Beantwoorden
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke router achter Telenet modem?

Dag iedereen,

 

Ik ben van plan om een nieuwe router te installeren. 

De ubiquiti dream machine lijkt mij wel heel erg interessant. 

Heeft hier iemand ervaring mee? Of een ander voorstel van router?

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke router achter Telenet modem?

@Lucas_doubbel  Ubiquiti is zeker niet slecht. Ik heb hier zo'n Edge router X met sfp staan om te experimenteren, maar eigenlijk nog niet de tijd gevonden om er ten volle mee bezig te zijn. Ik ben op mijn pensioen en op den duur ben je met zoveel bezig dat je tijd te kort komt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke router achter Telenet modem?

@igvfer De Edgerouter x sfp is inderdaad ook interessant, vooral voor die prijs. Maar zit op EdgeOs dus qua management minder gepolijst dan Unifi contrroller. 

Voordeel van UDM dat controller, switch en AP allemaal in één zit. 

 

Wil op deze manier ook meer leren over netwerken ed. Lijkt me hier een goeie start. 
Ook veel mogelijkheden om uit te breiden indien nodig. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke router achter Telenet modem?

@Lucas_doubbel  Er zit inderdaad geen AP in maar een switch is het zeker wel. Beperkt qua poortjes natuurlijk maar om een VLan op te zetten en dergelijke meer dan voldoende. Eigenlijk is dit allemaal overkill voor thuisgebruik. Ik heb nog geen enkele reden gevonden waarom een managed switch of dergelijke router nodig zou kunnen zijn in een thuisomgeving. Maar wel heel interessant om je netwerkkennis uit te testen. 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke router achter Telenet modem?

@igvfer Dit is inderdaad eigenlijk overkill voor een gewoon thuisnetwerk. 

 

Bij mijn ouders zal ik ook een nieuw netwerk opzetten. Daar sowieso minimum 2-3 acces points. Zal daar de Edgerouter x bij steken zo is het een volledig unifi systeem. Jammer dat de USG dubbel zo duur is als de Edgerouter x. Zou gemakkelijker zijn alles op te volgen met de unifi controller. 

 

Denk de combinatie Edgerouter x en enkele UAP AC Lite zal een wereld van verschil geven dan de huidige telenet modem/router. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke router achter Telenet modem?

@Lucas_doubbel  Op zich is die Telenet HGW niet zo slecht maar staat eigenlijk bij heel veel mensen op een heel slechte plaats. Meestal in een hoek van het huis aan de straatkant zodat zijn bereik op zijn minst voor de helft op straat belandt en bij de buren of zelfs voor driekwart. Bovendien dan nog dikwijls in de garage tussen allerlei metalen en koperen toestanden zoals een boiler en nog meer. Maar zet eender welke wifi router op dezelfde plaats gaat dit niet veel beter resultaat geven. Blijft gewoon het feit dat Wifi zo centraal mogelijk in je huis moet staan en dat je dan kan uitbreiden met AP's. Bovendien is er meestal, door de muren maar een goed effect binnen een afstand van maximaal 8 tot 10 meter. En Wifi is aan zoveel storing onderhevig dat het moeilijk blijft. Zeker met de huidige isolatienormen.  Ik heb eens in een nieuwbouw bijna in elke kamer een AP moeten zetten want het signaal geraakte gewoonweg niet naar de naastliggende kamer laat staan naar boven.

Maar het blijft boeiend maar mensen begrijpen het soms niet door al die hoera reclame op die producten. Ik heb zo ooit bij een dokter voor honderden euro's aan PWL, routers, AP's verwijderd, verkocht en geplaatst, soms door informaticastudenten, maar ook door computerwinkels, terwijl die man in elke ruimte ethernet had maar ze slaagden er wel niet in om een netwerkprinter vanuit elke ruimte aan te spreken.

Daar heb ik geleerd: Hou het simpel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke router achter Telenet modem?

@igvfer klopt, modem staat inderdaad in de hoek in de garage. Heb sowieso 2-3 acces points nodig om overal goede wifi te hebben. De edgerouter x steek ik er nog tussen voor extra functionaliteit en meer aanpassingsmogelijkheden. 50€ is echt wel goede prijs daarvoor.

0 Likes