Beantwoorden
NiRo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party!

Trage of geen NAT inbound bij F@ST3896LG-TN-modem

Dag iedereen

Ik heb sinds kort de nieuwe F@ST3896LG-TN van Telenet gekregen na een defect. Na installatie merkte ik toch enkele problemen op. Ik weet dat deze nieuwe modem nog niet wijdverspreid is, maar als iemand toch een oplossing heeft hoor ik die graag!

Ik heb hier enkele servers staan. Ik kan deze bereiken met een domeinnaam en port forwarding, dit werkt perfect. Echter, ik heb ook sommige servers die ik enkel vanuit mijn thuisnetwerk wil benaderen. Dat kan via hun eigen IP, maar aangezien dit nogal vervelend is, had ik bij Cloudflare in mijn DNS, een subdomein gelinkt aan een intern IP. Dit IP werd dan gereturned naar mijn modem, die het request doorstuurde naar dat intern ip. Van buitenaf kreeg je exact dat IP, maar aangezien dat intern is, kan je er niets mee. Sinds ik de nieuwe modem heb, is dit gestopt met werken. Het subdomein resolved simpelweg niet meer. (Een ping van buitenaf resolved naar 192.168.0.Y, intern timet ie out). En dat terwijl geportforwarde services wel nog werken (dus geen NAT loopback probleem?).
Even een route (X = laptop, Y = server): 192.168.0.X -> 192.168.0.1 -- WAN IP -> Cloudflare -> WAN IP -- 192.168.0.1 -> 192.168.0.Y werkt dus enkel als de DNS record van Cloudflare mijn WAN IP bevat en niet het interne IP. Ik ben zeker dat deze configuratie oké is, want dit werkte bij de vorige modem. (CH7465LG-TN)

Bovendien merk ik ook gigantische vertragingen in mijn Plex server. Als ik remote stream via app.plex.tv gaat dit perfect, als ik thuis ben is dit gigantisch traag en moet ik streamen vanuit het lokale IP van de Plex server. In de logs merk ik erg veel 'Couldn't connect to server' op.

Het lijkt me dat de firmware van deze nieuwe modems nog niet optimaal is. Speedtest heeft de verwachte waarden en er is verder niets aan de configuratie veranderd. Moest iemand een workaround hebben voor bovenstaande problemen mag je altijd reageren!

Mvg

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Trage of geen NAT inbound

0 Likes
4 reacties
Ex-Netweter
 

Trage of geen NAT inbound bij F@ST3896LG-TN-modem

Ik kan hier alleen maar op antwoorden dat de Telenet-firmware closed source is. Daar kan je niets aan veranderen.

Wat je wel kan, is de processor van de modem "ontlasten" door het volgende uit te schakelen:

  • Draadloos signaal Telenet-modem volledig uitschakelen (schakelt de Wifi-agent van Plume uit)
  • Safespot+ en Safesurf volledig uitschakelen (schakelt de beveiligings-agent van Securing SAM uit)

Je kan de F@ST3896LG-TN wel omwisselen voor een CV8560E die je in bridge-mode (MAC pass-through) kan configureren zodat je eigen router een publiek IP-adres kan krijgen.
Met die opstelling heb je dan de mogelijkheid om jouw gewenste configuratie feilloos te laten werken.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage of geen NAT inbound bij F@ST3896LG-TN-modem


@NiRo  schreef:
...Even een route (X = laptop, Y = server): 192.168.0.X -> 192.168.0.1 -- WAN IP -> Cloudflare -> WAN IP -- 192.168.0.1 -> 192.168.0.Y werkt dus enkel als de DNS record van Cloudflare mijn WAN IP bevat en niet het interne IP. ...

Kan je dit beter verduidelijken: je route gaat van 192.168.0.1 naar de Cloudflare en dan terug naar 192.168.0.1?

Wat is het LAN adres van je F@ST3896LG-TN  ?

0 Likes
NiRo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party!

Trage of geen NAT inbound bij F@ST3896LG-TN-modem

Hi

Excuses voor de verwarring, ik vreesde al dat dit mogelijk niet heel duidelijk was maar vond niet direct een betere manier. Het LAN IP van de modem is standaard 192.168.0.1.

Bedankt!

0 Likes
NiRo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party!

Trage of geen NAT inbound bij F@ST3896LG-TN-modem

Bedankt voor je tips! Deze hebben helaas niet geholpen... Ik ben er inderdad van op de hoogte dat een modem-only mogelijk is bij Telenet, maar ik heb zelf niet direct een eigen router liggen, en vind het nogal zonde om deze aan te kopen aangezien mijn setup wel perfect werkte bij de vorige. Heb ondertussen support al aan de lijn gehad en heb een nota op mijn account gekregen om mijn vorige model terug te gaan halen. Ze hebben het probleem doorgegeven, maar aangezien deze moden nog niet mainstream is, gaan updates nog wel even uit blijven. Ga de modem binnenkort halen, hoop dat het probleem dan opgelost is.

 

0 Likes