Beantwoorden
Casper
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
WOW, overzichtelijk! My smart Valentine Say what?! Alles op zijn plek!

ipv6 static instellen

ik heb een telenet buisnes abonoment met een static ipv4

recent heeft telenet de optie toegevoegd om een static ipv6 op te geven.

maar ik heb hier een vraag over.

telenet vraagt namelijk een DUID maar daar heb ik nog nooit over gehoord.

alle informatie over DUID en waar ik dit vind is welkom

Knipsel.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Casper

Tags (1)
0 Likes
13 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5229
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

ipv6 static instellen

DUID staat blijkbaar voor:

DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) Unique Identifier

 

Heb je hier iets aan?

https://en.wikipedia.org/wiki/DHCPv6#DHCP_Unique_Identifier


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Casper
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
WOW, overzichtelijk! My smart Valentine Say what?! Alles op zijn plek!

ipv6 static instellen

en enig idee waar ik dit kan vinden

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

ipv6 static instellen

Volgens mij komt dit een beetje overeen met het DHCP bereik binnen IPv4. Daar kan je instellen dat DHCP een adres moet uitdelen tussen bvb 100 en 254 (laatste Byte uiteraard).

Bij een IPV6 adres zij de eerste 64 bits gereserveerd door Telenet. Vermoedelijk plakt uw router daar een aantal bits achter om zijn eigen te identificeren en dat deelt hij de resterende bits uit aan zijn clients op basis van een bepaald algorithme.

 

Bij een IPv4 vast IP adres moest je het mac adres van de router doorgeven zodat dit gekoppeld werd aan je Telenet IPv4 adres.

Je zal zien dat Telenet een IPv6 adres begint met iets gelijkaardigs aan dit:

IPv6: 2a02:1811:9c2e:ed00

Vermoedelijk moeten er daar dan nog een aantal bits achter gezet worden om je router te identificeren en die vult dan de rest in.

Eens in de DHCP instellingen van je router kijken maar dan wel over IPv6.

Ik denk dat je dit zelfs kunt te weten komen door gewoon de uitgedeelde IPV6 adressen te vergelijken.

In de wetenschap dat de eerste 64 bits van Telenet komen en kijken wat de volgende bits zijn die overeenkomen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

ipv6 static instellen

Ik heb ondertussen al wat zitten rondsurfen. Overal veel uitleg, en bla bla bla, maar nergens een concreet voorbeeld van waar je dit zou moeten terugvinden. Jammer dat er zoveel geleerde bollen er niet in slagen om iets op een begrijpbare manier uit te leggen kompleet met voorbeelden.

Dat is een beetje een komplete theoretische uitleg over hoe een auto gestart wordt zonder uit te leggen waar je meestal het contactslot vindt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

ipv6 static instellen

Deze video verduidelijkt toch al één en ander van hoe een ipv6 adres in elkaar zit.

 

https://www.youtube.com/watch?v=dUmhZOnz_qc

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
CoFoDe
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
My smart Valentine On a roll... Jij bent af! Handje vol!

ipv6 static instellen

Een protocol is een wijze waarop iets is opgebouwd. IPv6 protocol legt uit welke bytes in dit IPv6-adres  staan voor welk soort informatie. Volgens mij is het IPv6-gateway adres van je router.

Klik op windowstoets + R, typ daar "cmd" en enter.

Typ dan "ipconfig /all" en je vind je IPv6 DUID onder je verbonden netwerkkaart.

"If you ain't gonna be part of the greatest, you got to be the greatest yourself." ~ Trevor Tahiem Smith Junior
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

ipv6 static instellen

Dat staat daar inderdaad maar dat is niet deze van zijn router en het is wel niet deze die telenet vraagt. Dus niet deze van de PC maar wel van de router. Hoe je dit uit een router haalt is mij voorlopig een raadsel. Ik heb jammer genoeg geen router om dit te bekijken. Maar ik ben wel benieuwd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

ipv6 static instellen

En omdat het zo interessant is deze link: http://www.juniper.net/documentation/en_US/junose12.3/topics/concept/dhcp-unique-id

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
CoFoDe
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
My smart Valentine On a roll... Jij bent af! Handje vol!

ipv6 static instellen

Page not Found 404...slecht link dus


@igvfer schreef:

En omdat het zo interessant is deze link: http://www.juniper.net/documentation/en_US/junose12.3/topics/concept/dhcp-unique-id

 

 



😉

"If you ain't gonna be part of the greatest, you got to be the greatest yourself." ~ Trevor Tahiem Smith Junior
0 Likes
CoFoDe
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
My smart Valentine On a roll... Jij bent af! Handje vol!

ipv6 static instellen

Al eens op dat onozele kleine witte stickertje gekeken op je modem?


@igvfer schreef:

Dat staat daar inderdaad maar dat is niet deze van zijn router en het is wel niet deze die telenet vraagt. Dus niet deze van de PC maar wel van de router. Hoe je dit uit een router haalt is mij voorlopig een raadsel. Ik heb jammer genoeg geen router om dit te bekijken. Maar ik ben wel benieuwd.



Daar staat ongelofelijk veel info op 🙂

"If you ain't gonna be part of the greatest, you got to be the greatest yourself." ~ Trevor Tahiem Smith Junior
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5229
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

ipv6 static instellen

@CoFoDe- Met meer dan de helft van de link zichtbaar kan je de werkende link toch makkelijk achterhalen. Ik heb 'm gewoon ingegeven in startpage.com en zie:

 

https://www.juniper.net/documentation/en_US/junose12.3/topics/concept/dhcp-unique-id-servers-clients...

 

😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
CoFoDe
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
My smart Valentine On a roll... Jij bent af! Handje vol!

ipv6 static instellen

@sbThnx. Krijg koude rillingen van mensen die een url intypen in het zoekveld, dus doe dit zelf nooit.

"If you ain't gonna be part of the greatest, you got to be the greatest yourself." ~ Trevor Tahiem Smith Junior
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5229
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

ipv6 static instellen


@CoFoDe schreef:

@sbThnx. Krijg koude rillingen van mensen die een url intypen in het zoekveld, dus doe dit zelf nooit.


Ik zou niet weten waarom ik geen URL zou intypen in een zoekveld. Startpage.com werkt anoniem, beetje zoals Scroogle vroeger, maar dan beter. Je hebt me wél nieuwsgierig gemaakt: wat houdt jou tegen?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes