Beantwoorden
Prostje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Wake on lan via internet / port forward

Hallo,

ik heb me al suf gezocht op verscheidene forums maar ik kan me maar geen passend antwoord vinden.
Wij hebben namelijk een Nas staan thuis die we graag van buiten ons LAN netwerk willen activeren. Ik kan ze bereiken en bestanden overzetten wanneer de Nas aanligt van buitenaf. Alsook kan ik ze deactiveren/slaapstand zetten via 3G/4G,... maar ze opnieuw WOL'n lukt dan weer niet.
Port forward via mijn Telenet was helaas ook geen oplossing. (Of mss heb ik de verkeerde poort opengezet) DMZ werkt ook niet.

Ik ben eigenlijk het proberen en opzoeken een beetje moe aan het worden en daarom dat ik de vraag stel aan een paar kenners 🙂
De ene Telenet medewerker wil geen ondersteuning bieden (wss ook geen kennis,,), de ander dan weer wel en geeft toe dat het wel gelukt was bij zichzelf thuis maar dat hij het niet meer zo goed wist...

ik heb een Qnap Ts-253A en geen router meer tussen de nas en de router van Telenet zelf.

hopelijk weet er iemand van jullie wel wat de oplossing is.
Edit: ik ben wel een 'NOOB' op het gebied van netwerken 😌
Mvg,
Prostje

0 Likes
8 reacties
igvfer1
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vernieuwde WIGO? On a roll... Tien op tien! Handje vol!

Wake on lan via internet / port forward

Ik gebruik de wake on lan niet. Bij mij ligt de NAS constant aan en is dus altijd bereikbaar. Voor hetgeen deze in standby gebruikt is dit geen grote kost (minder dan 5 wat per uur is 120 wat per dag  +- 45 KW per jaar of 11.50 euro per jaar.). Bovendien moet die aanliggen om eventuele opnames van de camera's te registreren.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wake on lan via internet / port forward

Helpt dit je misschien?

 

Ik heb nu weinig tijd. Maar als je vragen hebt zal ik ze zo snel mogelijk proberen te beantwoorden. Ik zal morgen ook een swat meer opzoekwerk doen en dat artikel lezen. 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wake on lan via internet / port forward

Ik kan maar spreken voor mijn Synology NAS en daar moet ik de mogelijkheid voor WOL aanzetten bij "energiebeheer". Het is tenslotte je netwerkkaart die toch nog een beetje spanning moet hebben anders kan je die niet gebruiken.

Een beetje naar analogie met een PC waar dit meestal via de BIOS moet gebeuren.

Vervolgens moet ik de poort openzetten naar de NAS. Dit is standaard poort 5000 bij Synology.

Ik vermoed iets gelijkaardigs bij uw NAS.

Als ik de WOL app op android bekijk vind ik gelijkaardige instellingen terug om in te stellen. Als je wilt kan je natuurlijk gans je netwerk als DMZ zetten maar dat is nu niet de meest veilige oplossing.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Prostje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Wake on lan via internet / port forward

Heb het nagekeken en uitgeprobeerd maar helaas...

ben geen kenner maar ik vermoed dat het ergens in de router van Telenet zit. 

Verkeerde poort of helemaal geen Magic pakket mogelijkheid,...??

eenmaal de Nas uitgezet via 3G/4G kan ik ze niet meer aansteken (wol)

 

toch bedankt voor het artikel 

 

mvg,

prostje

 

0 Likes
weergave
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
All I want for X-mas is YOU Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wake on lan via internet / port forward

u nas moet dat wel ondersteun beetje experimenteren kan geen kwaad toe ik ook als its niet lukt soms lukt dan eens
0 Likes
Prostje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Wake on lan via internet / port forward

Aan experimenteren geen gebrek. Maar op den duur ten einde raad.
0 Likes
ALDEG
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Wake on lan via internet / port forward

WOL werkt op het UDP protocol maar multicast.  Multicast werkt niet over internet. Dat zou immers willen zeggen dat je het WOL pakketje stuurt naar ieder internetapparaat dat zich in jouw netwerksegment bevind. (en dat zijn er nogal wat op internet hé). Daarom dat ook port forwarding niet werkt.

 

Het enige wat je kan doen is thuis op een PC (die dan altijd moet aanstaan) een WOL gateway installeren. Kort gezegd: dit is een programma op je PC die je bereikbaar maakt met port forwarding. Aan dit programma op je PC zeg je dan dat hij over je ganse interne netwerk thuis een WOL moet versturen. Je NAS ontvangt dat dan ook en hij zal aanslaan.

 

http://mysynology.nl/instellen-van-wake-on-lan-gateway/

 

 

ALDEG | Did you try to turn it off and on again    ALDEG | at your service
   Did you try to turn it off and on again ?

   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pjgeeroms
Experienced Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Wake on lan via internet / port forward

Om Wake on lan te gebruiken moet je niet het ip adres gebruiken van je apparaat maar het broadcast adres van het subnet waar je apparaat zich in bevind. 

 

Je broadcast adres eindigt meestal op 255 als je zelf niets hebt veranderd. 

Dus als je ip adres van het toestel bv 192.168.1.5 is dan zal het broadcast adres 192.168.1.255 zijn. 

Dit is het adres waar je het pakketje van wake on lan moet naar toe sturen. 

 

Lokaal zou dit al moeten werken zonder portforwarding door een pakketje te versturen van een computer naar het broadcast adres met het mac adres van het apparaat dat moet opstarten. 

 

Over internet is dit wat ingewikkelder, hier heb je idd portforwarding voor nodig. 

Ik heb dit persoonlijk getest en dit is wat ik bevond. 

 

Zoals ik eerder zei moet je het pakketje versturen naar het broadcast adres en niet naar het ip adres van het apparaat zelf (een apparaat dat uitstaat heeft namelijk geen ip adres, in sommige gevallen houdt het apparaat zelf nog enkele minuten het ip adres vast). 

Nu dit zou willen zeggen dat je moet port forwarden (poort 9 of andere) naar je broadcast adres. 

 

Het instellen van de portforward werkt prima, ik heb echter het gevoel dat het juist niet wordt uitgevoerd. 

Door een netwerk monitor in te stellen heb ik opgemerkt dat het ook niet gebeurd. 

Een reden hiervoor is misschien  omdat telenet zelf dit niet toelaat aangezien het ook niet echt veilig is aangezien het pakketje over het hele netwerk zal worden gestuurd. En dit kan misbruikt worden. 

 

Een oplossing kan zijn om dan te portforwarden naar een router in je netwerk met een computer achter. 

En dan deze router het te laten forwarden naar een broadcast adres.