine. Maar het zou het zelfde moeten zijn.

Volg even mee.

• Verbind de unifi WAN kant met 1 van de CV8560E poorten
  • Ga naar: mijn telenet -> internet -> Verbonden toestellen en zoek daar de Unifi gateway max MAC adres (zie *)
  • Kopieer dit MAC (met de : ) en geef deze in bij mijn telenet -> internet -> Geavanceerde instellingen bij Bridging
  • reboot de Unifi gateway max deze zou een public IP moeten krijgen

Ik heb heel veel stappen overgeslagen!!

* MAC vendors IDs => https://community.ui.com/questions/Unifi-MAC-Vendor-ID/5ba6c2b9-9a83-44a1-a8c9-612a12e05d71

Jonas0008
Freshman Beetjesweter
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Hartelijk bedankt voor jouw antwoord;

Ik had alle stappen doorlopen behalve de laatste, de gateway max herstarten. (I know did you try to turn it off and on again :/)

Omdat ik niet had gereboot, kreeg mijn gateway max geen nieuw ip en had ik geen internet meer. 

Hierdoor was ik in de conroller gaan kijken naar het mac adres van de gateway max en dit was verschillend van hetgeen dat in mijn telenet stond.

Bleek dat ik naar het mac adres van de gateway aan het kijken was en niet van de wan poort (dom dom dom). 

Maar dus wel belangrijk om te weten is dat wanneer je een foutief mac adres in de bridge geeft, dan negeert de telenet modem die gewoon en creeer je een double nat. 

Soit, het is opgelost, nogmaals bedankt voor jouw hulp.

flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf!

@Jonas0008  schreef:

Ik had alle stappen doorlopen behalve de laatste, de gateway max herstarten. (I know ...)

Meestal reboot ik in dergelijk geval de Telenet modem (als ik bijvoorbeeld bridge instel vanop afstand, waarbij je geen toegnag hebt tot de router).

Als je dan toch bezig bent in "Mijn Telenet" kan je de daar de Telenet modem herstarten. Heeft hetzelfde effect 😊.

@Jonas0008  schreef:

Maar dus wel belangrijk om te weten is dat wanneer je een foutief mac adres in de bridge geeft, dan negeert de telenet modem die gewoon en creeer je een double nat. 

Het spreekt voor zichzelf dat de bridge niet zal werken als je een verkeerd MAC adres ingeeft 🤔.
Vandaar het correcte advies van @Janvier123 om het juiste WAN MAC adres eerst op te zoeken in Mijn Telenet > verbonden toestellen.