Beantwoorden
Igor1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

fixed ip op eigen router intstellen

Hallo, ik kreeg vandaag van telenet door technische problemen een modem only met access point ter vervanging van mijn hgw.

Ik heb het fixed ip (X.X.XXX.105) in mijn telenet al aan het mac adres van de router die ik heb gelinkt.

Kan iemand mij helpen met de juiste instellingen voor de router zodat deze met mijn vast ip adres werkt en ik nadien hier de portforwarding voor cctv kan ingeven?

subnet mask is nu ( bij verbinding met het access point van telenet) 255.255.248.0 en de gateway X.X.X.X

Alvast bedankt!

 



StefaanH (Krak) heeft de inhoud van deze post bewerkt.
Reden: IP adressen (privé info) gemaskeerd. Indien iemand die info nodig heeft om u te helpen dienen jullie dit via PM verder af te handelen. De rest van de wereld heeft daar geen zaken mee.

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

fixed ip op eigen router intstellen

@Igor1  Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Je hebt een modem only? Dan krijgt je router aan de WAN zijde toch een publiek adres? Dat variabel is maar eigenlijk nooit veranderd. Ik zie dus niet hoe je uw publiek IP aan het mac adres van uw router kunt koppelen.

Waarom je begot ook een subnetmask van 255.255.248.0  gebruikt is mij ook een raadsel. Dat zorgt er alleen maar voor dat je IP adressen van 256 naar 1024 uitgebreid worden.

Ik denk dat er hier enige verwarring is in begrippen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Igor1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

fixed ip op eigen router intstellen

Ik betaal bij telenet als bedrijfsklant extra voor een fixed ip hetwelke aan het mac adres van de router moet gelinkt worden via mijn telenet.

de info van het subnet lees ik gewoon af als ik mijn laptop verbind met de modem.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

fixed ip op eigen router intstellen

@Igor1  Nu begrijp ik het. Uiteraard als je je laptop rechtstreeks op de modem aansluit krijgt uw laptop ook een (variabel) IP adres. Dat is niet echt de bedoeling dacht ik. Normaal gezien is de opstelling:

modem-->eigen router-->eventuele switch-->clients (Laptop, PC, AP's, Camera's enz.)

Uw router zal aan de LAN zijde IPadressen uitdelen in de range 192.168.X.X met subnetmask 255.255.255.0. en vermoedelijk default gateway 192.168.X.1 of 254.

Dus alles moet aangesloten worden op de router. Je zal ook kunnen zien dat je router een DHCP range heeft die hij uitdeelt. Je zal normaal gezien binnen die DHCP range toestellen kunnen toewijzen via hun macadres of je kunt toestellen op het toestel een vast IP geven die niet in de range van de DHCP valt. bvb. netwerk is 192.168.1.0, default gateway is 192.168.1.1, subnetmask is 255.255.255.0 en DHCPrange stel je in van 192.168.0.150 tot 192.168.0.254. Dus dan kan je vanaf 192.168.1.2 tot 192.168.1.149 gebruiken als fixed IP in te stellen op de clients.

Eens je alle IP's hebt kan je in je router de nodige poorten forwarden naar het betreffende IPadres.

Om dan van buitenaf een verbinding te maken gebruik je publiekIPadres:poortnummer.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

fixed ip op eigen router intstellen

@Igor1   Wat dat fixed IP betreft klopt het wat je zegt. Via mijn Telenet moet je dat IP adres toewijzen aan je router via het mac adres. Mocht de stroom uitvallen dan krijgt je router altijd dat adres. Als je van router veranderd zal je ook het mac adres moeten aanpassen. Naast dit vast adres zal je ook een aantal publieke maar variabele adressen krijgen voor toestellen die ook rechtstreeks op de modem worden aangesloten.

Het subnetmask e.d. van je publiek IP adres, daar moet je u niets van aantrekken. Dat is Telenet verantwoordelijkheid. Dat wil alleen zeggen dat Telenet clusters maakt met x aantal klanten. Ze doen dit om bij problemen makkelijker oplossingen te zoeken. Het LAN gedeelte na je router dat is uw probleem.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes