|
26.667
netweters
|
165.686
antwoorden
|
|
22.248
vragen
|
Waarom een uurtje zoeken? probeer gewoon eens de vrecshillende instellingen 😀.
Het zou ook helpen als je wat meer uitleg zou geven: welke Telenet modem heb je, en heb je de bridge functie ingeschakeld?
Maar om concreet op uw vraag te antwoorden:
Misschien helpt deze discussie op Netweters: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-OPNSense-met-Telenet/td-p/161179 , maar in plaats van een /60 (de post dateert uit 2023) krijg je nu een /57 Prefix.
Bedankt voor de info ! Ik heb een CV8560E en die staat voor IPv4 in bridge modus. Voor IPv6 heb ik DHCPv6 gekozen en de prefix op /57 gezet. Ik zie in de Geavanceerde Instellingen webpagina van Telenet een IPv6 adres staan en in de regel eronder een prefix /56 staan. Kan het zijn dat het even duurt eer de router een adres krijgt (als ik het juist heb ingesteld natuurlijk) ?
@AmateurNu46893 schreef:Ik heb een CV8560E en die staat voor IPv4 in bridge modus.
Juist ter controle dat je het juiste MAC adres hebt gebruikt: krijg je effectief een extern IPv4 adres op de WAN van jouw OPNsense?
@AmateurNu46893 schreef:Voor IPv6 heb ik DHCPv6 gekozen en de prefix op /57 gezet. Ik zie in de Geavanceerde Instellingen webpagina van Telenet een IPv6 adres staan en in de regel eronder een prefix /56 staan. Kan het zijn dat het even duurt eer de router een adres krijgt (als ik het juist heb ingesteld natuurlijk) ?
Het /56 Prefix die je ziet in de Telenet modem instellingen is het Prefix dat de modem gekregen heeft.
Zoals je wellicht weet (of niet weet) bestaat één /56 subnet uit twee /57 subnets
Normaal gebeurt dat onmiddelijk, maar het is wellicht nodig om zowel de Telenet modem als jouw OPNsense router te herstarten.
PS
Er kan maar één router een IPv6 /57 Prefix krijgen. Als je al eens een router hebt aangesloten, dan is deze gaan lopen met het beschikbare IPv6 Prefix ...
Vandaar het advies om de Telenet modem ook eens te herstarten.