Beantwoorden
VwimV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Ik werk met een Fibernet 200 met modem only. Ik wens "vaste toestellen" = printer, scanner ... op "vaste IP adressen" in te stellen. Eerder gebruikte ik een aparte eigen router maar hierdoor was ik de interactiviteit van mijn digicorder kwijt. Ik zou deze router ook als switch kunnen instellen en telenet als DHCP server gebruiken  ... alleen hoe definieer ik dan de vaste IP adressen?

0 Likes
14 reacties
Sean
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Beste,

Met de modem only denk ik niet dat dit kan.

Wat je wel kan doen is een switch op de modem aansluiten en hierop je router en digicorder/Digibox aansluiten. De router kan dan de vaste ip adressen beheren en het interne netwerk regelen. 
Bij een modem only setup kan je ook maar een beperkt aantal aparaten aansluiten.

0 Likes
Sean
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Nog even vlug, de Digicorder kan zijn interactiviteit behouden achter een eigen router mits port forwarding is geconfigureert. dan werkt alles vanachter je eigen router en gaat de yelo app ook werken

0 Likes
VwimV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Zo was het eerst maar vermits de digicoder nog via een powerlan was verbonden was mijn powerlan "spectrum" enkel voor de digicoder beschikbaar en ik wil een heleboel toestellen via powerlan bereiken (oud huis met geen aangepaste kabelering ) ... dus alles in één /24 range.

Hoeveel apparaten kan je  bij modem only aansluiten?

0 Likes
Sean
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Vast IP adres bij een modem only set-up

ik dacht 15 maar hier zit het adres voor de modem ook in.

0 Likes
VwimV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Vast IP adres bij een modem only set-up

In de router zijn er 2 port forwarding mechanisme. Telkens moet de digicoder een vast adres in de range hebben (is dit mogelijk bij het type AD2000?).

Bij mode 1 = Virtual Server moeten Service? / External Port? / Internal Port? en Protocol gedefinieerd worden.

Bij mode 2= DMZ wordt alles naar de digicoder gestuurd.

Advies?

 

Thanks

0 Likes
Sean
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Ik zou mode 1 gebruiken dit is moeilijker en je gaat alle cijfers en poortwaarden moeten opzoeken maar als je dmz aanzet laat je alles toe in je netwerk en dat wil je niet.
De AD2000 mag je ook gratis laten vervangen in een telenet winkel.

0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Vast IP adres bij een modem only set-up

Dit moet zeker lukken.

 

Bij mij hebben alle toestellen in mijn netwerk een vast ip adres.

Dit met een modem only in samenwerking met linksys router en netgear switch. Het gaat hier uiteraard enkel om toestellen die met een netwerkkabel verbonden zijn.

 

Als je een modem only installatie hebt dat zit er voor de telenet modem een switch die telenet zelf heeft geïnstalleerd. Normaal zitten daar 4 poorten op.

 

Jij hebt daar 2 poorten van nodig.

Namelijk 1 voor om naar je eigen router te gaan

En een tweede die rechtstreeks naar de digirecorder loopt. Zo behoud je de interactiviteit omdat de digirecoder een openbaar ip adres moet hebben.

 

In je router stel je volgende in:

  1. DHCP server ingeschakeld, maar let er op dat het eerste uitgedeelde ip adres bijvoorbeeld  100 is. Dit zorgt ervoor dat je via wifi nog mensen kan laten inlogggen op je netwerk zonder die een vast ip te moeten geven. Deze toestellen krijgen dan automatisch een ip adres van de router die altijd boven de 100 zal zijn.
  2. Sluit alle toestellen die je een vast ip wil geven aan op de router (met eventueel een switch ertussen als je meer dan 4 toestellen aansluiten) en stel handmatig op die toestellen het ip adres in. Zorg er hier telkens voor dat het ip adres die je geeft beneden de 100 blijft en uiteraard ook niet 1 omdat dit het ip van uw router zelf is. (vb: 192.168.1.2 192.168.1.3 enz)
    Hier geeft de router niet het ip, maar vraag het toestel dat ip. Vermits je een ip buiten de DHCP vraagt word dit door de router aanvaard.

Normaal zou het nu allemaal moeten werken.

Succes

 

EDIT: ik lees nu pas dat je geen bekabeld netwerk hebt. Dan blijft de uitleg gelden ivm toewijzen van ip adressen. Dit gaat bij u dan over powerline ipv kabel.

 

Ik denk, maar weet het niet zeker, dat de digirecorder dan een aparte powerline moet hebben die op de switch zit voor de telenet modem om de interactiviteit te behouden

 

 

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Eventjes corrigeren met wat ik hier lees.

"Als je een modem only installatie hebt dat zit er voor de telenet modem een switch die telenet zelf heeft geïnstalleerd. Normaal zitten daar 4 poorten op."

De opstelling is modem, switch na de modem, switch naar digicorder/box en ook vanaf de switch naar de router.

Een set Powerlines vanaf de switch naar de digicorder kan ter vervanging van een UTP.

Ook nog bij vermelden dat je enkel vaste IP adressen intern kan toekennen via uw router.

Als je toestellen rechtstreeks op je modem only aansluit krijg je maximum 5 variabele publieke IP adressen.

En eventueel aparte powerlines met aparte code die onderling geconnecteerd zijn maar niet geconnecteerd zijn met de voorgaande tussen de router en de andere apparaten.

Heb je een router waar je 1 poort rechtstreeks kan doorlussen van de modem naar een Digicorder/box dan geldt het zelfde powerline principe. Aparte powerlines met aparte code voor de digidinges.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VwimV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Ik vreesde dat dit het resultaat zou zijn.
Ikzelf ben aangesloten bij Belgacom en daar wordt de decoder "gerouteerd" door de gateway (hun B-BOX of zelfs een eigen FRITZ!Box= modem + router van een 3de partij). Hierdoor kan je de decoder gewoon tussen al de andere toestellen plaatsen ... [bvb.: op een gedeeelde switch, ofvia Wi-FI of op Powerlan: maar dan "één" (1) voor alle toestellen].

Bij telenet moet je:

- ofwel na de modem een switch plaatsen om de eigen router en de decoder rechtstreeks en apart op de "internet" aansluiting van telenet te houden.

 - ofwel een gateway gebruiken die de verbinding naar de decoder op een poort kan "switchen" ... en vandaar gescheiden moet blijven van de andere toestellen (met een "eigen" Powerlan, een Wi-Fi brdige of UTP).

Kortom meer toestellen (extra switch, extra Powerlan adapters), minder flexibiliteit en een slechter gebruik van de Powerlan bandbreedte bij telenet.

Ik zal dus de switch en de aparte Powerlan brdige herstellen bij mijn vriend die bij telenet is aangesloten.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Dit is het verschil tussen Telenet en Proximus. TV kijken via proximus gaat via de hetzelfde internet wat voor gevolg heeft dat je minder bandbreedte toebedeeld krijgt voor alles wat internet is. Op de krappe bandbreedte van proximus is dit soms een probleem. Telenet kijkt TV los van het internet en enkel de interactiviteit komt via het internet maar heeft dan geen invloed op het internet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VwimV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Niet relevant: de bandbreedte enerzijds en hoe de digibox anderzijds verbonden wordt. Het is een keuze van Telenet om zijn digibox enkel geswitched te verbinden ... en wat de bandbreedte bij Belgacom betreft: standaard is nu 100 Mbps (D) en 20 MBps (U) beschikbaar en IPTV neemt maximaal 5 MBps (dus nog 95% beschikbaar voor "internet"). Met speedtest meet je dan 80 Mbps (D) en 14 Mbps (U).

Verder als de digibox toch maar enkele commands en data uitwisselt zou het nog logischer en gemakkelijker moeten zijn om hem flexibeler aan te sluiten (zonder "switch") ...vermits er QOS nodig is.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast IP adres bij een modem only set-up


@VwimV schreef:

Niet relevant: de bandbreedte enerzijds en hoe de digibox anderzijds verbonden wordt. Het is een keuze van Telenet om zijn digibox enkel geswitched te verbinden ... en wat de bandbreedte bij Belgacom betreft: standaard is nu 100 Mbps (D) en 20 MBps (U) beschikbaar en IPTV neemt maximaal 5 MBps (dus nog 95% beschikbaar voor "internet"). Met speedtest meet je dan 80 Mbps (D) en 14 Mbps (U).

Verder als de digibox toch maar enkele commands en data uitwisselt zou het nog logischer en gemakkelijker moeten zijn om hem flexibeler aan te sluiten (zonder "switch") ...vermits er QOS nodig is.


Zal wel een foutje zijn zeker 5MBps (+- 40Mbps), zal 5 Mbps moeten zijn.En je zal maar 2 programma's opnemen en ondertussen een 3e bekijken = 3 x 5 Mbps. Ik wil de klanten geen eten geven die betalen voor deze specs maar die totaal niet krijgen. Maar dat is naast de kwestie. Het gaat erom dat Telenet zijn digicorders niet op hetzelfde netwerk steekt als het internet ( zie de IP range 10.x.x.x) en totaal andere frequenties gebruikt als het internet. Het is ook niet voor niets dat BGC 2 poorten reserveert voor zijn TV die voorrang krijgen (Qos) op de rest. Zelfs mijn vrouw (die niets van computer of wat dan ook kent) merkt dat de beeldkwaliteit bij vrienden met BGC TV toch iets minder is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
VwimV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Vooreerst: ik kan geen Telenet aansluiting krijgen en mijn Telenet vriend is niet geinteresserd om naar Belgacom over te schakelen => dus er is geen behoefte om de twee hier te vergelijken behalve voor de "decoder" aansluiting die nu bij Telenet weinig klantvriendelijk is (maar dit kan mogelijk nog evolueren). Decoders bij BGC krijgen ook een apart (10.x.x.x) adres, worden ook niet in de "internet" bandbreedte 100/20 verrekend maar vooral worden "gerouted" en niet "geswitched" door de BBOX GW hierdoor moet je geen aparte netwerk voorzien voor hun aansluiting. (geen Wifi-bridging (maar bvb een remote Wi-Fi ontvanger die dan wel QOS ondersteund , geen powerlan bridging (en voor zover er genoeg bandbreedte is kan je de decoder met andere toestellen op 1 powerlan hebben), geen dedicated poort  .... de BBOX detecteert de decoder en verbind hem rechtstreeks met de IPTV infrastructuur. en alle verkeer wordt binnen het home  network correct bezorgd.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast IP adres bij een modem only set-up

Over de voordelen en nadelen van de 2 grote concurenten kunnen boeken geschreven worden. Ik vraag mij eigenlijk gewoon af of je bij BGC zou kunnen een modem only zetten en daarachter je eigen router en hoe dit zou werken. De BBox is eigenlijk een router zoals er zoveel zijn met veel (soms afgeschermde) mogelijkheden. Ze zijn mij niet echt onbekend want ik heb er zelfs al eentje geconfigureerd vanaop afstand in Frankrijk (daar zijn ze in gebruik door Orange onder een andere naam).  Het nadeel van een Telenet digibox is dat je een aparte UTP en coax moet hebben. Het voordeel is dat als je internet uitvalt (modem kapot)je daarom niet zonder TV zit.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes