Beantwoorden
212959nd
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

internet snelheid versnellen + lokale NAS

Beste lezer, hierbij mijn idee om je internet wat te versnellen.

 

Het probleem is dat ik met wifi rond de 28 -46Mbps haal, dit via 2,4 ghz, 5 ghz wordt niet ondersteund door mijn wifi  adapter. Maar over het algemeen verlies je gewoon veel snelheid via wifi.

DIt vertaalde zich in 3,5-5,5 MB per seconden ( sommige lezers kennen waarschijnlijk enkel dit cijfer 😉 )

 

kleine verduidelijking: de maximum download snelheid is natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel de server iets naar je kan versturen. sommige servers zijn gewoon overbelast, het ligt dus niet altijd aan telenet ;).

 

Het idee is dat je een download server maakt, die je per kabel verbind met je router en remote acces aanzet. Het is dus geen moeilijke configuratie.

 

De enige benodigdheden zijn:

-een oude computer

-tcp (aka internet) kabel

- dvd 4,7 GB

 

  1. Installeer Windows server 2012 op de oude computer:

https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-server-2012-r2

evaluation version is goed genoeg. brand deze configuratie op een dvd, hier hoef je sinds Windows 8.1 geen extra software voor te downloaden, anders kan je het ook wel met een programma die overweg kan met ISO's branden.

 

 2. plug de ethernet kabel in de computer in en laat de updates installeren.

Pas op, als je een laptop gebruikt gaat hij na een tijdje een driver vinden voor de wifi kaart en kan hij overschakkelen naar de tragere wifi

 

3. Zet remote acces aan, dit kan zeer gemakkelijk via serverbeheer, zie foto hier beneden:

 externe toegang.png

 

4. Vanaf nu kan je de computer op een veilige plaats zetten waar je er niet teveel naar moet omkijken, ik zet mijne in de garage, zorg wel dat je het stof eerst wegneemt en hem af en toe afstoft.

 

5. Je logt remote in met de computer, je gebruikt de "administrator" login en het wachtwoord dat je opgaf tijdens de windows server installatie.

 

6. Vanaf nu gebeurd alle configuratie remote, deel een schijf, ik gebruik een externe harde schijf van western digital, deze deel ik voor iedereen zolang het paswoord gekend is.

 schijf delen.png

 7. We denken natuurlijk ook aan het milieu, deze computers zijn normaal niet gemaakt om 24/7 op te staan, zorg ervoor dat je computer via het energiebeleid na 15 minuten in slaapstand of hybride slaapstand valt.

 slaapstand.png

 

  1. Om de computer uit slaapstand te halen zetten we bij de adapter instellingen van de ethernet kabel aan dat externe computers deze uit slaapstand mag halen.

(als je merkt dat je niet remote aan de server kan, hoef je hem gewoon te pingen in de powershell of cmd, bijvoorbeeld "ping nickserver" en  20 seconden te wachten.

 

 wake on lan.png

 8. Installeer nu de programma's die je gebruikt om te downloaden. Het snelheidsverschil is wel waarneembaar:

 

bij mij is dit rond de 168 mbps, heb via ahum steam al 21 MB per seconde gehaald. zorg ervoor dat dit download op de gedeelde mappen, op deze manier kan je bijvoorbeeld streamen vanop  de gedeelde schijf.

 

check mij de snelheidstest van telenet gebruiken:

 

comparisationtelenet.png

 

 

Nou, dat is het zowat, dit is geen perfecte opstelling, dus laat je mening maar horen.

sommige delen zijn nogal omslachtig uitgelegd en zal ik wat uitleg bij geven moesten er vragen zijn.

Alvast veel plezier 🙂

 

Nick

Tags (2)
2 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

internet snelheid versnellen + lokale NAS

Ik heb gewoon een fatsoenlijke router gekocht 🙂

Ik haal 220 Mbps op 5GHz 🙂 en op 2.4 rond de 80

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
212959nd
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

internet snelheid versnellen + lokale NAS

Nou ja router heeft zijn bereik beperkingen natuurlijk, deze niet 🙂 al doet een goeie GECONFIGUREERDE router ook al veel

0 Likes