Beantwoorden
Qonqueror
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Telenet modem verplaatsen

Ik heb een raar geval aan de hand.
Nu wil ik mijn telenet modem verplaatsen naar mijn living, momenteel staat ie in de berging.

In de berging komen al mijn coax-kabels aan van alle kamers en ook van de straat.

Alle kabel zijn verbonden in de berging met de signaal versterker, ook mijn modem staat daarop.

De versterker heeft volgende poorten:

RFin - CM - DS1 - DS2 - DS3 - DS4

Op kabel van de straat is aangesloten op RFin, Op CM staat mijn modem en op DS1 staat de kabel naar mijn living, waarop momenteel mijn Kabeltv op werkt.

Wanneer ik de coax-kabel die naar mijn living gaat aansluit op poort CM van mijn versterker en mijn Telenetmodem in mijn living zet, dan bolt ie niet. Vlak naast de versterker doet ie het wel in de berging. Maar via de coaxkabel waarop mijn kabeltv heel goed werkt doet mijn modem het niet.
Iemand een idee waarom?

 

Ik heb een "dan CH7465LG-TN".

Wanneer ik de telenet modem in de living of in een andere kamer zet, via de coax-kabel, telkens ook wanneer het verlengende coax-kabel dan op CM is aangesloten, dan knippert het lampje "data in/out" (2 pijlen in omgekeerde richting), na een paar minuten komt het WIFI lampje aan, en beide groen. Dan heb ik wel een actieve WIFI netwerk, wel zonder internet.

Ik wacht ook telkens dan weer 10 minuten om te testen, want ik heb ondervonden dat de modem wel eventjes de tijd nodig heeft om te booten.

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem verplaatsen

@Qonqueror   Het is niet zonder reden dat Telenet zijn modem altijd zo dicht mogelijk naast de NIU zet.

Als je uw modem/router wil verplaatsen voor het Wifi signaal zou je beter opteren voor een systeem zoals de INCA (MOCA)( zie andere topics)en in uw living een AP te plaatsen. Of Een gratis powerline set bestellen bij Telenet (PWL eentje met en eentje zonder wifi)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet modem verplaatsen


@Qonqueror  schreef:

Wanneer ik de coax-kabel die naar mijn living gaat aansluit op poort CM van mijn versterker en mijn Telenetmodem in mijn living zet, dan bolt ie niet. Vlak naast de versterker doet ie het wel in de berging. Maar via de coaxkabel waarop mijn kabeltv heel goed werkt doet mijn modem het niet.
Iemand een idee waarom?


Ja.

Heel waarschijnlijk heb je een muuraansluiting waarop je TV decoder en/of TV hebt aangesloten. Dit is niet geschikt voor je modem, gezien hierop een filter zit voor het TV signaal. Er is dus geen "return channel" (tweeweg verkeer) en je modem gaat niet werken.

 

Oplossing: de muuraansluiting elimineren, en de modem direct op de kabel aansluiten.

Maar dan kan je natuurlijk geen TV toestel/decoder op die kabel aansluiten (een T-stuk is absoluut niet conform).

 

Hiervoor is er ook een oplossing: een tweede NIU.

Je moet dan aan zo'n living model NIU geraken, die je huidige muuraansluiting vervangt. Hierop heb je dan terug één modem aansluiting, en 2 TV aansluitingen.

 

https://www.netweters.be/t5/image/serverpage/image-id/6061i0449CAEC95B42393/image-size/large?v=1.0&p...

 

Een tweede NIU aansluiten op de modem uitgang van de eerste NIU is geen standard opstelling, maar technisch volledig OK.

 


@igvfer  schreef:

Het is niet zonder reden dat Telenet zijn modem altijd zo dicht mogelijk naast de NIU zet.

Als je uw modem/router wil verplaatsen voor het Wifi signaal zou je beter opteren voor een systeem zoals de INCA (MOCA)( zie andere topics)en in uw living een AP te plaatsen. Of Een gratis powerline set bestellen bij Telenet (PWL eentje met en eentje zonder wifi)


De afstand tussen NIU en Telenet modem speelt geen rol. De CM uitgang van de NIU is versterkt (+4 DB) en kan gerust enkele 10-tal meter verder staan, maar er mogen natuurlijk geen hindernissen tussen staan (goede coax, geen afsluitdozen ...)

 

Maar je hebt gelijk bij de vraagsteller te informeren waarom hij de modem in de living wilt?

Ik neem aan dat de vraagsteller digitale TV heeft in de living, en er dus ook een netwerkaansluiting voorhanden is.

De beste oplossing is dus een WiFi Acces Point dat je gratis bij Telenet kan halen (bruikleen). Voordelen:

  • gratis, dus proberen zonder risico.
  • alle instellingen van de Telenet modem worden automatisch overgenomen (SSID, wachtwoorden)
  • het AP heeft 5 UTP poorten: de WAN poort sluit je aan op de bestaande netwerkaansluiting, je kan nog 4 apparaten aansluiten op de overige LAN poorten (= switch).
  • onnodig om de modem te verplaatsen, en toch heb je dezelfde mogelijkheden als op de modem: WiFi en 4 LAN poorten.
  • betere oplossing (snelheid, gebruiksgemak) dan Powerlines, Moca, Repeaters ...