Beantwoorden
Eskimo1973
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM

Ik heb sinds kort een synology en heb momenteel een CH858LG, wifi + een telenet access point.. Ik zou dus deze opstelling willen aanpassen in een CV8560E + UDM en mac address bridging toepassen.
Echter de praktische kant ontsnapt mij. Ik lees dat je naar een telenet center stapt en daar je huidige toestel swapt voor bovenstaande e-route.
Je swapt de toestellen en connecteert de e-router aan de UDM op zijn eth8 (WAN) poort.
Dan moet je naar mijn telenet om het mac address te vinden en in de geavanceerde instellingen dit in het bridging veld in te voeren. Betekent dit dat na de swap er onmiddellijk terug internet connectiviteit is ? Ik neem aan dat deze e-router geen interne wifi heeft, of klopt dit niet en ik dus enkel op mijn telenet geraak via een bedrade connectie aan de e-router ?

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Dummy vraag over overstap naar modem only en UDR of UDM


Klopt dit een beetje ?

8 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1631
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM

Alles klopt wat je hierboven schrijft.

Alleen de titel is verkeerd. De CV8560E is geen modem-only, maar een volwaardige router (zonder WiFi).

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM

Ik denk dat je het ook over een Synology NAS hebt. Die kan ook perfect werken op je modem/router van Telenet. Je hebt daar geen aparte router voor nodig. Maar aan u de keuze. Zorg er dan wel voor dat al je apparaten op je nieuwe router zijn aangesloten. Je NAS een vast IPadres heeft buiten de DHCP zone (maueel) of een Vast IPadres via een toekenningslijst in je router. Portforwarding gebeurt op je eigen router dan, NIET op de telenet modem/router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Eskimo1973
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM

Klopt met de NAS. Die is sinds het weekend geconfigureerd, maar eerder basisconfig. Ik nam een synology DS423+ en in eerste instantie is dit enkel om 

- alle verspreide bestanden van het gezin op te backuppen (laptops, exterene harde schijven, usb's, ... )

- de photos op te bewaren (iphones en raw photo's vd systeem camera)

- videos vd drone & gopro
In latere instantie ga ik misschien docker/containers runnen

De nas is snel bereikbaar binnen het lokaal netwerk, maar naar buiten toe gaat dit tergend traag omdat ik voorlopig enkel quickconnect gebruik.
ik zou dit willen aanpassen met DDNS (port forwarding nodig ?) en eventueel webdav of openVPN zodat ik een deftige snelheid haal, ook van buiten het eigen netwerk.
Ik wil ook wat meer security kunnen toepassen, meerdere wifi netwerken aanmaken (bv Guest en corporate), een paar access points bijplaatsen,1 of 2 camera's ...., waarvoor mijn oog op het Unifi platform is gevallen.
Momenteel ben ik gewoon een beetje alles in kaart aan het brengen vooraleer ik echt aan de slag ga.
Hoe weet je trouwens welke range voor DHCP is gereserveerd en welke range voor vaste ip's is, of is dat te configureren op de telenet router ?

KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM

Dag @Eskimo1973 ,

Ik heb ook zo een opstelling maar in mijn geval is met pfSense i.p.v. Unifi. Het enige dat je in "Mijn Telenet" moet doen is je CV8560E in "Modem Bridging", je Unifi krijgt een WAN adres en je mag de CV8560E van Telenet vergeten, de rest moet je op je Unifi configureren.

BTW, van zodra je CV8560E in "Modem Bridging" geconfigureerd en dat je Unifi een WAN adres krijgt zou je "in principe" internet verbinding moeten hebben.

 

CV8560E in "Modem Bridging" configureren:

Mijn Telenet > Mijn Producten > Je Thuisnetwerk > Geavanceerde instellingen > Expertinstellingen ontgrendelen > Bridging > Modem Bridging activeren.

 

Have Fun!

 

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1631
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM


@Eskimo1973  schreef:

Hoe weet je trouwens welke range voor DHCP is gereserveerd en welke range voor vaste ip's is, of is dat te configureren op de telenet router ?


Als je een eigen router (in bridge) gebruikt achter de Telenet E-router, dan moet je niets meer configureren op de Telenet router.

Bovenstaande vraag is dus irrelevant.

 

Op je eigen router ben je baas, je beslist dus zelf hoe je het netwerk verdeelt (DHCP range, vaste IP adressen, reserved IP adressen, gasten netwerk, etc.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM

Snelheid van buitenaf heeft niets te maken met VPN of iets dergelijks. Maar alles met de uploadsnelheid van uw internetabonnement. Maximaal 40 Mbps momenteel. We vragen al langer om meer.

Portforwarding is inderdaad nodig. Voor elke toepassing zal dit een andere poort zijn naargelang je ingesteld hebt. File server of Photostation kan je via andere poorten bereiken.

De DHCP range die telenet gebruikt is 192.168.0.100 tot 192.168.0.254. Dus voor een vast IPadres gebruik iets tussen 10 en 99. Ik doe dat zo. 1 is de gateway, 2 tot 9 gebruik ik voor eventuele Acces Points of Printers.

Forward nooit de standaardpoorten 5000 en 5001. Die zijn voor de algemene instellingen van je NAS. Dit doe je beter thuis. Gebruik ook niet het standaard admin account maar een eigen admin account.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Eskimo1973
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM

@flip1953 ik stel de vraag omdat ik voorlopig nog geen eigen router heb. Wil ik zaken een vast ip geven, dan moet ik dit dus wel weten dacht ik.

@igvfer1 

Ik gebruik voorlopig quickconnect. Ik had begrepen dat dit de zwakke schakel is.
admin is gedeactiveerd

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vraag over overstap naar CV8560E modem en UDR of UDM

Je kan op je NAS zelf een vast IP instellen. Dat zit onder configuratiescherm / Netwerk / netwerkinterface. Daar kan je DHCP uitschakelen (standaard instelling) en vervangen door een vast IP adres. Bijvoorbeeld 192.168.0.40, gateway 192.168.0.1, Subnetmask 255.255.255.0..

Onder toepssingsportaal versie 6.xxx kon je de poorten van de gebruikte toepassingen instellen. Onder versie 7.xxx weet ik het niet omdat ik dat niet kan gebruiken (Nas is te oud).

En dan kan je in de Telenet modem/router de nodige forwarding doen naar de verschillende poorten van de verschillende toepassingen zoals Photostation, Videostation, filestation, survaillance station, Webserver enz..

Je mag mij altijd specifieke vragen stellen via PM.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.