Beantwoorden
Xanga
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Verander-je-wachtwoord-dag Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

nieuwe switch of router naar 2,5 poort Telenet modem.

Even de situatie schetsen.

Telenet modem staat op het eerste verdiep en op het 2de verdiep is er een POD van telenet.

Vanop het 1ste verdiep vertrekt er een Cat6a kabel naar het gelijkvloers en daar staat een switch met max 1G snelheid.

Vanuit de switch zijn TV en Telenet box en surround aangesloten alsook een TP-Link repeater RE650 AC1300 die als AP ingesteld staat.

Nu dacht ik aan volgende 2 opties :

1) Ik vervang de switch door een switch met 2,5 Gb poorten en later ook de repeater door een sneller model.

2) Ik vervang de switch door een router met switch.

De snelheden die ik nu haal is met mijn voorlopi oude laptop met enkel USB 2 en USB dongle is op 5GHZ rond de 250 Mb.

Op dezelfde plek met mijn mobieltje haal ik 450 Mb.

Slechts ter info op het 2de verdiep haal ik met een desktop met Wifi 6 PCI kaartje ongeveer 800-900 Mb via de niet bekabelde Pod.

Alle tips welkom.

4 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5224
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

nieuwe switch of router naar 2,5 poort Telenet modem.

Ik vrees dat je conclusies trekt over verkeerde vergelijkingen. Je desktop met Wifi 6 kan hogere snelheden aan dan bijvoorbeeld je smartphone. Wil je de snelheden kennen op de andere locaties in je woning, doe dat dan eveneens met je desktop (dat wordt wel wat sleuren).  Enerzijds zijn er de theoretische maximale snelheden per norm en anderzijds zijn er de reële meer beperkte snelheden afhankelijk van de interne implementatie in elke toestel.

Xanga
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Verander-je-wachtwoord-dag Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

nieuwe switch of router naar 2,5 poort Telenet modem.

Hey Janne_man. 

Alvast bedankt voor je reactie. Ik ben me bewust dat mijn desktop sneller is. Die info was slechts terzijde. De essentie van de vraag is eigenlijk welke vd 2 opties het beste zou zijn. En dit zowel qua kostenplaatje als futureproof. 

Ex-Netweter
 

nieuwe switch of router naar 2,5 poort Telenet modem.

Eerst en vooral, de 1 Gbps-poort is hier niet de flessenhals. Investeren in een switch met 2,5 Gbps-poort zal je voorlopig geen hogere snelheden bieden.

Je mixt een Wifi 5 AP (TP-Link RE650 AC1300) met een Wifi 6 AP (Telenet 360° Pod). Dat is niet ideaal.
Telenet verwoordt het op haar website zelfs zo: Opgelet, je kan Telenet 360° Wifi niet combineren met Wifi-boosters, Access Points of Powerlines van Telenet of andere merken.

Om een optimaal Wifi-netwerk te bekomen moet je dus keuzes maken:

  • Ofwel stap je in het Telenet 360° Wifi-systeem en verlies je al je vrijheid om zelf de functionaliteit en kwaliteit van je Wifi-netwerk te kiezen. (Plus jaarlijkse prijsverhogingen huurgeld Wifi-pods)
  • Ofwel kies je zelf je Wifi-apparatuur en levert Telenet alleen internettoegang (Wifi op Telenet-modem uitschakelen of wisselen naar de Telenet CV8560E (modem zonder Wifi))

Om van snellere Wifi te kunnen genieten, moet je natuurlijk ook je eigen mobiele toestellen (laptop, smartphone) upgraden naar Wifi 6(E) of op termijn zelfs Wifi 7.

Per verdieping plaats je centraal één Wifi 6(E) access point, bekabeld aangesloten. Ik heb zelf al eens de TP-link XE75 Pro aangeraden tot grote tevredenheid van de gebruiker: https://www.netweters.be/t5/WiFi/Overschakelen-van-WiFi-5-naar-WiFi6/m-p/180146#M18880

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe switch of router naar 2,5 poort Telenet modem.

Optie 1 maar is eigenlijk nog niet nodig. Je zou eventueel wel kunnen overwegen op daar een betere AP te plaatsen. Bekabelde toestellen hebben momenteel voor 95% of meer nog altijd maar Gb aansluiting/netwerkkkaart.

Optie2 Waarom zou je het uw eigen moeilijk maken met een extra router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.