Beantwoorden
bdeboodt
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

port forwarding

Geachte leden, 

Ik heb 2 LOGO!'s  (kleine plc) die ik graag via een app (HMI LOGO) zou bedienen via 4G. Deze app maakt gebruik van poort 102 van de LOGO!'s. Elke LOGO! heb ik een vast IP-adres gegeven (192.168.0.96 & 97). Om beide LOGO!'s afzonderlijk te kunnen bedienen wil ik gebruik maken van port-forwarding maar dit lukt niet. Wanneer ik via 4G mijn WAN-ip ingeef gevolgd door de poort ( 103 of  104) zou ik dit willen port-forwarden naar intern IP-adres (logo1) 192.168.0.96 poort 102 en het IP-adres (logo2) 192.168.0.97 poort 102. In de geavanceerde instellingen van "mijn internet" ga ik naar port-forwarding en vul ik volgende in:  bij lokaal ip-adres de ip-adressen van mijn 2 logo!'s (192.168.0.96 & 97); bij beginpoort voor logo1 103 en voor logo2 104; bij eindpoort zowel voor logo1 & 2 poort 102. Dit geeft echter niet het gewenste resultaat want soms bedien ik een andere logo! dan deze die ik wil bereiken via mijn "WAN-ip: gewenste poort". Kan iemand van jullie mij hierin verder helpen en wat extra info geven i.v.m. het port-forwarden in de Telenet modem-router?

Reeds bedankt voor de hulp!

0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

port forwarding



@bdeboodt schreef:

Geachte leden, 

Ik heb 2 LOGO!'s  (kleine plc) die ik graag via een app (HMI LOGO) zou bedienen via 4G. Deze app maakt gebruik van poort 102 van de LOGO!'s. Elke LOGO! heb ik een vast IP-adres gegeven (192.168.0.96 & 97). Om beide LOGO!'s afzonderlijk te kunnen bedienen wil ik gebruik maken van port-forwarding maar dit lukt niet. Wanneer ik via 4G mijn WAN-ip ingeef gevolgd door de poort ( 103 of  104) zou ik dit willen port-forwarden naar intern IP-adres (logo1) 192.168.0.96 poort 102 en het IP-adres (logo2) 192.168.0.97 poort 102. In de geavanceerde instellingen van "mijn internet" ga ik naar port-forwarding en vul ik volgende in:  bij lokaal ip-adres de ip-adressen van mijn 2 logo!'s (192.168.0.96 & 97); bij beginpoort voor logo1 103 en voor logo2 104; bij eindpoort zowel voor logo1 & 2 poort 102. Dit geeft echter niet het gewenste resultaat want soms bedien ik een andere logo! dan deze die ik wil bereiken via mijn "WAN-ip: gewenste poort". Kan iemand van jullie mij hierin verder helpen en wat extra info geven i.v.m. het port-forwarden in de Telenet modem-router?

Reeds bedankt voor de hulp!



Als beiden natuurlijk dezelde poort gebruiken zal het niet lukken. Tenzij je er een router tussen zet die aan port switching doet.

Ik verklaar.

Je plaatst een eigen router. Die geef je een IP adres 192.168.0.49. Dit zijn voorbeelden hé. Uw devices krijgen van die router het IPadres of je geeft ze een vast IP adres bijvoorbeeld 192.168.1.10 en 192.168.1.11. Beide met poort 102.

Op je Telent router forward je bvb de poorten 45000 tot 45001 naar IP adres 192.168.0.49. In die router forward je dan poort 45000 naar IPadres 192.168.1.10 poort 102 en poort 45001 naar ipadres 192.168.1.11 poort 102

Van buitenaf doe je dan http://ddns.com:45000 om  Logo 1 te bedienen en 45001 om Logo2 te bedienen.

Voor dat je een router koopt kijk je eerst in de handleiding of je iets dergelijks ziet en kunt invullen

inkomende of externe poort; bestemmings IP adres; bestemmings poort.

Het verwondert mij dat je die poorten niet kunt veranderen.

Maar deze oplossing kan werken. Als je van op je eigen PC werkt die op het Telenetnetwerk zit 192.168.0.X dan moet je dezelfde procedure volgen maar dan met het IP adres. Dus http://192.168.0.49:45000 en 45001

Je kan dit natuurlijk uitbreiden zoveel je wil. Het voordeel is dat die Logo's op hun eigen netwerk zitten. Laat eens iets horen als dit werkt.

 

zie afbeelding hoe het er bij een TP link uitziet.

portforwarding01.PNG



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

port forwarding


@igvfer schreef:

Het verwondert mij dat je die poorten niet kunt veranderen.

 


Ik zou mijn tijd vooral steken in het uitzoeken hoe ik de poort van een van die LOGO!s kan verzetten van 102 naar iets anders en dan de gewone procedure volgen, voor ik er een router tussen zet, want dat maakt het veel complexer.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

port forwarding

Mijn gedacht. Maar als het niet anders kan. Ik heb al proberen een handleiding te zoeken maar ik vind niets terug over poorten (toch die poorten niet Gefrustreerde smiley). Blijkbaar is dat iets van Siemens maar in verschillende versies.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

port forwarding


@igvfer schreef:

Mijn gedacht. Maar als het niet anders kan. Ik heb al proberen een handleiding te zoeken maar ik vind niets terug over poorten (toch die poorten niet Gefrustreerde smiley). Blijkbaar is dat iets van Siemens maar in verschillende versies.


ik vind er ook niet direct veel over. Hier (http://logomonitor.quirex.nl/ManualLogo!MonitorMulti.pdf) staat wel dat het kan, maar niet hoe: 

 

Write port: This is the port at which the Logo! communicates (writes). It is for all Logo! 0BA7 equal to 102. Note: The port can be changed when connecting to multiple Logo!'s from outside a Lan. Port forwarding allows remote computers, for example, computers on the Internet, to connect to a specific computer or service within a private local area network (LAN). See Port Forwarding section for more details. 

 

Wat ik hier wel juist lees is dat het geen goed idee om de poort open te zetten naar het internet, er is geen encryptie en authenticatie.

Zweitens: die Kommunikation über Port 102 ist unverschlüsselt und auch ohne Authentifizierung. Den Port im Internet verfügbar zu machen ist also eine ganz schlechte Idee (bron: http://www.frickelzeugs.de/logocontrol/)

 

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bdeboodt
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

port forwarding

Poort 102 kan ik niet veranderen, deze is standaard bij de producten van Siemens.

Ik probeer jou oplossing dit weekend uit en hou jullie op de hoogte

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

port forwarding

Uit wat ik tot hiertoe van BertXL lees zal de enige oplossing zijn via de portswitching op een extra router. Dan zal het natuurlijk de zaak zijn om op een of andere manier ongewenst bezoek uit te sluiten aangezien dit niet beveiligd is met enig paswoord of wat dan ook., maar hoe je dat zal moeten doen dat vergt nader onderzoek.

Je kan natuurlijk ook een router kopen die als VPN server kan dienen. Je zet dan een beveiligde VPN verbinding op en je kan binnen je eigen netwerk verbinding maken. Maar dat wordt dan heel ingewikkeld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

port forwarding

Stom dat je de poorten niet kunt veranderen.

 

Zoals @ igvfer al zei is VPN een optie en dat vind ik ook de beste optie. Ik vind het persoonlijk heel gemakkelijk.

 

Heb je nu al een extra router of alleen de Telenet HGW? Of is er een computer die altijd aanstaat of een NAS? Dan moet je niets nieuws aankopen.

(ik heb zelf met mijn asus router een VPN verbinding ingesteld.)

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bdeboodt
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

port forwarding

Ik heb vandaag een router van een kennis gekregen. Ik probeer het port-forwarden zo snel mogelijk uit.

Wat VPN-betreft, dit lijkt mij inderdaad een ideale oplossing maar hiervoor zal ik mij toch wat verder moeten indiepen in het instellen en opstarten van een VPN-verbinding.

 

Ik hou jullie op de hoogte!

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

port forwarding

Welke router?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dedinho
Experienced Beetjesweter
Berichten: 19
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! It's your eighth party! Leesbeest!

port forwarding

logo : leuk, mini domotica 🙂 gebruik ik thuis ook voor mijn tuinverlichting, trapverlichting, boilertje, rolluiken enz....enfin.....tot zover logo 🙂
Je laat je portforward doorgaan, op welk protocol? tcp of udp? bepaalde nieuwe modems van telenet niet op 'beiden' zetten en dan eens opnieuw proberen....siemens logo compatibel met portforward hoor.......

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

port forwarding

Portforwarding zal uiteraard mogelijk zijn. het probleem is dat alle toestelletjes op dezelfde poort werken en blijkbaar niet kunnen aangepast worden.

Ik persoonlijk geef de voorkeur aan het Z-Wave protocol. Schakelaars, rolluikschakelaars, rookmelders enz. makkelijk in te bouwen en verkrijgbaar van verschillende merken (Fibaro, Zipato, Vision, danfoss, dlink) en onderling te linken en te koppelen. Bedienen vanop tablet of smartphone overal waar je internetverbinding hebt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes