Beantwoorden
ydeschoe
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

dhcp reservatie

weet er iemand wanneer of de mogelijkheid gaat bestaan om op de Docis 3.0 modem te gaan werken met DHCP reservaties.

 

Dit is een optie die wel zeer handig zou zijn om al mijn eigen IoT devices een vast ip adres te geven via DHCP ipv deze allemaal een statisch adres te geven.

 

 

0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

dhcp reservatie

@ydeschoe   Via een modem sowieso niet. Via een HGW (modem/router) evenmin. Wat niet onoverkomelijk moet zijn want een iet of wat deftig IoT device kan je manueel een IP adres toekennen.

Als je dat wil doen via de mac reservatie dan zal je een modem only met eigen router moeten installeren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ydeschoe
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

dhcp reservatie

Igvfer,

 

er zijn nu reeds meer dan 2 jaar request aan telenet om een mogelijkheid om dhcp reservaties mogelijk te maken en dit is nu niet zo een moeilijke zaak om waar te maken.

Denk dat Telenet eens naar zijn klanten moet luisteren, die vraag is nu al wel genoeg gesteld geweest.

 

Ik weet wel hoe ik alles moet opzetten (netwerk admin) maar wil thuis weer eens niet gaan beginnen om nieuwe modem en routers te gaan plaatsen, eenmaal thuis wil ik ook mijn job op het werk laten, zit al meer dan genoeg tussen de netwerk related zaken.

 

Om IoT een vast IP te geven is allemaal mogelijk, maar met reservaties is het toch iets overzichtelijker om alles op je modem bij te houden ipv op papier dat je kwijt kan spelen.

 

Yves

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

dhcp reservatie

@ydeschoe   Ik begrijp je frustratie. Als je zoekt hier in het forum vind je misschien nog mijn klaas/kerstlijstje terug die ik al 1 of 2 jaar geleden heb opgemaakt. Ondertussen is er al iets gedaan aan de uitbreiding van de portforwarding en portswitching, de rest komt ook nog met tijd en boterhammen. Maar we zijn tenslotte maar een kleine groep gebruikers (maar steeds groter worden groep) die dat willen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BlackDragonBE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

dhcp reservatie

Voeg mij ook maar toe aan de kleine groep gebruikers...

Het is extreem frustrerend om op te ontdekken dat ik sommige apparaten zoals smart plugs niet meer kan bereiken op IP-adres omdat deze dynamisch worden toegewezen en Telenet te lui is om DHCP reservation open te zetten voor thuisgebruikers. Business gebruikers hebben de mogelijkheid al, dus hoe moeilijk kan het zijn?

 

In mijn geval stuur ik een 3D printer aan via een Raspberry Pi, die op zijn beurt TP-Link smart plugs aanstuurt om de 3D printer en de belichting aan of uit te schakelen. Eens de IPs van de smart plugs wijzigen is het gedaan met spelen, echt irritant. Bij Proximus gebruikers is dit bijvoorbeeld wel mogelijk op hun bbox...

 

Enig idee hoe we kunnen aantonen aan Telenet dat dit een belangrijke functie is? Een petitie misschien?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

dhcp reservatie

@BlackDragonBE   Ik begrijp je frustratie maar het is niet alleen Telenet die in de fout gaat. Die zogenaamde smart plugs zijn blijkbaar ook niet zo smart dat je manueel het IPadres kunt vastzetten. Het is ook een fout van hen als dit niet kan.

Bij de Raspberry Pi lukt dat wel perfect, dat weet ik.

Het is inderdaad reeds lang gevraagd maar geduld is een mooie deugd. Eventuele oplossing:

Modem only of de e-modem met bridge mogelijkheid en een eigen router waar je alles buiten uw DTV op of aan hangt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

dhcp reservatie


@BlackDragonBE  schreef:

Enig idee hoe we kunnen aantonen aan Telenet dat dit een belangrijke functie is? Een petitie misschien?


Volgens mij is dit géén belangrijke functie voor de overgrote meerderheid van de Telenet klanten die hun internet voor de normale dingen gebruiken: surfen, e-mailen, streamen, gamen.

 

Van zodra je een complexer lokaal netwerk hebt, waarvoor je extra routerfuncties nodig hebt, dan kan je toch niet van je internet provider verwachten dat hij jou een "advanced" router ter beschikking stelt.

Als "advanced" user ben je best af met een eigen router, die je volledig kunt instellen naar jouw wensen.

 

Zolang de vrije hardware keuze in België niet geregeld is, zal je dus je eigen router moeten gebruiken achter de Telenet modem (HGW, modem-only, of E-router met bridge functie)